Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

100 000 väntar på att Båtmässan ska öppna

Båtmässan i Göteborg är ett mecka för den som älskar att vara på havet. Varje år kommer närmare 100 000 besökare för att se säsongens nyheter. Inom kort går startskottet för utomhuskampanjen, annonserna, radioreklamen och tävlingen. Och för själva mässan såklart. Men redan nu smygstartar vi på stora ljustavlor i och utanför Göteborg. Där passerar tiotusentals pendlare förbi varje dag. Därför valde vi att med ett enkelt budskap lösa en del av det kommunikativa uppdraget.

Copyn
Har Båtmässan öppnat?
Nej.

Reklambyrå Valentin&Byhr Copywriter Mattias Åkerberg Art director Peter Holmberg Creative director Christer Byhr Operativ projektledare Renée Lundbäck



28 svar till “100 000 väntar på att Båtmässan ska öppna”

  1. MJ skriver:

    Haha. Minimalistisk perfektion.

  2. Dan skriver:

    JA!

    Fy fan va bra!

  3. Krister Allbäck skriver:

    Tycker ärligt talat att det var lite väl tunt för nåt så kul som en båtmässa. Man ger ju inte tittaren minsta anledning till varför man ska gå till båtmässan, bara att den inte är öppen, precis som 95% av resten av året. Det här hade ju lika väl kunnat vara "Är Sko-Uno öppet? Nej." eller alla världens andra företag. Ursäkta gnället men det imponerade inte på mig. Men det kanske kommer mer och bättre grejer i kampanjen?

  4. Mattias skriver:

    Krister: Jag hade på känn att den reflektionen skulle komma. I arbetsgruppen har vi tänkt såhär: ljustavlorna behöver inte säga allt (när det öppnar, vad som händer, vad det kostar och webbadressen), utan kan istället användas för att skapa en viss förväntan/undran hos den som varje dag passerar förbi i hundra knyck. Och jag är övertygad om att folk räknar ut att "någon gång SNART måste den ju öppna". Kort sagt: vi ger ett frö istället för en färdig planta.

  5. Krister Allbäck skriver:

    Jo, så kan man ju resonera. Men jag tror nog att man hade kunnat bygga denna nyfikenhet eller förväntan runt något som hade med båtmässan att göra. Nu blir det lite för mycket jaha-effekt över det hela helt enkelt. Man överskattar nog tittaren om man tror att de tänker "Va? Säger de att den INTE är öppen, det vad minsann konstigt!". Så tror jag, men det kan såklart vara fel

  6. Mattias skriver:

    Krister Allbäck: Budskapet handlar ju om Båtmässan. Vi tror och menar inte att folk ska tänka på det sättet du beskriver. Enda tanken är att få folk att faktiskt tänka på Båtmässan – medvetet eller omedvetet. Och att det ska skava en aning.

  7. Jonas Larsson skriver:

    Gillar det enkla. Vill tänka själv. Less is more.

    (jonas kanonlänk!)

  8. Krister Allbäck skriver:

    Nu menar jag inte att dissa det ni gör, men rent principiellt tycker jag att reklam ska handla om det den vill sälja. Idéer som kan appliceras på vad som helst är per automatik sämre än de som på något sätt lyfter fram något som har med saken att göra. Det har ingenting att göra med enkelhet eller om idéerna "skaver" eller inte.

  9. krister Allbäck skriver:

    Nu kunde jag inte öppna länken, men kan gissa att det är apan eller någon av uppföljarna. Kul att hittar paralleller mellan Båtmässan och dem (om det nu var dem du syftade på).

  10. MJ skriver:

    Japp. Äsch. Det enda jag menar är väl att det finns reklam och reklam, detta är en kul teaser för båtmässans existens. Är man mer intresserad, så tar man till sig "den riktiga kampanjen" som säkerligen kommer efter detta/i samband med detta. Vilken trist värld det vore om all reklam nödvändigtvis skulle handla om det den ska sälja, eller? MEN som sagt, åsikter är bra. Och att dom är olika är också bra.

  11. Krister Allbäck skriver:
  12. Krister Allbäck skriver:

    MJ: Det jag menade var att försöka komma fram till varför idén inte slog an någon sträng hos mig. Men rent allmänt tycker jag inte om att analysera och teoretisera kring idéer, känns det bra så är det bra. Det brukar räcka så.

