Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Naresh Ramchandani: "Make it happen"

Every opportunity, no matter how small, is an opportunity to do something great. Any leaflet, 10-second radio ad – anything – you could make communication history. Don’t just sit about waiting for the big brief. Go out and make it happen.
– Naresh Ramchandani

Naresh Ramchandani har arbetat som copywriter och creative director på de engelska reklambyråerna HHCL, Chiat/Day London och St Luke’s. Bland kunderna genom åren hittar du Maxell Cassettes, First Direct, Boots No7 och IKEA. År 2000 startade han Karmarama. Idag driver han det inspirerande miljöprojektet Green Thing.

via The Guardian



3 svar till “Naresh Ramchandani: "Make it happen"”

  1. Krister Allbäck skriver:

    Jag håller inte med här. Min erfarenhet säger mig att det smartaste är att sålla bland brieferna och identifiera var man kan göra något riktigt bra och kraftsamla där, och sedan göra undan resten snabbt och smidigt. Att sitta dag och natt och försöka förändra omdefiniera vårt sätt att se på kommunikation med en omvälvande hyllvippa är i 9999 fall av 1000 bortkastad tid som varken gynnar en själv eller kunden som mest ville ha en vippa där det stod "Passa på! 2 för 1!". Bättre då att kanske hitta en mindre kund med spännande produkter och sitta dagar och nätter där.

  2. Mattias skriver:

    Krister Allbäck: Du har helt klart en poäng. En massa duttande och kundhårssmek ger inga långsiktiga resultat – varken kreativt eller ekonomiskt. Men jag tror på inställningen att inte sitta och vänta på den perfekta briefen/kunden/uppdraget, utan att alltid betrakta det som finns framför näsan just nu som det viktigaste och mest spännande uppdraget någonsin.

  3. Krister Allbäck skriver:

    Fast jag menar nästan tvärtom: smek gärna kunden med helt ordinära hyllvippor för att spara tid åt det som verkligen kan bli bra. Att stångas med kunden om sådant som bara ska fram är inte smart, välj slagen noggrant istället och se till att vinna de viktiga och skit i resten.

Kommentera