Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Läs det här om du är nyfiken


Varje år i maj intar Vetenskapsfestivalen Göteborg med hundratals annorlunda aktiviteter och workshops, heta debatter och utmanande föreläsningar. Varenda kotte är inbjuden! Jag är en lyckost som – tillsammans med Malin Augustsson – få tänka, skriva och formge för denna landets nyfiknaste festival. Det är en riktigt kul utmaning att förena akademisk vetenskap med lekfull upptäckarglädje. Längs vägen lär jag mig en massa nytt*. Det blir liksom aldrig tråkigt.


Temanamn och kreativt koncept
Varje festival har ett tema, och 2009 kommer det att handla om civilisationer – igår, idag och imorgon. Under hösten presenterade vi temanamnet Folk Forever! tillsammans ett kreativt koncept. Våra tankar och förslag mottags med applåder. Och trots att kampanjen rullar ut först i april, har vi redan nu jobbat intensivt för att få klart programmet som är anpassat för grundskolan. Här kan lärare – från och med den 3 februari – boka in sin klass på spännande aktiviteter och Experimentverkstaden. Det öppna programmet – som vänder sig till alla – finns klart i april.

Bläddra i skolprogrammet på www.goteborg.com/vetenskapsfestivalen

Reklambyrå Valentin&Byhr Art director Malin Augustsson Copywriter Mattias Åkerberg Illustratör Fredrik Simson Creative director Magnus Tengby Operativ projektledare Ann McManus

* I arbetet med Vetenskapsfestivalen har jag haft enorm nytta av boken Bonniers världshistoria (Sven Skovmand, 2006). Nu har förlaget släppt en andra upplaga (2009) i kartonage. AdLibris har bästa priset – 236 kronor.



Kommentera