Max väljer sanning framför försköning

I reklamens värld är människorna lite vackrare, ljuset mer magiskt och hamburgarna prydligare. Alla vet vi om det, och sväljer det med hull och hår. För kanske är det så vi vill ha världen – en aning förskönad, en smula förfinad. Inte riktigt overklig, men inte heller riktigt verklig. I sin nya reklamfilm för hamburgaren Hot Chipotle river Max och King ner kulissen till den världen.

Max Hamburgare – Hot Chipotle

Copyn
Visst ser vår nya Hot Chipotle väldig god ut?
Ah, det är inte så konstigt när vi har lagt dyra pengar på en matstylist som i timmar duttat med chipotlesåsen och piffat till lökringarna och sådär.
Burgaren du får på restaurangen gör vi på beställning och kommer snarare att se ut såhär:

Men det är ju fortfarande Sveriges godaste hamburgare.

Korta reflektioner
Jag kan tänka mig att tanken var att den här reklamfilmen skulle kännas "j-kligt skön och ärlig”. Och om det verkligen var tanken tycker jag att ni har misslyckats rätt hårt. Istället känns det hela osympatiskt, överlägset och motsägelsefullt. Jag menar: varför berätta att ni lagt dyra pengar på att dutta med såsen och piffa med lökringarna, men att sedan hamburgaren jag betalar för är ihophafsad på två röda? Och varför skulle min burgare överhuvudtaget vara hej-hopp när ni faktiskt gör den på beställning? Och skulle allt vara okej eftersom ”det är ju fortfarande Sveriges godaste hamburgare”? Nä, jag köper inte det här. Däremot kommer jag att fortsätta att äta era hamburgare. För tyvärr verkar ni fortsätta att leverera en bra mycket bättre produkt än kommunikation.

Vad tycker du? Är det alltid lyckat att berätta ”sanningen”?

Läs också
Fast food lovers: Full (chi)pott(le)!