Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Probably årets bästa reklamfilm (hittills)

(Harkla dig. Lägg på trailerrösten)

Från Europas största bryggeri
kommer en berättelse om hur drömmen blir sann
Följ med in i ett rum av galna kvinnor – och galnare män
Wieden + Kennedy och Heineken tar dig med på en fantastisk lägenhetsvisning:

Korta reflektioner
Visa mig den kvinna som skulle tacka nej till en gå-in-garderob, och jag ska visa dig den som kan låta bli att igenkännande dra på munnen av den här reklamfilmen. För hon och han finns inte. Och inte behöver du kunna holländska för att förstå den här reklamfilmen. Vid närmare eftertanke behöver du varken vara grabb eller gilla öl för att uppskatta den (men det underlättar säkert). För produkten är inte öl. Det är drömmen om öl Heineken säljer. Den om en gå-in-frys med öl. Eller bara en flaska eller två i närmaste bar. Och då behövs inga ord. Bara en berusande bra idé.

Betyget

Din recension av den här filmen?

Läs också
Resume: Heinekens film sprids snabbast
Please copy me: Ibland känns texten överflödig



38 svar till “Probably årets bästa reklamfilm (hittills)”

  1. Ruben skriver:

    Nja. Jag är inte övertygad. Känns lite som att grundtanken var att göra något i stil med Carlsbergs annonser senaste åren. Och så lite könsrollsmos på det. Stereotypt tycker jag.

  2. Anjo skriver:

    Det var det vackraste rum jag någonsin sett. Jag är tårögd… Vill ha.

  3. MJ skriver:

    Fördom 1: Alla kvinnor beter sig som personerna i Sex and the city.

    Fördom 2: Alla män älskar öl.

    Fråga: Blir en film mindre fördomsfull för att man kontrar en fördom med en annan?

  4. Mattias skriver:

    MJ: Jag kan bara svara för mig själv (såklart) – jag stör mig inte på fördomsanspelningarna, utan ler och tycker att det här är kul och bra reklam.

    Vad tycker ni andra?

  5. Tobias Bostrom skriver:

    Asså, seriöst.

    Trodde först att inläggsrubriken var ironiskt menad. Spotten är ju lika tråkig som den är fördomsfull.

    Och hur den funkar med taglinen "serving the planet" har jag inte heller lyckas lista ut.

  6. L80 skriver:

    Kalas! Faktum att det uppenbart är ett spel på fördomar, gör det bara ännu bättre. Snyggt.

  7. Desiré skriver:

    Filmen är ganska bra, precis som Carlsbergs brukar vara och på samma tema som de senaste åren. Men den stannar liksom inte kvar och skulle någon be mig nämna en bra reklamfilm om en vecka skulle denna redan ha glömts bort. Underhållande och den gör antagligen jobbet. Men "not really my kind of cup of tea".

  8. Janne skriver:

    Jag skrattar högt! Sedan må det vara både fördomsfullt och stereotypt.

    Men allvarligt, det är ju bara reklam … Svor jag i kyrkan nu?

  9. Therese skriver:

    Hur skulle vi någonsin kunna göra rolig reklam utan en liten nypa fördomar, och en skvätt generaliseringar? Sen får vi göra det snyggt och med glimten i ögat. Igenkänning kittlar skrattnerven.

  10. MJ skriver:

    Jag tycker att filmen är ok.

    Men att den är fördomsfull, som Carlsbergs reklam generellt sett alltid är, råder det ingen tvekan om.

  11. Petter skriver:

    Nja. Ok, inte mer. Finns cirka 25 Bud Light-filmer som är bättre på ungefär samma strategi.

    http://video.google.com/videoplay?docid=8248766101102341416

  12. t skriver:

    När vi ändå delar med oss av fördomar, humor, öl och reklam…

    http://www.youtube.com/watch?v=BrSSSfYE2dQ

    http://www.youtube.com/watch?v=ITLmIfcCIXY

  13. Fredrik R skriver:

    Här har vi alltså en reklamfilm där samtliga killar beter sig extremt fjolligt. Och de flesta är rörande överens om att den är könsstereotyp. Intressant. :-)

  14. Mattias skriver:

    Pang på, Fredrik! Jag håller inte med den som jämför den här filmen med "alla andra" reklamfilmer för öl. Jag gillar den för att den säljer en dröm (om så bara om öl). Och den spelar på fördomar, visst – men sedan när är det fel i alla fall av tio?

  15. MJ skriver:

    Ja, och hur kvinnorna beter sig är helt ok. För dom är ju bara som dom är, eller hur?

    hoho. Pang på.

  16. MJ skriver:

    Jag har kollat med morsan nu, hon sa att filmen är ok, med undantag för den extremt stereotypa kvinnobilden som ges. Killarna däremot är enligt henne "sköna" som beter sig fjolligt, dvs som kvinnor.

  17. MJ skriver:

    Eller?

    Problemet som jag ser det, även om jag inte tycker att det är ett problem och bara vill provocera, är ju att det är just kvinnobilden filmen representerar som ska vara "äkta" medan mansbilden, en spegelbild av kvinnobilden, blir ett skämt. DVS på kvinnornas bekostnad.

  18. Fredrik R skriver:

    MJ: Min första tanke var också "oj, vilken sexistisk film". Men sedan tänkte jag ett varv till, och bestämde mig för att revidera min åsikt en aning. Trots allt är filmen bättre än den hade varit om killarna stått och grabbigt dunkat varandra i ryggen.

  19. Fredrik R skriver:

    MJ: Missade din sista kommentar. Självklart har du en poäng där.