  13. MJ skriver:

    Ja, och jag hjälpte dig att komma fram till varför. Perfekt.

    mvh

    M

  14. Krister Allbäck skriver:

    Det tackar jag för, även om jag är förbluffad över ditt gillande av denna kampanj. Det kastar ett dunkelt sken över ditt omdöme.

  15. MJ skriver:

    Åh, nej. Inte ett dunkelt sken över mitt omdöme såhär på söndag kväll.

    Vi har olika åsikter om saken, heter det. Inget annat. Jag är själv lika förbluffad över hur någon kan ogilla ett sånt här enkelt och rakt budskap.

    Jag tycker att det är ett enkelt, lite småroligt och stiligt sätt att påminna om A/Båtmässan öppnar snart. B/När? När kommer det att ske? Spänningen är olidlig!

    Det är allt. Och sen ifrågasätter jag givetvis din åsikt om att all reklam principiellt bör handla om den produkt den ska sälja. Det behöver den inte alls göra. Något som är bevisat hundratals gånger om.

  16. Anonym skriver:

    Två skyltar utanför en galleria. På den ena står det "Har båtmässan öppnat än?", på den andra: "Nej." Jävla mongon vi är som lägger tid på att dividera om det är bra eller dåligt. Jag skiter i varje fall i vilket. God kväll på er.

  17. MJ skriver:

    Jag trodde det var en skylt som växelvis ställer en fråga/svarar på den?

  18. Mattias skriver:

    Anonym: En aning mongo är det. Och en smula kul. Steve Henry säger det bäst (om att jobba med reklam): "It's incredibly trivial and incredibly important at the same time." God kväll.

  19. Mattias skriver:

    MJ: Korrekt. De kommer i följd, på samma sida av gallerian. Detta är den enda tavlan som finns i shoppingmiljö, övriga sitter utanför Ullevi och Scandinavium samt utmed motortrafiklederna.

  20. Johan Börjesson skriver:

    Jag gillar ju det här! Inte minst för att den sticker ut bland resten av "spottarna" i samma slinga.

    Funderar på om ni inte borde göra en sajt också? Likt den Jonas länkade, eller den här: http://www.isitchristmas.com

  21. Anjo skriver:

    Jag borde nästan hata den här reklamen, Mattias. Jag såg den nämligen femtioelva gånger ikväll när jag väntade på ett gäng tidshaverister utanför Scandis (Oasis). Men, den satte sig (vilket tyvärr även de andra ljusskyltarna gjorde).

    Kul också att Magnus Valentin kutade förbi, hälsade och bevisade att han har bra musiksmak.

    Hej från han som aldrig blev kollega när det väl kom till kritan…

  22. Fredric skriver:

    Skylten går i sann Nextopia-anda och gör jobbet bra. Allt bygger på förväntan och om ett budskap kan bygga på det, uppstår reklamen inifrån individen, så att säga. Det är bra reklam, helt enkelt.

  23. Mattias skriver:

    Johan Börjesson: Självklart borde vi gjort en sajt också.

    Anjo: Kul att du gillar/hatar den. Hur var Oasis?

  24. Anjo skriver:

    Mattias >> Bättre än vad kritikerna skrev.

  25. Anton skriver:

    Jag är väldigt kluven. De verkliga båtentusiasterna behöver nog inte påminnas om Båtmässan eller dess datum. Jag, som är marginellt intresserad av båtar, men av mässor i allmänhet, lyckas alltid komma på först efter mässan att jag kanske borde ha gått. Alltså behöver jag påminnas, men utan ett specifikt datom kommer jag bara konstatera att jag inte har missat mässan. För att sedan givetvis missa mässan…

  26. Niklas Arvidsson skriver:

    Kort sagt: grym.

    Långt sagt: jag älskar att du inte ger oss all info. Svaret "Nej" kan ge upphov till en massa glada tankar om vad som komma skall. De flesta som går dit vet ju ändå vad de får. Då är det egentligen bara datum och tid de bryr sig om.

    Reflektion: Hoppas ljustavlorna signalerar "Ja" när dörrarna öppnas.

Kommentera