Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Världens smartaste reklamfilm (med ord och inga bilder!)

Hajpen kring den här politiska reklamfilmen må ha klingat av för sisådär två år sedan. Men om du aldrig har sett den, eller inte har sett på ett bra tag: stanna upp här i 135 sekunder. Reklambyrån Savaglio/TBWA i Buenos Aires skapade filmen för den liberale presidentkandidanten Ricardo López Murphy. Juryn i Cannes Lions belönade filmen med ett silverlejon 2006. Det kunde lika gärna ha blivit ett Grand Prix; det här är ett hantverk så smart och skickligt att det gör ont.
 
Copyn
this is the truth
if we turn things upside down
we can’t be the best country in the world
I would be lying to you if I said that
Argentina has a great future ahead
that we will be a safe country
that our economy will be strong
that our children will be healthy, get an education and have jobs
before anything you must know
our country does not deserve such things
and I am convinced of this because I know the Argentine people
corruption and hypocrisy are in our nature
I refuse to believe under any circumstances that
we could be a great country in the coming years
thanks to the people’s votes
this country is sinking to new depths
there are even more surprises to come
Argentina has only one destiny
and whether we like it or not
this is what is real

Lopez Murphy
for president

You should know I believe exactly the opposite.

Arbetsgruppen
Creative director: Ernesto Savaglio
Art director: Pablo Carrera
Copywriter: Alexis Álvarez


Är detta världens smartaste reklamfilm?



29 svar till “Världens smartaste reklamfilm (med ord och inga bilder!)”

  1. Magnus Jakobsson skriver:

    Svar: Ja.

    Bättre än såhär blir det inte. Tyvärr.

    Bravia Balls och Trummande apan sitter och kollar på den här på kvällarna och tänker: Var är mina rakblad? Var det längs eller med man skulle skära?

  2. Anjo skriver:

    Jag fullständigt älskar den här, så in i helsicke bra.

  3. Jimmy skriver:

    Har inte sett den tidigare. Först tänkte jag: Blärk. Floskelmaraton!

    Sedan började texten rulla ned igen å då tänkte jag: Wow!

  4. PoolJenny skriver:

    Den är så bra att man får ont i magen. Fi fan.

  5. Berg skriver:

    Jag är mållös.

  6. Berg skriver:

    Fantastiskt.

  7. Mats skriver:

    Helt sanslöst bra. Jag vet inte om jag ska vara knäckt eller inspirerad. Lite av båda antagligen.

  8. mati skriver:

    Varför ska saker och ting bedömas på en annan skala bara för att det är reklam?

    Det här är ju en skrivövning för vilken författaraspirant som helst.

    Effektiv? Kanske, i och med att den gör att allt som eventuella konkurrenter säger svårt att tro på utan att tänka en extra gång.

    Själv föredrar jag Obama-teamets retorik och kampanjarbete varje dag i veckan. Snacka om uthållighet, tonträff och effekt.

  9. Magnus Jakobsson skriver:

    Mati:

    Det bedöms på reklamskalan för att en vanlig författaraspirant inte har 22 led av marknadschefer, deras chefer och deras chefer som står i kö för att diskutera, stryka, lägga till och godkänna slutresultatet av aspirantens verk.

    Bra, då var det utrett. God jul!

  10. Karin skriver:

    Så bra att jag blir smått arg.

    Mati: Har du sett hela filmen?

  11. Typen skriver:

    Reklam må vara hur häftig och hur snygg som helst, men huvudfrågan är alltid – gav den resultat?

    – Blev han president eller?

    – Nä, men han gjorde en snygg reklamfilm…

  12. david skriver:

    wow!

  13. mati skriver:

    Ja, självklart har jag sett hela filmen.

    Att skriva en text som går att läsa baklänges, så att innebörden blir en annan – ja och?

    Du, Magnus, tänk igenom det där du skrev en gång till – skulle det vara ursäkter på nåt sätt för att sänka ribban?

    Jösses.

    Sen är jag den förste att hålla med om att detta kanske är bättre än annan reklam, men det snarare bekräftar detta med att bedömningsskalan är en annan.

    Men vad jag ville veta var varför skalan tydligen ska vara en annan – reklam har ju som inte mycket annat ett oerhört effektivitetskrav på sig. Den konkurrerar ju också med allt annat som tilltänkta reklamkonsumenter har för sig – läser böcker, ser på tv, äter…ja ni vet. Dessutom har ju reklam ofta ett taskigt utgångsläge – man vill inte bli påprånglad en pryl eller en åsikt till.

    Allt detta sammantaget borde ju göra att man anstränger sig ÄNNU mer för att göra reklam som är "bättre" än all annan sorts kommunikation.

    Att det sen kanske verkar finnas dåligt med kunder som är villiga att betala är väl mest en fråga om införsäljningsförmåga.

    Äh, jag menar inte att gräla, vill bara ställa ett par frågor.

    God jul, som sagt.

  14. Magnus Jakobsson skriver:

    Mati:

    Men filmen är ju extremt bra/smart även ur sin kontext, dvs reklamfilm. Bra reklam är "bra på riktigt", brukar jag alltid säga till mina barn. MEN smaken kan variera från stjärt till stjärt, som vanligt. Sänka ribban? Tvärtom. Det jag förklarar, ödmjukt, är ju att reklam inte är "fri lek", som t ex den stora svenska samtidsromanen är. Reklam är (oftast) 50% införsäljning, ofta strösslad med retorik och politik. Och 50% extremt bra idé. Som, om man har tur, får vara intakt. " Sänka ribban" är därför fel uttryck, tycker jag. Att anpassa sig till det faktum att vi alla lever i ett samhälle, i vilket personer måste bevaka positioner, vara kreativa, äta strutsfilé med vakteläggsmousse på molekulärkök och känna sig snygg och omtyckt, vore ett bättre uttryck i sammanhanget.

