Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Här är bokkampanjen om de gömda

När gömde du dig senaste? Jag menar, verkligen gömde dig? Så att man inte kunde se dig. Om det handlar den senaste kampanjen från Ester Stockholm. Den har hämtat inspiration från konstfenomenet urban camouflage, som kort och gott går ut på att försvinna. Inte som kurragömma-försvinna, nej, här snackar vi försvinna genom att gömma sig framför eller i någonting. Möjligheterna har redan visat sig vara närmast oändliga. Bakom kampanjen står bokförlaget Bonnier Carlsen, som vill få oss att tänka på, snacka om och – givetvis – köpa Hungerspelen, den första delen i en trilogi av den amerikanske författarinnan Suzanne Collins. Boken i sig är en framtidsskildring om en dokusåpa, där 24 utvalda ungdomar möter varandra i en utmaning som bara en av dem överlever.

Kampanjen har sitt nav i webbplatsen gomdig.nu, där vem som helst kan ladda upp och tävla med sitt jag-har-gömt-mig-bidrag. Webbplatsen marknadsförs genom gerillaaffischering, viralfilmer, event och surr på nätet.

Korta reflektioner
Jag blir glad av det här – när reklam blir mer än reklam. Liksom större och mer spännande. Det är ingenting supernytt såklart, men fortfarande tillräckligt ovanligt för att vara intressant. Här handlar det dessutom om en lekfull och urkreativ liten rörelse som sätter fart; kollega-Johan och jag blev simultant sugna på att sticka ut och gömma oss. När jag snart insåg att kommersiella – inte bara kreativa – krafter satt vid spakarna blev jag en gnutta besviken. För att lika snart tycka att det var högst intelligent att använda det hela för att marknadsföra sin produkt. Min endaste invändning är den mot kopplingen. Kopplingen mellan gömmandet och handlingen i boken. Den känns en smula långsökt, inte klockren. Medan boken känns mörk är kampanjen upplyftande. Det är synd på det där glappet, men det ändrar inte slutsatsen: att det här är en väldigt bra kampanj.

Vad tycker du?

***

Steget efter
Resumé: Ester får folk att gömma sig



7 svar till “Här är bokkampanjen om de gömda”

  1. M skriver:

    Jag kan inte hjälpa det. Men att göra reklam för enskilda verk är det enklaste som finns. Vi väljer en titel som får representera kund. Sen kör vi "nåt ball". På det sättet är det motsatsen till kreativitet. MEN det ser kul ut och kommer säkert att få en nominering i en tävling, vilket jag antar är syftet.

  2. Mattias skriver:

    M: Ahja. Det kan hända. Jag gillar den ändå.

  3. M skriver:

    Jag med! Såna här prylar är alltid bra. Budgetlösa multishots för en bok/film.

  4. Dabitch skriver:

    Jag älskar reklam som leker med omgivningen, även när liknande idéer har gjorts förr. Ta bara kopierings-kampanjerna som visas här (men då handlar det om kopior, inte gömma sig) : http://commercial-archive.com/content/oh-dear-we-found-another-copy-copied-copier-service-advert

    Det finns massor av nyare exempel på affischer som visar (en print av) bakgrunden också, eller till och med genomskinliga affischer, men detta betyder inte att jag tycker det är en dålig idé bara för att samma upplägg använts förr.

    Det som jag ogillar är den kryptiska avsändaren. För att jag som förbipaserande skall få hela bilden (ha!) måste jag hem och knacka upp "gömdig.nu" på datorn? Tydligen. Men, hur intresserad jag än blir, och detta vet jag av erfarenhet, så har jag totalt glömt bort URL:en när jag väl kommit hem. Nu är det visserligen snyggt att URL:en här också fungerar som en slags tagline – men jag får inget "köp Hungerspelen" direkt från affischerna.

    Så, nu har man öppnat för den gamla diskussionen om affisherna måste göra hela jobbet eller ej.

  5. daniel skriver:

    Hej Mattias! En kort replik ang. din kritik, eller fundering om man så vill.

    Efter att ha provat ett antal kreativa spår bestämde vi oss för att lyfta fram konsten att gömma sig. Just förmågan att kamouflera sig är central i handlingen, då huvudpersonen måste hålla sig gömd för att överleva. (Detta framgår tydligt på sajten där man också kan provläsa ett kapitel ur boken.)

    Med gömdig.nu valde vi att lyfta ut en bit ur historien och skapa något samtida och lite annorlunda. Något som vid en första anblick inte kändes som ”reklam.” Och viktigast av allt såklart; något som folk själv fick vara med i.

    Ihop med en tajt budget, inspiration från konstvärlden och diverse andra intryck, blev slutresultatet den kampanj du skrivit om ovantill.

    Ja, just det, när jag ändå har tassarna på tangenterna. Till herr/fru ”M” kan jag garantera att vi inte gjort kampanjen i syfte att vinna priser. Möjligtvis 100-wattaren i så fall.

    Vänligast,

    Daniel Vaccino, copy på Ester

  6. Dabitch skriver:

    Nejmen, vad kul att du är här och kommenterar om ert tillvägagångssätt och process Daniel, men vad synd att du inte bemötte frågan om en affisch måste göra hela jobbet. Jag tyckte, som sagt, att det var kul att URL:en fungerar nästan som slogan i dett afall, är det så att ni har sett andra fall av kampanjer med mindre minnesvärda URL:er som fick er att skutta iväg och regga just det?

  7. J skriver:

    Schysst tävlingskampanj.,

Kommentera