Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Copypanelen #5: Varför är du copywriter?


Illustration: Dan Stendahl

COPYPANELEN #5: Hur hamnade vi här? Och vad driver oss? Den som söker stora pengar och berömmelse finner andra vägar. Men vi – varför gör vi det här, varför utsätter vi oss för den semiångest som jakten på den geniala idén innebär? Please copy me bollar frågan till Hanna Björk, Ola Obrant Andreasson, Linda Börjesson och Patrik Spång.

Hur kom det sig att du blev copywriter?
– Jag började med tre års studier i företagsekonomi med inriktning på musikbranschen. Men siffror var inte riktigt min pryl så efter examen sökte jag in till Berghs script-linje med en idé om att bli manusförfattare. Insåg ganska snabbt att manusförfattande är en seg och ensam process men att reklam är det motsatta. Avslutade året på Berghs med att tjata mig till en praktikplats på Åkestam Holst.

Helt ärligt – vad är det som får dig att dag ut och dag in fortsätta jobba som copywriter?
– Så länge jag vaknar varje dag och tycker att det känns sjukt kul att gå till jobbet så verkar det dumt att sluta. Helt ärligt.

Vad skulle du ha jobbat med om du inte vore copywriter?
– Jag hade boxats på proffsnivå. Kan man försörja sig på det förresten? Om inte hade jag varit talskrivare åt Carl Bildt. Det ryktas dock om att det jobbet är upptaget (plus att han inte håller så värst många tal nuförtiden). Bröllopstalskrivare får det bli, känns som en bra pensionsförsäkring om inte annat.

Vilka är dina tre råd till den som vill bli copywriter?
– Gör en massa andra saker först.
– Lev i övertygelsen om att du kan bli världens bästa kreatör.
– Inse att ledig tid och privatliv är överskattat.

***

Hur kom det sig att du blev copywriter?
– Min kompis pappa var art director, och jag kunde sitta i timmar hemma hos honom och studera hans reklamböcker. När jag sedan var på väg att bli färdig byråkrat (pol mag programmet) kände jag att det inte riktigt var jag. Så jag började på Berghs och tyckte det var fantastiskt roligt och lärorikt.

Helt ärligt – vad är det som får dig att dag ut och dag in fortsätta jobba som copywriter?
– Jag tycker fortfarande att det är ett fantastiskt jobb. Jag får lära mig massor av nya saker för varje ny kund, arbeta med begåvade och intressanta människor och får dessutom bra betalt för det. Det är jakten på den geniala idén som driver mig dag ut och dag in.

Vad skulle du ha jobbat med om du inte vore copywriter?
– Jag skulle förmodligen varit på en intresseorganisation, på en pr-byrå eller inom något departement.

Vilka är dina tre råd till den som vill bli copywriter?
– Var nyfiken – och se till att du behåller din nyfikenhet.
– Lär känna och ta efter någon som är duktig.
– Titta på tidigare kampanjer, lär dig vilka olika reklamtekniker som fungerar, och hur bra copytexter är uppbyggda. Jag har en pärm döpt "Copyfavoriter" med olika annonstexter som jag gillar, allt från Per-Henry Richter, Leon Nordin och Jan Cederquist till Johan Olivero, Jacob Nelson och Martin Bartholf för att bara nämna några. Några texter av Anna Qvennerstedt finns också med i min pärm.

***

Hur kom det sig att du blev copywriter?
– Det berättade jag när jag skulle presentera mig själv i den här panelen, så här kommer en repris i punktform.
1.Duktig flicka.
2.Läkarprogrammet.
3.Livskris.
4.Lista. (Över icke övergående intressen och förmågor.)
5.Jakt. (På vilket yrke som bäst överensstämde med listan.)
6.Berghs.
7.Copywriter.

Helt ärligt – vad är det som får dig att dag ut och dag in fortsätta jobba som copywriter?
– Ibland undrar jag samma sak själv. Ibland för att det är kul. Ibland för att jag ska få lön. Ibland för att det gör mig glad. Ibland för att jag inte kan komma på vad jag annars skulle göra. Ibland för att det är utvecklande. Ibland för att jag inte orkar fundera över alternativen. Ibland för att det är världens bästa jobb.

Vad skulle du ha jobbat med om du inte vore copywriter?
– Det är det jag inte vet. Min personlighet är som en gräshoppssvärm. Jag blir extremt intresserad av saker under korta perioder, sedan tröttnar jag och hittar något annat. Just nu ägnar jag all ledig tid åt att baka överdrivet komplicerade surdegsbröd, så nu säger jag att jag skulle vara någon sorts bagare som inte behövde gå upp tidigt på morgonen. Som copywriter får jag nya saker att göra hela tiden, och det är kanske därför jag inte har tröttnat. Än.

