Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Nike hjärtar DIY – Just do it yourself!

Från Just do it är steget inte långt till Do it yourself. Nu har Nike och DIY-rörelsen hittar varandra i projektet Make something!! from nothing Allting började med boken Beautiful Losers (2003) och dokumentärfilmen med samma namn (2008), som berättade om den framväxande konströrelsen.

Beautiful Losers – trailer – 2 minuter 24 sekunder

Do it yourself är en hyllning till kreativiteten, och en spark i magen på konsumtionssamhället. Trots det – eller förmodligen just därför – tog Nike initiativet till ett samarbete. Under paraplyet Make Something!! from nothing har man under hösten 2008 premiärvisat dokumentärfilmen och skapat kreativa workshoppar för unga människor i New York, San Fransisco och Los Angeles. Bland lärarna hittar du Mike Mills, Ed Templeton, Money Mark, Jesse Spears och Beautiful Loser-regissören Aaron Rose. Han säger:
“Nike and Beautiful Losers share the belief that if you believe in something, then you should make it, regardless if people tell you you can’t.”


Nike var branschförst med att ge konsumenten möjlighet att utforma sina egna skor. Adidas och Puma var inte sena att följa efter.

Korta reflektioner
I mina ögon är kampanjen ett genomsmart drag av Nike. Att uppmuntra den sprudlande kreativiteten hos unga konsumenter är en naturlig följd av Just do it, och hänger tätt samman med NIKEiD och japanska Realcity. Nike lyckas möta sina kunder och skapa tillsammans. Att sedan DIY-rörelsen riskerar att sälja sin själ är en annan femma.

Vad tycker du?



Ett svar till “Nike hjärtar DIY – Just do it yourself!”

  1. Karin skriver:

    Och ett smart sätt för företaget att få in information, inspiration och trender från sina köpare för sin produktutveckling.

Kommentera