Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Hur McDonald’s gör reklam för sin stora, smarriga hamburgare


Klicka för en ännu större hamburgare. Och logotyp. Och splash.

Ibland behövs inga ord. Bara en pyttenytteliten logotyp och en bamsegrotesk hamburgare. En sådan här lösning kräver en modig och kunnig uppdragsgivare (trots att vi har sett lösningen både en och tolv gånger tidigare). Det skulle inte förvåna mig om kunden vid presentationen undrat om logotypen möjligen kunde bli lite, lite mindre. Bravo!

Synd bara att själva hamburgaren är både sämre och betydligt mer småskalig på riktigt. Faktum är att den är liten på pappret (150 gram är inte någonting att skryta med) och ännu mindre när den landar på brickan. Illa.

Uppdragsgivare: McDonald’s. Produkt: Big Tasty. Reklambyrå: DDB Stockholm Creative director: Johan Holmström Art director: Ted Harry Mellström

Guldram eller papperskorg?

Läs också
Resumé: Månadens print och utomhus

***

En till på temat ”Den är så stor-så-att…”

I Colombia jobbar Burger King med reklambyrån Triptico Design. De tog fram den här annonsen för Triple Whopper.

Via AdOfDaMonth

***

Please copy me är nominerad i Yet Another Blog Award, som belönar Sveriges bästa blogg om reklam och marknadsföring? Din röst kan bli avgörande på daytona.se/yaba. Du kan rösta till och med den 11 februari, men varför vänta? Se till att tipsa kollegan, barnvakten och svärfar också. Tack för uppmärksamheten.



7 svar till “Hur McDonald’s gör reklam för sin stora, smarriga hamburgare”

  1. Uki skriver:

    Produkten en besvikelse.

    Reklamen bra.

  2. Frida skriver:

    Reklamen är riktigt bra, har sett en affisch i tunnelbanan där affischen är större än själva ramen och delar av den är klistrade direkt på väggen, riktigt bra idé! Hamburgaren har jag inte provat, äter sällan på McDonalds över huvud taget…

  3. Fredric skriver:

    Det är som du säger, och om verkligheten hade bjudit på en lika ”stor känsla” som reklamen hade det varit ännu bättre. Men gemene man vet ju att det mesta som ligger på plastbrickan från The Big M är ihopsjunket och förvandlar vissa av oss till Michael Douglas rollfigur i Falling down.

  4. Stefan skriver:

    Big Tasty är iofs ganska mäktig, i alla fall jämfört med de andra burgarna i sortimentet. Jämfört med Burger Kungens burgare är den gigantisk. Och god. Dock är bilden missvisande på höjden. Burgarhelvetet är platt som en pannkaka och all sallad envisas med att hoppa ut längs kanten, ner i lådan och så sitter du där med fingarana och kladdar. Sen är det dags för kundmöte och då jävlar luktar du Big Tasty. Men det är smällar man får ta antar jag.

  5. Per T skriver:

    Tycker dessa är super. Älskar också den där affischen går utanför ramen som Frida nämner.

    Angående kopplingen bild-burgare är vi väl rätt vana vid att det där vackra, välordnade, fräscha på menytavlor och i reklam i verkligheten är en halvgrå massa som pekar åt olika håll borde vi numera vara så vana vid att vi inte ens reflekterar över det.

  6. Peter skriver:

    Här är den där "utanför ramen" prylen. Den var kul. DDB Stockholm.

    sbigtasty” rel=”nofollow”>http://adsoftheworld.com/media/outdoor/mcdonaldsbigtasty

  7. Daniel skriver:

    Det är kul med bra reklam, men är det inte lite skevt när reklamen är bättre än produkten…?

Kommentera