Vilka är dina tre råd till den som vill bli copywriter?
– Vill du verkligen bli copywriter är det bra att gå på Berghs. Inte främst för att du ska lära dig saker, utan främst för att det är bra att ha gått på Berghs om du vill öka dina chanser att få jobb.
– På Berghs ska du bara se till att lära dig saker och bygga din mapp. Inte ägna för mycket tid åt att lösa en massa konstiga uppgifter som varken gör dig klokare eller din mapp bättre.
– Tro inte automatiskt att människor som jobbat länge i branschen har rätt. Fundera över vad du själv tycker. Det finns inget facit.

***

Hur kom det sig att du blev copywriter?

– Slump. Som för många av oss som blivit copywriters till slut. Målet var att bli ambulansförare, min utbildning var klar, men det var anställningsstopp. Skrev inte mycket på den tiden, däremot målade jag, i olja. Hade fått ärva staffli, färger och en konstnärlig ådra av farfar. Så jag målade, i hemlighet. Hade mina dåvarande vänner vetat, hade jag nog blivit kallad bög.
– Men så kom pappa med en annons om en informationskväll på IHM. Kvällen skulle handla om något som hette copywriter. Reklamskribent, sa pappa, ingenjören, det är något för dig som målar och så. Jag gick dit. Pang! Bom! Sedan visste jag vad jag skulle göra med resten av mitt liv. Faktiskt.

Helt ärligt – vad är det som får dig att dag ut och dag in fortsätta jobba som copywriter?
– Det har jag funderat mycket på. Drivkraften. Jag och Elisabeth Berlander (på Goss) pratade ofta om det när vi satt på kvällarna och försökte bli bättre. Det populära svaret är väl att det är ett varierat yrke, med nya utmaningar hela tiden. Men om man går in i sig själv och kikar på bråtet som ligger där inser man att det finns olika sorters drivkrafter. Min är att jag är livrädd för att vara dålig. Ett lungsjukt syskon till drivkraften att vilja vara bäst. Det är det som får upp mig på morgonen, varje dag. Och det hade nog varit så oavsett vad jag hade jobbat med. 


Vad skulle du ha jobbat med om du inte vore copywriter?

Ambulansförare är fortfarande ett alternativ. Men på senare år har matlagningsintresset tagit en allt större plats i mitt liv. Drömmen är en liten sylta, med några få bord. Dagsfärsk meny. 


Vilka är dina tre råd till den som vill bli copywriter?
– Titta inte på belönad reklam som du gillar. Titta på belönad reklam som du inte gillar. Det är då du lär dig, annars är risken att du bara kopierar.
– Skriv, skriv och skriv. Läs, läs och läs.
– Skaffa dig en mentor, tidigt. Inte en som tycker att du är bra, vad du än gör. Utan en som vågar kritisera dig. Och när du har växt ifrån din mentor – skaffa en ny. Du måste nämligen alltid prata med någon som är bättre och smartare för att komma vidare. Tycker du inte att det finns det, då ska du nog lägga av.

Läs också
Resumé: Patrik Spång riskerar att bli utfryst ur branschen

***

Några frågor på det?

***

Please copy me
är nominerad i Yet Another Blog Award, som belönar Sveriges bästa blogg om reklam och marknadsföring. Din röst kan bli avgörande på daytona.se/yaba.



14 svar till “Copypanelen #5: Varför är du copywriter?”

  1. Jakob skriver:

    "Inse att ledig tid och privatliv är överskattat."

    Okej. Om man INTE hatar livet då?

  2. Hanna Björk skriver:

    Jakob – då har man valt fel bransch…

    Jag tror att hårt jobb är en förutsättning för att bli framgångsrik i sin yrkesroll oavsett bransch – i synnerhet om du är kreatör. Du föds inte kreativ. Du kan ha mer eller mindre talang men i slutändan är kreativitet något du lär dig och ständigt utvecklar. Blod, svett och tårar och sena nätter är den "unga" kreatörens vardag. Tio år senare kan du förhoppningsvis gå hem med gott samvete kl 18 om dagarna.

  3. Berg skriver:

    Brr.. Vad läpparna på den där ungen är skrämmande.

    Goda råd dock.

  4. Helena skriver:

    Alla som lever reklambyråmyten tror att det måste vara sena, svettiga nätter och att man ska limma pannåer i taxin på väg till pitchen. Jag tror inte på det. Man kan vara kreativ OCH strukturerad på samma gång.

