Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

PaperCut skickar dr till kvarteret – den spännande fortsättningen

Nyligen fick du läsa början på en annorlunda dr-kampanj signerad kulturhandeln PaperCut på Södermalm i Stockholm. Inledningen – populärt kallat Ettan: Mannen i manteln – var ett helskumt brev från grannen, som berättar att vederbörande har sett två svartklädda män ta sig in i din lägenhet, och nu uppmanar dig att kontakta polisen eller hålla dig inomhus. Direktutskicket landar hos den som bor i kvarteret runt Mariatorget och Zinkensdamm eller på Knivsöder. Vi snackar ungefär 100 brevlådor. Efter en nagelbitande väntan kommer här de nästa två raketstegen. Och just det, ja – DDB Stockholm står bakom kampanjen. Magnus Jakobsson och Fredrik Simonsson är de skyldiga kreatörerna.

Ettan: Mannen i manteln

Klicka där om du inte redan har läst hela texten. Där

Tvåan: Rånarbytet



Mottagaren får veta att en väska med 500 000 kronor har hittats i tvättstugan. På meddelandet finns även ett mobilnummer som mottagaren kan ringa för att få tillbaka väskan med pengarna, samt en bild på väskan. Mobilnumret går till en telefonsvarare (se meddelandet här nedanför).

Copyn
Upphittat!
När jag skulle tvätta häromdagen hittade jag en svart ryggsäck fylld med sedlar i olika valörer bakom torktumlaren. Skulle tippa att det rör sig om runt en halv miljon kronor sammanlagt. Återfås mot beskrivning på tel. 073-7785504.

Telefonsvararmeddelandet
Nu har ditt kvarter blivit lite mer spännande.
Välkommen till Papercut på Krukmakargatan 24 – 26.
Hos oss hittar du ett ovanligt spännande sortiment
filmer, böcker och tidningar.

Trean: Vampyrerna



Utskicket upplyser om att ett par vampyrer kommer att flytta in i huset. Och att man för att protestera mot det omedelbart bör skriva upp sig på en namnlista som sitter uppsatt i trapphuset. En namnlista med en rubrik som avslöjar ”sanningen” klistras upp i trapphuset.

Copyn
Jag vill göra dig uppmärksam på att en av lägenheterna i vårt hus kommer att hyras ut till två vampyrer, en kille och tjej. Dom är vakna hela nätterna och sover hela dagarna. Dessutom livnär dom sig på människoblod. Ovanstående kan andra hyresgäster givetvis inte tillåta. Med anledning av detta har satt upp en namninsamlingslista på insidan av porten, som jag vill att alla i huset skriver på.

Tack på förhand.

”Sanningen” på namnlistan
Nu har ditt kvarter blivit lite mer spännande. Välkommen till PaperCut på Krukmakargatan 24-26. Hos oss hittar du ett ovanligt spännande sortiment filmer, böcker och tidningar.

Korta reflektioner
Jadå, det här fortsätter att vara en riktigt bra dr-kampanj. Det luktar idéglädje kryddad med obändlig skrivlust lång väg. Och intrigen tätnar. Om jag hade bott i kvarteret hade jag gjort på mig samtidigt som jag trängtat efter nästa drag från den där grannen. Tonen känns rätt; det är en nitisk pensionär som omsorgsfullt har författat de där mystiska breven, det känns. För varje rad blir jag alltmer säker på att han bor granne med en poliskommissarie och ser ut ganska precis såhär:

Men helt säker kan man aldrig vara.

I den andra vågskålen då? Ja du. Jag stör mig en smula på att budskapen i kampanjen spretar så väldigt. Den röda tråden är uttvättad rosa och kopplingen knappast kanon. Jag antar att man lyckas knyta ihop den berömda säcken på slutet*. Vidare har jag svårt att få in hur vampyrerna, pengasäcken och de mystiska männen hänger samman med Papercut. Utbudet i butiken är ju sällsynt snarare än skräckfyllt.

