Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Wispa och Fallon London samlar glädjespridande fans

Många pratar om det, få gör det på riktigt (ännu färre gör det riktigt bra): involverar sina fans i varumärket. Med kampanjen For the love of Wispa fortsätter det engelska chokladföretaget Cadbury att skapa reklam som gör folk glada. Efter den världsberömda Phil Collins-gorillan är det tid för Wispa att kliva fram i hyllningsljuset. Den lilla luftbubbelfyllda chokladbiten introducerades i början av 1980-talet och blev en omedelbar och uthållig storsäljare. Men efter sviktande försäljning och produktionsproblem valde Cadbury 2003 att plocka bort Wispa ur sortimentet. Historien slutar inte där.


Facebook-gruppen Cadbury Wispa har en bra bit över 200 000 fans.

Fyra år senare, 2007, föddes Facebook-gruppen Bring back Wispa!, med kravet att Cadbury skulle blåsa liv i den nostalgiska mumsbiten. Verkningslöst, kan man gissa. Och det hade det nog varit om inte gruppen undan för undan fått sällskap av ungefär 92 andra grupper med samma vädjan. Summa summarum 14 000 medlemmar växte snart till en supporterskara på närmare 40 000 människor. Och Cadbury gjorde det enda förnuftiga – gav efter för det massiva trycket. Redan under hösten 2007 provade man att – under en begränsad tid – åter sälja Wispa i godishyllorna. Inom loppet av sex veckor såldes 20 miljoner chokladbitar! Cadbury beslutade omedelbart att återinföra Wispa i sortimentet för gott.

Den sprillans nya kampanjen For the Love of Wispa rider på den obestridliga passion som kunderna känner för varumärket. Reklambyrån Fallon London skapade ramarna för en reklamfilm, en sprudlande hyllning till Wispa. I annonser, utomhusreklam och webbforum bjöd man in till filminspelning. En manskör skulle man ha, och pompomflickor. Och ett rugbylag, och en panda. Och ballonger och konfetti och fyrverkeri. Och brottare, ett flygplan och cyklister. Och… ah, du fattar. Extra allt och lite till. Precis alla medverkade frivilligt och utan ersättning – allt for the love of Wispa. De pengar som filmen skulle ha kostat valde Cadbury att skänka till välgörenhet.

Nog snackat. Nu ser vi filmen:

For the Love of Wispa

Reklambyrå: Fallon London Kreatörer: Ali Alvarez, Matt Keon, Nils-Petter Lovgren

Korta reflektioner
Utan att känna till berättelsen om Wispa blir filmen lätt en påkostad, klatschig uppvisning i tjo och tjim. Men med berättelsen blir filmen starkare, häftigare, djupare. Den blir ett lysande och pompöst bevis på att budskapet blir som starkast när varumärkesfansen skapar reklamen. Det hela känns äkta och på samma gång galet – kanske för – genomtänkt. Ändå kan jag inte låta bli att lite en smula gladare av den här filmen. Uppenbarligen känner många, många likadant för Wispa. Då har man kommit bra långt.

Vad känner du? Och vad tycker du?

Kampanjsajten hittar du på www.fortheloveofwispa.com. Där kan du också se en bakom-kulisserna-film.

***

Please copy me är nominerad i Yet Another Blog Award, som belönar Sveriges bästa blogg om reklam och marknadsföring? Din röst kan bli avgörande på daytona.se/yaba. Du kan rösta till och med den 11 februari, men varför vänta? Se till att tipsa kollegan, barnvakten och svärfar också. Tack för uppmärksamheten.



2 svar till “Wispa och Fallon London samlar glädjespridande fans”

  1. Anonym skriver:

    Jag har haft åtskilliga dagar som påminner om den filmen. Livet är härligt.

  2. Hanna skriver:

    Det är otroligt smart, en väldigt smart lösning när man vet såpass mycket om hur produkten kommer bli mottagen. Om 40000 pers i in grupp på facebook, och säkert många med dom, bara går och väntar så kan det knappast bli nåt annat än en succé, plus att återinföra Wispa verkade ju inte precis vara nån högrisk satsning, det fanns ett behov och man fyllde det

Kommentera