Mördande bra kampanj räddar cyklister

Varje dag dör eller skadas en cyklist allvarligt i London-trafiken. Den vanligaste orsaken: ouppmärksamhet. Transport for London – som ser till att bussar, bilar, tåg, fotgängare och cyklister kan ta sig fram smidigt och säkert – bestämde sig för försöka ändra på statistiken. Med reklam. Tillsammans med WCRS tog de fram en kampanj om att vara mer uppmärksam. Kampanjen riktade sig till både bilister och cyklister. Först gjorde man en kort film om basket och spred den på den världsvida väven. Utan tydlig avsändare, men en tydlig uppmaning: do the test.

Test Your Awareness: Do The Test

Efter surr och sorl fick filmen en tydlig avsändare i Transport for London och gick under hösten 2008 som reklam på tv och bio. Den fick också en kompis i reklamfilmen Whodunnit? – en klassisk detektivhistoria i miniformat. Där har Lord Smithe blivit mördad – lyckas du lösa fallet?

Test Your Awareness : Whodunnit?

Copyn
It’s easy to miss something you’re not looking for
Look out for cyclists
dothetest.co.uk

Kampanjen handlar om fenomenet förändringsblindhet (eng. change blindness), som innebär att du bara är medveten om en liten del av vad din hjärna tar in. När du koncentrerar dig på någonting missar du saker som du i vanliga fall skulle lagt märke till. Richard Wiseman, professor i psykologi, har bidragit med värdefulla kunskaper till kampanjarbetet. Han är programledare för BBC-programmet The People Watchers, och skriver om fenomenet i boken Quirkology (svensk titel: Hjärnknäppt).

Korta reflektioner
+ Smart och involverande kampanj
+ Väldigt på brief
+ Visar problemet – att det händer mycket framför våra ögon som vi inte uppfattar – på ett ovanligt engagerande sätt

– Gör den här kampanjen verkligen jobbet? Får den människor mer vaksamma och varsamma i trafiken? Kanske.

Vad tror och tycker du?

Tacken för tipset går till Christer Wiklander och Magnus Jakobsson.