Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Max väljer sanning framför försköning

I reklamens värld är människorna lite vackrare, ljuset mer magiskt och hamburgarna prydligare. Alla vet vi om det, och sväljer det med hull och hår. För kanske är det så vi vill ha världen – en aning förskönad, en smula förfinad. Inte riktigt overklig, men inte heller riktigt verklig. I sin nya reklamfilm för hamburgaren Hot Chipotle river Max och King ner kulissen till den världen.

Max Hamburgare – Hot Chipotle

Copyn
Visst ser vår nya Hot Chipotle väldig god ut?
Ah, det är inte så konstigt när vi har lagt dyra pengar på en matstylist som i timmar duttat med chipotlesåsen och piffat till lökringarna och sådär.
Burgaren du får på restaurangen gör vi på beställning och kommer snarare att se ut såhär:

Men det är ju fortfarande Sveriges godaste hamburgare.

Korta reflektioner
Jag kan tänka mig att tanken var att den här reklamfilmen skulle kännas "j-kligt skön och ärlig”. Och om det verkligen var tanken tycker jag att ni har misslyckats rätt hårt. Istället känns det hela osympatiskt, överlägset och motsägelsefullt. Jag menar: varför berätta att ni lagt dyra pengar på att dutta med såsen och piffa med lökringarna, men att sedan hamburgaren jag betalar för är ihophafsad på två röda? Och varför skulle min burgare överhuvudtaget vara hej-hopp när ni faktiskt gör den på beställning? Och skulle allt vara okej eftersom ”det är ju fortfarande Sveriges godaste hamburgare”? Nä, jag köper inte det här. Däremot kommer jag att fortsätta att äta era hamburgare. För tyvärr verkar ni fortsätta att leverera en bra mycket bättre produkt än kommunikation.

Vad tycker du? Är det alltid lyckat att berätta ”sanningen”?

Läs också
Fast food lovers: Full (chi)pott(le)!



12 svar till “Max väljer sanning framför försköning”

  1. Mathias skriver:

    Jag tycker också att det är ett misslyckande. Man pratar om att visa hur burgaren verkligen ser ut, men man får bara se den under bråkdelen av en sekund.

  2. Janne skriver:

    Jag får en känsla av att idén från början varit att bara visa hur den verkligen ser ut, men att man i sista stund fått kalla fötter och gjort en kompromiss.

    Åsså bidde det bara en miss.

  3. Olle skriver:

    Intressant. Man försöker vara "ärliga" och "modiga" och hoppas att det ska belöna sig. Jaja. Sådär. En idé utan idé. Antireklam.

  4. Johan B skriver:

    Jag håller med Janne och tror att de egentligen ville visa den verkliga bilden men inte vågade gå hela vägen. Synd, det hade blivit bra och stuckit ut i de förskönade hambrurgarnas rike.

    Jag tycker dock inte den här versionen är en katastrof heller, den sticker fortfarande ut. Men låt oss hoppas att det är Max's början på reklam som driver med branschen.

  5. Per T skriver:

    Jag tycker den är jättebra! Tänk dig att du inte alls läst Mattias rubrik och inledande text innan – vilken överraskning det hade blivit.

    Max/King lyckas göra något som vi sett 1 000 gånger till något lite obekvämt och "fel", det skaver att berättaren pratar om detta. Vi VET ju att burgaren inte ser ut som i reklamen: nu blir den kunskapen redundant.

    Och hey – informationen om vad som ingår i hamburgaren är tydlig och slinker ner av bara farten.

    Även om den slafsiga burgaren bara visas i 1 sekund, vågar Max/King berätta att verkligheten ser annorlunda ut. Det är bra.

  6. Zeb Macahan skriver:

    Jag tycker: hur orkar du bli "upprörd" över en utbudsspot för en hamburgare typ kl 02 på natten en fredag?

    Gå ut och ha ett liv istället, det kommer leda till att du gör mycket bättre reklam själv.

  7. Mattias skriver:

    Per: Gött att du tycker tvärtom (eller om det är jag som tycker tvärtom kanske, äsch det kvittar)!

    Jag håller med dig om att innehållsdeklarationen är vältuggad och lätt slinker ner. Det jag vänder mig mot är att de inte lyckas ska "liking"/sympati. Jag tycker inte bättre om Max efter att ha sett den här filmen. Och eftersom jag anser att hamburgarna på Max är skapade med större omsorg (på beställning) än hos konkurrenterna är det konstigt att King väljer att lyfta fram det ihophafsade som en "charmig" svaghet.

  8. Per T skriver:

    @Mattias: Extremt trist, men det ökar sympatin hos mig … It's a tie där smaken/personligheten kanske avgör. Men det finns, såvitt jag vet, ingen annan burgerkedja som ens låtsas att det som visas på bilden inte stämmer med verkligheten, så det är klart avvikande och särpräglat.

    Jag blir alltid besviken på Max, som ska ha den där omsorgen, eftersom burgarna alltid är kalla och ser ut som den där ensekundersburgaren. De har alltså, i mina ögon, tappat sitt särskiljande erbjudande – åtminstone på de tre restauranger i Sthlm jag frekventerat.

    I mina ögon borde King ha börjat där, men det har de knappast mandat att göra, plus att det nog är en rätt känslig fråga …

  9. Xtian skriver:

    Jag gillar idén, som många andra, men tycker att det faller lite när orginalet visas i en milliskeund, då förflyttar man insikten tillbaks till den "förljugenhet" som de andra står för kring verklighet och bild.

    Hur eller hur, det är en förbaskat bra kedjeburgare. (Och tack för länkning)

  10. J skriver:

    Jag tycker att reklamen är rätt rolig. Och det är ju så att man aldrig kan göra produkten så som man fotar den. Vid fota vill man ha med alla råvaror i bild för att visa innehållet. När man dressar en hamburgare vill man att allt ska centreras för att sen tryckas ut jämt över kött och bröd, då tanken är att man i varje tugga ska känna smaken av alla ingredienser. Har ni någon gång tyckt att Max kött i reklamen ser plastigt/gummiaktigt ut så har ni rätt för det är exakt vad det är. De övriga kedjornas reklamburgare är dock samma råvaror som används på restaurangerna.

  11. Filippa skriver:

    Störtskön reklam!!!… är kanske att ta i men litet fniss-bra är den väl ändå tycker jag. För det är ju slarvburgarna vi får framslängda på disken. Och helt ok – vi pröjsar för dem, mumsar på och är nöjda!Samtidigt litet kul med det där med att de har pungat ut med en hel förmögenhet på lökringsstylister! :-) Kanske skulle de vågat gå ännu längre och kört en hel spelgrej av reklam/verklighet och riktigt ärligt- då hade blivit en verklig snackis istället för bara en fnissis.

  12. Ludde skriver:

    J: Vad vet du om vad som är gummi och inte i hamburgerkedjornas reklamer?

Kommentera