Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Trumgorillan är utrotningshotad

Gorillan är ett av alla utrotningshotade djuren på klotet. Inte ser det bättre ut för elefanten, valen, sköldpaddan eller tigern. Det vill International Fund for Animal Welfare ändra på. Och de behöver din hjälp. Men först tog de hjälp av London-byrån Rapp Collins. Deras kreatörer Magnus Thorne och Paul Turner gnuggade knölarna, rafsade i reklamarkivet och trollade fram filmen World Without Gorillas – en knorr på en av världens mest kända reklamfilmer för Cadbury. Eftersom det handlar om välgörenhet lär den som skriker ”Stöld!” skrika sig hes; det här är enligt alla konstens regler.

World Without Gorillas – IFAW – Rapp Collins

Copyn
A world without gorillas
is closer than yoy think

Help us protect
Critically endangered species

Korta reflektioner
En enkel och briljant idé – check.
Ett genomarbetat hantverk – check.

Vad mer kan man begära?
Reklam för en god sak – check!

Vad tycker du: billigt eller briljant?



10 svar till “Trumgorillan är utrotningshotad”

  1. Kontaktmannen skriver:

    Riktigt bra. Lite meta kanske, men fortfarande bra.

  2. Per T skriver:

    Briljant.

    Förutsatt att du känner till originalet, då.

  3. Alina skriver:

    Hoppas du haft ett bra jullov! Börjar du också imorgon? :)

  4. Kajsa skriver:

    Kopiera mera? Sluta tänk och skänk :) Tycker den här reklamen påminner lite om någon annan välgörenhetsreklam. Tror jag tänker på någon SOS-barnbyar(?) eller någon liknande när det är ett tomt klassrum, tystnad och någon text.

    Läste föresten ditt gamla inlägg där du tipsar om copyutbildningar och blev glad när jag fann kursen Språk och text i Karlstad på listan. Ska nämligen läsa den nu i vår som en slags början (student 08). Planen är att sedan söka mig mot reklamutbildningar i Gbg. Drömmen är att bli copywriter såklart!

  5. Mattias skriver:

    Kontaktmannen: Ja, man fattar ju ganska snabbt vad som fattas (förutsatt att man har sett originalet).

    Per T: När det kommer till reklam är det väl farligt att förutsätta att folk har sett originalet, men jag förmodar att chansen är större i England (hemlandet för Cadbury).

    Kajsa: Har du sett originalet? Dessutom tycker jag inte att det är fel att ibland stjäla/kopiera. Här är det och med riktigt lyckat.

    Lycka till med utbildningen!

  6. ANDY skriver:

    Varken billigt eller briljant. En vinkning till polarna i branschen: Titta vi har tagit bort den där kända gorillan.

  7. Ludde. skriver:

    Reklam för reklamare – check.

    Men visst, jättefin idé.

  8. RW skriver:

    Äntligen blev Cadburys reklamfilm användbar och inte bara ett slöseri med resurser. Så här är man kreativ på allvar =att både vara fiffig och påhittig men samtidigt behålla en koppling till budskapet.

  9. Kajsa skriver:

    Ja, jag har sett originalet nu, men inte innan, så det förtog lite av första intrycket. Tack!

  10. Sarah skriver:

    Usel! har svårt att tänka mig att någon idag inte vet att gorillan är utrotningshotad (och det är ju i princip det enda som kommuniceras). Kommer reklamen att få folk att agera? Har mycket svårt att tänka mig det. Incitament saknas helt.

Kommentera