  15. Magnus Jakobsson skriver:

    Mati:

    Men filmen är ju extremt bra/smart även ur sin kontext, dvs reklamfilm. Bra reklam är "bra på riktigt", brukar jag alltid säga till mina barn. MEN smaken kan variera från stjärt till stjärt, som vanligt. Sänka ribban? Tvärtom. Det jag förklarar, ödmjukt, är ju att reklam inte är "fri lek", som t ex den stora svenska samtidsromanen är. Reklam är (oftast) 50% införsäljning, ofta strösslad med retorik och politik. Och 50% extremt bra idé. Som, om man har tur, får vara intakt. " Sänka ribban" är därför fel uttryck, tycker jag. Att anpassa sig till det faktum att vi alla lever i ett samhälle, i vilket personer måste bevaka positioner, vara kreativa, äta strutsfilé med vakteläggsmousse på molekulärkök och känna sig snygg och omtyckt, vore ett bättre uttryck i sammanhanget.

  16. Magnus Jakobsson skriver:

    Ursäkta för de dubbla kommentarerna.

    Jag skäms för denna miss lika mycket som jag skäms för att jag skrev "snygg och omtyckt" istället för "snygga och omtyckta".

  17. Mati skriver:

    Ok, Magnus – nu kan jag se lite bättre med dina ögon.

    Och tror att vi nog är närmare varandra än vad det verkar.

    Låt oss kalla det "anpassning" – vilket kanske är hela grejen. Jag tycker att saker och ting som upptar min tid – vare sig jag vill eller ej – kanske ska ha lite högre anspråk än så.

    Sen att en avgrund skiljer oss gällande på hur vi ser på litteratur, film, konst etc – du ser "lek", jag ser något som är livsviktigt – det får vi leva med.

    En fråga bara – kan du peka ut någon ny tanke eller avgörande förändring eller kanske ens ett nytt grepp som kommer från den reklam som enligt ditt förmenande ska anpassa sig så väl?

    Eller för att hålla mig till ämnet – vad är det extremt smarta med denna film, i sitt sammanhang och utanför?

    Det verkar vara något jag missat eller som mitt filter inte släpper igenom.

    Stort tack, Mattias, förresten – dels för en bra blogg men också för att du låter sådana här diskussioner ta plats bland "dina" kommentarer.

    Alldeles strax ska jag och min stjärt ta julledigt.

  18. Magnus Jakobsson skriver:

    Mati:

    Jag har en fil.mag i litteraturvetenskap och kulturvetenskap och ser lika allvarligt som du på litteratur, konst osv. Det är livsviktigt på alla sätt, givetvis. Även om vi inte behöver hamna på en Ranelidsk nivå när vi talar om det, eller? Det är en lek så till vida att det handlar om en mycket friare kreativitet från A till B. En väg som inte blockeras av så många "måsten" rent kreativt. Konst har inga kommersiella krav, även om den kan ha det indirekt om man är en skitkonstnär som tex Jeff Koons. Jag tycker att filmen är smart och bra även som ett kul experiment med ord; ett skickligt hantverk med två sidor av exakt samma mynt, men det tycker inte du. Så enkelt är det. Vi tycker olika ang. det. Reklam som anpassar sig för mycket och kompromissar för mycket är ju inte bra. Det är ju det jag säger. Inget nytt kan komma ur för mycket anpassning.

    En fråga till dig: Varför tycker du inte att filmen är smart?

  19. Mati skriver:

    Nu spelar vi samma spel, i samma lag till och med tror jag.

    Misstänker att där du bara blir tydligare blir jag luddigare.

    Fan, tänk om du har promotat den där presidentkandidaten – då hade jag stuckit dit och röstat direkt.

    Jag har inte behov av smarthet – jag vill hellre ha juste upplevelse.

    Hade jag sett den här filmen under andra omständigheter – utan labeln "smart reklam" så kanske jag sett annat i den.

    Nu ställer sig ett utförande som vill vara supersmart men inte är det i samma grad, kombinerat med de gamla vanliga politiska klyschorna i vägen för den eventuella känsla den kunde väcka.

    I min bok hade det varit bättre om de gått till grunden – politikens innehåll – mejslat fram något mer intressant därur, som i sin tur kunde gett en bättre idé – kanske "smartare" eller mer effektiv på nåt annat vis.

    Nä nu orkar jag inte mer – så okej vi säger det – skitbäst film.

    Men du Magnus, jag gillar dina tankar – bloggar du?

  20. Mati skriver:

    Tackars Mattias!

    Fortsätt nu att skriva om mer saker som vi kan tycka om.

  21. Helena skriver:

    Sjuhelsikes bra.

  22. Sandra Hvarfner, Yabi copywriting skriver:

    Genialiskt!

  23. Desiré skriver:

    Jag upptäckte den här reklamfilmen någongång i våras och kunde inte sluta förundras. Jag tittade om och om igen och tänkte att om jag någon dag får chansen att göra något liknande kommer lyckan vara oändlig.

  24. Florida skriver:

    F*n, det är ju så bra att allt stannar upp. Djup beundran. Jag är avis.

  25. gibben skriver:

    Oj, oväntad, stark och bra!

  26. Jennifer skriver:

    Jag får ståpäls. Så briljant! Måste blogga om det, hoppas det är okej.

  27. Mattias skriver:

    Jennifer: Klart det är okej. Kör i vind.

Kommentera