Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

En smart och enkel annons med klipp

Under 2008 vann Malmö-byrån The Fan Club silver i Epica för den här annonsen. Jag förstår varför. Och om du inte sett den tidigare, har du sett den nu. Kreatörerna heter Ola Obrant Andreasson och Christian Barrett. Avsändaren är Leep School of Hair.

Copyn
Jag vill bli frisör.

Korta reflektioner
+ En enkel, smart och till synes självklar lösning
+ Tid det tar att fatta: 0,02 sekunder. Blankt.

– Det är en annons, och bara en annons. Fantastisk tacksam att tävla med, men hur tar man konceptet vidare i andra kanaler?

Vad tycker du?



14 svar till “En smart och enkel annons med klipp”

  1. Per T skriver:

    Tja, klipp själv på webben tex?

  2. Mattias skriver:

    Per T: Eh… vill du utveckla din tanke där?

  3. Mikaela Holm skriver:

    Riktigt bra blogg. Hittade den via nomineringssidan. Jobbar själv med reklam och använder min blogg för att såsmåningom skapa mig en bra scrapbook av intressanta saker jag upptäckt. Just nu är mitt största problem att få besökare till bloggen, hur fasen har du gjort?

    Ha det bra!

  4. ANDY skriver:

    Kanske så som du precis gjorde, Mikaela!!

  5. Fredric skriver:

    Jag tycker att den är mycket bra och jag är verkligen inte den som brukar tjafsa om idéstöld. Men jag har sett en idé tidigare om att klippa ut svarskortet. Då hade man gjort en streckad linje som gick lite sicksack, för att liksom pröva de som ansökte. Strået vassare, enligt mig. Men som sagt, bra, kul och effektiv.

  6. Hanna skriver:

    Men är den inte för lätt att förstå? mottagaren får kanske inte tänka efter tillräckligt mycket själv? Det är en smart lösning och man lägger säkert märke till en sån annons, men den sätter inte direkt igång tankeverksamheten

  7. Nina skriver:

    Enkelhet slår oftast allt annat på fingrarna. Om det gick att klippa olika frisyrer hade det vart ännu bättre. Klapp i ryggen till kreatörerna.

  8. Lars Carlén skriver:

    Jätteläcker annons.

  9. Per T skriver:

    @mattias: lite luddigt, det var tänkt som ett svar på ditt minus, svårutvecklat i andra kanaler. På webben känns det inte så svårt att ta det vidare.

  10. Lina, Curve skriver:

    Bra reklam helt enkelt och precis i min smak.

  11. Anonym skriver:

    Ah, så enkel och så tydlig. Tycker att den är lagom lättförståelig. Är det inte det reklam går ut på, att vara enkel att förstå? Om man inte förstår alls så är det väl ingen vits?

  12. Louise skriver:

    Nej, mitt namn kom inte med. Men nu gör det det :)

  13. Anna skriver:

    För några år sedan blev en annons där man klipper ut ansökan om att bli frisör Guldäggsnominerad. Forsman, tror jag. Tyvärr. Lösningen är lite för bra/uppenbar för att inte vara gjord…

  14. Per T skriver:

    @Anna: det gör inte reklamen sämre, möjligtvis reklambyrån.

Kommentera