Vad tycker du?


***

* Vill du ha mer? Lugn. Jag sätter min mössa på att vi snart får se mer av den här kampanjen.

***

Please copy me är nominerad i Yet Another Blog Award, som belönar Sveriges bästa blogg om reklam och marknadsföring? Din röst kan bli avgörande på daytona.se/yaba.



16 svar till “PaperCut skickar dr till kvarteret – den spännande fortsättningen”

  1. Petra. skriver:

    Jag tycker att kampanjen är bra just på grund av att den inte skriver någon på näsan. Ovanlig idé. Spänning kan ju vara så mycket och i fortsättningen har det nog en ny vinkel, av annan "spännande" typ.

  2. Uki skriver:

    Än så länge bara berättarglädje.

  3. hannaria skriver:

    Rånarbytet är klockrent!

    De andra delarna är väl underhållande, men känns inte lika genomtänkta.

  4. Uki skriver:

    OK, pengapåsen är bra.

  5. ANDY skriver:

    Får man ångra sig, Magnus J? Jag sa efter första dr:et att det saknade relevans till produkten. Det tycker jag pyttelite fortfarande. Men kreativiteten och lösningen sätter ändå Papercut i mitt huvud och ger mig en glad känsla. Det räcker.

  6. Jakob skriver:

    Rånarbytet känns mest. Vågar jag ringa? Nej. Det kommer gnaga i huvudet om jag inte ringer. Jag berättar för flickvännen lite generat. "Jo'e…hä, sjuk grej…". De två andra lösningarna drar undan duken lite för slarvigt för att det ska kännas lika mycket. Men jag gillar helheten att det är så sjukt koncentrerat.

  7. Anders skriver:

    Hahaha. Detta var väldigt speciellt.

  8. Daniel skriver:

    Jag gillar det här. Kampanjen riktar sig inte till ett stort antal och bl.a. ger den känslan av ett finurligt, engagerat och personligt hemsnickeri – oavsett om man roas av den eller ej – och engagemang engagerar. Den biter sig fast som ett par skarpa hörntänder i min hals.

    Pengapåsen är skönast, såklart.

    Det ska vara fan att man inte bor på Knivsöder – jag vill också vara med!

  9. Fredric skriver:

    Habilt hantverk.

    ”Om jag hade bott i kvarteret hade jag gjort ner på mig samtidigt som jag trängat efter nästa drag från den där grannen.”

    … är en rolig beskrivning. :)

  10. Mattias skriver:

    Fredric: Min Gud! Note to self: skriv inga inlägg halv tre på natten – slarvfelet trivs som bäst då…

  11. Ola skriver:

    Reklam till vilket pris som helst?

    Jag skulle gärna ge tillbaka med samma mynt. Skriva ett brev till Papercut:

    "Hej,

    Vi har sett att ni har en ny butik i vårt område. Vi erbjuder beskydd för endast 5000 kr i månaden. Ni vet vad som kan hända om ni inte har beskydd…

    OG"

  12. Ulla. skriver:

    Ola:

    Ja, för man måste verkligen ta detta på största möjliga allvar. Man får inte "ta lite lätt på det". Gud förbjude.

  13. Ola skriver:

    Ulla:

    Ja, men då kan man väl ta lätt på ett sånt brev också? Inte värre än att skriva att det går in konstiga människor med svarta rockar i din lägenhet när du inte är hemma.

  14. Ulla. skriver:

    Jaja lätt. Det är ju det jag menar. Och också därför jag inte riktigt förstår vad som var så dåligt med det pga det så att säga. Men ok, då var det utrett. Bra. Det är ok att skicka denna typ av brev.

  15. Olof skriver:

    Väldigt kul kampanj.

  16. Carina skriver:

    Jag är lite nyfiken då då på hur många som egentligen
    ringde om ryggsäcken och fick meddelandet 😉

Kommentera