  5. Kontaktmannen skriver:

    Jag tror också att hårt arbete är en förutsättning för att lyckas i branschen. Men jag vet även att hårt arbete har väldigt lite gemensamt med att sitta till midnatt på kontoret.

    Reklambranschens sjukt oproportionerliga arbetstider har ingenting med den kreativa processen att göra. De beror på usel projektstyrning, kåta projektledare, inkompetenta byråledare, obetalda pitcher och cowboykreatörer som svalt myten om att han som släcker ljuset vinner.

    Är klockan fem? Gå då hem för fan och lev lite, så gör du ett bättre jobb nästa dag.

  6. Jimmy skriver:

    ja, det beror helt på hur man jobbar. Själv jobbar jag som bäst när jag är ute och joggar.

  7. åke. skriver:

    Oj Hanna.

    Det där var inte lite pretentiöst. Välformulerat men pretentiöst. Klart som fan att man måste jobba på utav bara helvete, särskilt i början av sin karriär. Men sen kan man ju diskutera vad själva ”jobbandet” består av i vår värld; det är ju inte alltid man gör mest nytta med ett skissblock i knät. En tokviktig del av ”jobbandet” är ju att samla intryck, insikter och upplevelser. Synapserna i ett kreativt sinne håller ju liksom på och åbäkar och har sig ju ändå – konstant – alldeles oavsett var kroppen håller hus eller har för sig. Och livet är ju som bekant det som pågår utanför byrån, medan arbetsgruppen sitter och leker Hela hjärnan stormar.

    Och om du fick var lite skönt ungdomspretentiös, kan väl jag få vara lite vuxenpretentiös:

    Det finns få saker som är så inspirerande som att umgås och busa med små barn, helst egna sådana. Inte minst för att man då fattar att det finns betydligt viktigare saker här i livet än reklam. Vilket i sin tur gör att man får ett mindre bajsnödigt förhållningssätt till sitt ”kreatörsskap” och i förlängningen förhoppningsvis även blir en bättre, mer allsidig kommunikatör.

    å.

  8. Jag instämmer med Kontakmannen och Åke. Det är när man jobbar »för hårt« som synapserna låser sig.

    Jobba hårt, naturligtvis. Men gör det med disciplin och någorlunda struktur.

  9. Per T skriver:

    Föds kreativ – det är ju precis det man gör. Sen fostras man att sluta upp med de dumheterna.

  10. Hanna Björk skriver:

    Jag kanske uttryckte mig otydligt. Att jobba hårt behöver självfallet inte innebära att sitta och slita sitt hår framför en dator i ett ensamt mörkt hörn på byrån. Det kan likaväl vara en öl på ett obskyrt hak eller ett besök till loppisen i skärholmen. Det handlar om den ständiga jakten på unika idéer och en strävan efter att skapa kommunikation som gör skillnad. Exakt var och hur denna jakt pågår är högst subjektivt. (Ungdomspretentiöst på hög nivå)

    Att jag jobbar mycket beror på att jag har världens roligaste jobb. Kanske kan uppfattas som pretentiöst (eller bara tragiskt). Sen skulle jag aldrig ifrågasätta att små barn (eller stora) slår allt detta men där är inte jag i livet just nu. Så till dess att den dagen kommer fortsätter jag gärna att jobba hårt. Vilket i mitt fall INTE är direkt relaterat till ångest utan motsatsen. Och där blev jag kanske pretentiös igen? Sorry.

  11. Hanna Björk skriver:

    Okej, jag kanske ljög lite i den näst sista meningen. Lite ångest då och då upplever vi nog alla..

  12. åke. skriver:

    Bra svarat Hanna!!!

    (Dessutom har man rätt att vara en gnutta pretentiös ibland. Det visar att man tar sitt jobb på allvar. Hur kul – alternativt motsatsen – det nu än må vara.)

  13. Anton skriver:

    Helt rätt Åke! Här kan vi även anknyta till den tidigare tråden om utdöende ord. Ty pretentiös betyder i grunden anspråksfull. En posititv egenskap som faktiskt är ganska viktig i dagens karriärsklimat. :)

  14. jo skriver:

    Linda,kusligt att din lista ser exakt ut som min – och så har jag presenterat mig ett par gånger för att hålla mig kort. Fram till punkten Berghs då, för jag har inte råd. Vad gör man då? Jobbade ett år som copy för 7 år sen, ett jobb som jag fick på arbetsprover och trivdes så bra att det stod klart vad jag ville fortsätta med. Jag vill jättegärna läsa på Berghs, men om pengarna inte finns? Har i stället läst en KY-utbildning inriktning kommunikation/skribent/projektledning och jobbat som webbredaktör i ett år. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare.

Kommentera