Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Hårdragga hela kvällen till McDonald's

Alla jagar någon. Hon den där eller han med håret. Och ute är platsen att ta chansen. Det gäller bara att ha någonting riktigt smart att säga. De där orden som fäller eller faller. Om just det där – och om hur kvällen ofta ändå slutar – handlar den här annonsen. Det är DDB Stockholm och McDonald’s – Sveriges till synes lyckligaste reklampar just nu – som är i farten igen. Om du läser senaste numret av Vecko-Revyn eller Please copy me spelar mindre roll – det är där eller här som du läser annonsen först:

Copyn
Hej sötnos.
Ursäkta, jag har tappat mitt telefonnummer, kan jag få ditt?

[läs resten själv]

En Big Mac meny, tack!

När det är dags att gå hem sedan 1973.

Kund McDonald’s Reklambyrå DDB Stockholm Art director Fredrik Simonsson Copywriter Magnus Jakobsson Creative director Johan Holmström Illustratör Matilda Ruta Graphic designer Patrik Oscarsson Projektledare Pelle Josephson Produktionsledare Emma Joneby

Korta reflektioner
Första tanken: tilltalande, ja rent ut sagt snygg. Om det har någon som helst betydelse? Ah. Okej, snygg då. Men bra? Ah där med – det här är en verkligt bra annons. Den erbjuder någonting att stanna kvar vid, att fördjupa sig i. Och jag tror att många kommer att göra det. Inte minst eftersom det handlar om svamliga raggningsrepliker istället för slitna (men ofta lite svamliga) företagsklyschor. Det är inte så våldsamt allvarligt. Och igenkänningen är hög – många kvällar med för mycket alkohol och förhoppningar ebbar ut i ett besök på hamburgerrestaurangen. Därför: en guldstjärna till McDonald’s, som vågar sänka garden och erkänna precis vad de helgnattetid är: en restaurang för hungriga, trötta, rusiga själar.

Kanske blir svamlet för mycket, vägen till målet för lång och kanske är skrivarglädjen här större än läslusten. Men jag vet inte. Så jag sätter punkt där. För jag vill inte analysera sönder den här annonsen.

Din tur.

Läs också
Resumé: Raggningsrepliker från McDonald’s
Dagens Media: DDB raggar åt McDonalds



Kommentera