Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Sex bokstäver som stavar till glögg

Jag tror att du redan vet vilka.

Ser du till att dricka duktigt med glögg i december? Då är vi två. Och mellan de andäktiga smuttarna slår det mig att förklaringen säkert är framgångsrik reklam. För sedan första muggen min har glöggen hetat Blossa. Ingenting annat. För glöggen heter Blossa. Det har reklamen lärt oss.

Filmen

Allting började 1993
Plötsligt hade Vin & Sprit (som äger varumärket) och deras dåvarande kommunikationskompanjon Stenströms reklambyrå möjlighet att marknadsföra lättglöggen i tv. Snabbt, snabbt behövde de en film som löste uppdraget: att få fem miljoner glöggande svenskar att förstå vad glöggen heter – och vilja köpa den. Resultatet är reklamhistoria. Varenda kotte kan tralla "B-l-o-s-s-a, B-l-o-s-s-a, glöggen heter Blossa". Och nu rullar Vin & Sprit ut Blossa-kampanjen för femtonde året – med tyngdvikt på film, webb och pr. Food & Friends står för reklamen, Stockholm Interactive för webben och Rita Platzer för pr-insatserna.

Den viktigaste frågan
Är det här verkligen bra reklam? Ja, mycket bra till och med. Den gör jobbet. Den sätter sig utan att flåsa sig på. Den skapar sympati (det är det bästa svenska synonymen jag kan hitta för det utrikiska modeordet liking). Och den får mig att vilja dricka glögg. Okej, den gör inga kreativa Fosbury-floppar. Den är inte ens särskilt rolig. Men i min bok är den bra reklam. Den löser uppgiften bara genom att plänta in varumärket. Det är sällsynt och ett tecken på styrka.

Skyhöga tittarsiffror
Svenska folket verkar också gilla Blossa-filmen. När Vin & Sprit förra året frågade dem som sett den associerade 83 procent till rätt varumärke, 89 procent sa att tycker om den och 52 procent ville köpa Blossaglögg efter att de sett filmen [källa].

Vad tycker du?

Läs också
Resumé: "B-L-O-S-S-A är som Kalle Anka på julafton"
Dagens Media: Blossa återanvänder lyckad tomtefilm
Dagens Media: Ökat webbintresse för Blossa



8 svar till “Sex bokstäver som stavar till glögg”

  1. Salta katt skriver:

    Håller med – glögg är BLOSSA! Och reklamen är så där jolmigt hemmamysig som man bara köper rätt av utan egentligen fundera så mycket…

  2. Fredric skriver:

    Mycket intressant, käre Watson. Jag har också en teori om att varumärken som knyter an till starka traditioner och högtider, som till exempel jul, har en benägenhet att vid väl genomfört reklamarbete få högre kännedomspoäng.

    Se bara på julmust och hur Coca Cola år efter år plöjer ner miljoners miljoner för att försöka ta en liten del av kakan. Julmust, som jag har skrivit om tidigare, är ju i sig inget varumärke men en produkt med flera aktörer som tillsammans står emot ett av världens starkaste. Allt tack vare en stark tradition i ryggen.

    Paradoxen ligger dock i att Coca Cola en gång uppfann den röda tomten, vilket i sig är ett av världens mest framgångsrika varumärkesarbete.

    Blossas glögg har lyckats med kombinationen stark reklam och att befästa positionen som top of mind i en stark tradition. Well, det där sista lät lite glöggigt, men du fattar.

  3. Mats skriver:

    Enl. mytologin uppkom jingeln genom att någon började sjunga den helt annorlunda bokstaveringen K-N-U-L… ja ni fattar. Sant eller inte? Jag föredrar myten.

  4. Mattias skriver:

    Och därifrån höjer vi nivån på kommentarerna.

  5. Berg skriver:

    Men är det verkligen bra reklam? Jag tycker om den. Men det är nog mer för att den känns så trygg, den har varit med så länge. Ändå vandrar mina tankar till de gamla "hjärntvättar jinglarna" (se: http://www.youtube.com/watch?v=yKY2O4KFmMU eller http://www.youtube.com/watch?v=quPSYaJQvro)

    från femtiotalet. Kan det vara så att Blossa kommer undan med sin präntande sång för att den reklamtraditionen har hamnat i onåd bland reklam i stort: få gör den typen av reklam: Blossa sticker ut: Glöggen heter Blossa 😉

  6. Rickard skriver:

    Jag tycker varken eller om BLOSSA-reklamen. I korthet: Den dag jag fyllde 20 – och fick stå i systembolagets kö – hade reklamen redan börjat rulla. Jag provade den, gillade den. Och sedan dess har jag provat några olika varianter av märket. Däremot har jag ännu inte blivit sugen på glögg, trots att jag redan sett reklamen 10 gånger i år. Nu undrar ni kanske varför jag pratar så mycket…

  7. linda skriver:

    en annan sak. "liking", borde inte det vara samma sak som "gillande"?

Kommentera