  20. MJ skriver:

    Men, som sagt, egentligen ska man väl inte navelskåda sånt här. Å andra sidan, så är det alltid där problemet ligger. Samma sak när man i trettiotalets USA målade sig svarta i ansiktet med skokräm och tyckte det var helt ok att imitera det man tyckte var svartas beteende. Eller inte. Man kan dra det där hur långt som helst. Eller så nöjer man sig med att skratta åt filmen och tycka att den är kul. Det är också helt ok. Ingen blir ju 300 år.

  21. Mats skriver:

    Jag tycker det känns som att de skojar med könsstereotyperna snarare än att underbygga dem eftersom reaktionerna är så överdrivna. Men det är väldigt likt Carlsberg…

  22. Mattias skriver:

    MJ: Jag antar att du gärna vill röra runt i "kolla-vilket-bra-film-soppan" och jag uppskattar diskussionen. Jag gillade den från första titten, och det blev vad som räknades för mig. Allt och alla går ju att plocka isär i molekyler och analysera sönder tyvärr. Pang på!

  23. MJ skriver:

    Japp. Men präglad av en mor som är professor i jämställdhet, så blir det som det blir. Min hjärna är röd och i strumpmaterial.

  24. Helena skriver:

    Jag blir faktiskt riktigt arg när jag ser den här filmen.

  25. Mattias skriver:

    Helena: Den självklara följdfrågan – varför?

  26. ivansson skriver:

    nej, inte bra.

    och analysen blir inte mycket djupare än att jag inte tycker att den är särskilt rolig.

    tjejer gillar kuddkrig och skor. killar gillar öl och hockey. typ.

  27. Johan Börjesson skriver:

    Oj, här var det diskussion…eller snarare överanalysering.

    Jag uppfattar det som att filmen ska roa målgruppen (och därmed positionera bla bla)

    Jag är i målgruppen och jag är road.

    Kommer jag köpa Heineken? Ja, om den hade varit god.

  28. MJ skriver:

    Ja, exakt. Men helgar ändamålet medlen? Denna ständiga fråga.

    Skrattet är viktigast, antar jag. Det där med jämställdhet löser sig nog om runt 200 år ändå.

    Hoho. Eller?

  29. Jonas skriver:

    fuck jämställdhet, de ska sälja öl, skitrolig reklam ju!

    sluta överanalysera allt.

  30. MJ skriver:

    Ja, exakt.

    Men det var ju så lakritstillverkarna i USA resonerade på 30-talet också.

    Men visst för fan. Kör på.

  31. Bobby skriver:

    MJ…

    Kom igen. Filmen funkar ju. Den tilltalar ju målgruppen. Garanterat.

    Är jobbet gjort? Absolut.

    Fredrik R:

    Visst fan har alla i målgruppen härmat tjejer på det sättet. Kom igen du med…

    Lämna överanalyseringen till MJs morsa…

  32. MJ skriver:

    Jaja. alltså, jag är med på dina och allas noter. Men jag vill att alla ska vara med på mina. bara acceptera det faktum att det faktiskt är en nidbild av kvinnors agerande till fördel för ett skratt. Ingen kan säga att det inte är det. Hela filmen bygger ju på det.

    Martin Luther King, kom igen nu. Så farligt är det inte. Det är ju bara skokräm . . . osv osv……….

  33. Kontaktmannen skriver:

    Klart att filmen är stereotyp. Den innehåller ju bara idioter – av båda sorterna. Så då är det väl jämnt skägg?

    Om man får generalisera så brukar både kvinnor och män bete sig som de i filmen, om än lite stillsammare möjligen. För tydlighetens skull måste reklam överdriva och det är alltid tacksammare att skratta rått åt en överdriven stereotyp än en modest.

    Dessutom är Heineken en jävligt pissig öl. Den dricks förmodligen av folk som figurerar i filmen.

  34. MJ skriver:

    Hahaha.

    Japp. Right on.

    Men, som vanligt, I have a dream . . . that some day…we will not need överdrivna stereotyper som skriker i garderob….

  35. Per T skriver:

    Ren kärlek!

  36. Eric skriver:

    Folk är så djävla bajsnödiga, slappna av lite. Skön och uppenbar drift med stereotypa könsroller. Underbart rolig reklamfilm. Sedan, holländare ska ju vara lite mer "loose". Sex och droger är ju inte lika tabu där som här i Sverige.

  37. Åsa skriver:

    Jobbet gjort? Funkar på målgruppen? Säkert.

    Fast NÄR ska reklamvärlden börja hänga med resten av världen? Och sluta köra de billigaste, enklaste lösningarna? Det har väl aldrig varit någon konst att plocka enkla poäng genom att utnyttja stereotyper av olika slag? Det svåra och riktigt utmanande är ju att göra kul, intelligent reklam som INTE faller ner i stereotypträsket…

  38. EM skriver:

    Intressant diskussion. Speciellt intressant är att vissa tror att detta är en drift av stereotypa könsroller! Man driver med bilden av kvinnor som våpiga ytliga skrikiga typer, och hela poängen med filmen är: "titta vad skoj och overkligt! Killar som uppför sig lika töntigt som tjejer… men det är ju ändå öl som gör dem så tönt-lyckliga!"

    Jag gillar verkligen vad du säger MJ och håller med. Det är ofta en enkel väg att köra på stereotyp-spåret i reklamlösningar. "Alla känner igen sig och ler lite grand" – men det är inte ok att ta denna enkla väg. Vi som reklamskapare har ett ansvar att inte bekräfta och cementera könsroller och stereotyper. Myckert roligare och bättre är ju när man vågar utmana isället för att bekräfta: http://play.resume.se/view.aspx?t=1&v=2973

Kommentera