Copypanelen #5: Varför är du copywriter?


Illustration: Dan Stendahl

COPYPANELEN #5: Hur hamnade vi här? Och vad driver oss? Den som söker stora pengar och berömmelse finner andra vägar. Men vi – varför gör vi det här, varför utsätter vi oss för den semiångest som jakten på den geniala idén innebär? Please copy me bollar frågan till Hanna Björk, Ola Obrant Andreasson, Linda Börjesson och Patrik Spång.

Hur kom det sig att du blev copywriter?
– Jag började med tre års studier i företagsekonomi med inriktning på musikbranschen. Men siffror var inte riktigt min pryl så efter examen sökte jag in till Berghs script-linje med en idé om att bli manusförfattare. Insåg ganska snabbt att manusförfattande är en seg och ensam process men att reklam är det motsatta. Avslutade året på Berghs med att tjata mig till en praktikplats på Åkestam Holst.

Helt ärligt – vad är det som får dig att dag ut och dag in fortsätta jobba som copywriter?
– Så länge jag vaknar varje dag och tycker att det känns sjukt kul att gå till jobbet så verkar det dumt att sluta. Helt ärligt.

Vad skulle du ha jobbat med om du inte vore copywriter?
– Jag hade boxats på proffsnivå. Kan man försörja sig på det förresten? Om inte hade jag varit talskrivare åt Carl Bildt. Det ryktas dock om att det jobbet är upptaget (plus att han inte håller så värst många tal nuförtiden). Bröllopstalskrivare får det bli, känns som en bra pensionsförsäkring om inte annat.

Vilka är dina tre råd till den som vill bli copywriter?
– Gör en massa andra saker först.
– Lev i övertygelsen om att du kan bli världens bästa kreatör.
– Inse att ledig tid och privatliv är överskattat.

***

Hur kom det sig att du blev copywriter?
– Min kompis pappa var art director, och jag kunde sitta i timmar hemma hos honom och studera hans reklamböcker. När jag sedan var på väg att bli färdig byråkrat (pol mag programmet) kände jag att det inte riktigt var jag. Så jag började på Berghs och tyckte det var fantastiskt roligt och lärorikt.

Helt ärligt – vad är det som får dig att dag ut och dag in fortsätta jobba som copywriter?
– Jag tycker fortfarande att det är ett fantastiskt jobb. Jag får lära mig massor av nya saker för varje ny kund, arbeta med begåvade och intressanta människor och får dessutom bra betalt för det. Det är jakten på den geniala idén som driver mig dag ut och dag in.

Vad skulle du ha jobbat med om du inte vore copywriter?
– Jag skulle förmodligen varit på en intresseorganisation, på en pr-byrå eller inom något departement.

Vilka är dina tre råd till den som vill bli copywriter?
– Var nyfiken – och se till att du behåller din nyfikenhet.
– Lär känna och ta efter någon som är duktig.
– Titta på tidigare kampanjer, lär dig vilka olika reklamtekniker som fungerar, och hur bra copytexter är uppbyggda. Jag har en pärm döpt "Copyfavoriter" med olika annonstexter som jag gillar, allt från Per-Henry Richter, Leon Nordin och Jan Cederquist till Johan Olivero, Jacob Nelson och Martin Bartholf för att bara nämna några. Några texter av Anna Qvennerstedt finns också med i min pärm.

***

Hur kom det sig att du blev copywriter?
– Det berättade jag när jag skulle presentera mig själv i den här panelen, så här kommer en repris i punktform.
1.Duktig flicka.
2.Läkarprogrammet.
3.Livskris.
4.Lista. (Över icke övergående intressen och förmågor.)
5.Jakt. (På vilket yrke som bäst överensstämde med listan.)
6.Berghs.
7.Copywriter.

Helt ärligt – vad är det som får dig att dag ut och dag in fortsätta jobba som copywriter?
– Ibland undrar jag samma sak själv. Ibland för att det är kul. Ibland för att jag ska få lön. Ibland för att det gör mig glad. Ibland för att jag inte kan komma på vad jag annars skulle göra. Ibland för att det är utvecklande. Ibland för att jag inte orkar fundera över alternativen. Ibland för att det är världens bästa jobb.

Vad skulle du ha jobbat med om du inte vore copywriter?
– Det är det jag inte vet. Min personlighet är som en gräshoppssvärm. Jag blir extremt intresserad av saker under korta perioder, sedan tröttnar jag och hittar något annat. Just nu ägnar jag all ledig tid åt att baka överdrivet komplicerade surdegsbröd, så nu säger jag att jag skulle vara någon sorts bagare som inte behövde gå upp tidigt på morgonen. Som copywriter får jag nya saker att göra hela tiden, och det är kanske därför jag inte har tröttnat. Än.

Vilka är dina tre råd till den som vill bli copywriter?
– Vill du verkligen bli copywriter är det bra att gå på Berghs. Inte främst för att du ska lära dig saker, utan främst för att det är bra att ha gått på Berghs om du vill öka dina chanser att få jobb.
– På Berghs ska du bara se till att lära dig saker och bygga din mapp. Inte ägna för mycket tid åt att lösa en massa konstiga uppgifter som varken gör dig klokare eller din mapp bättre.
– Tro inte automatiskt att människor som jobbat länge i branschen har rätt. Fundera över vad du själv tycker. Det finns inget facit.

***

Hur kom det sig att du blev copywriter?

– Slump. Som för många av oss som blivit copywriters till slut. Målet var att bli ambulansförare, min utbildning var klar, men det var anställningsstopp. Skrev inte mycket på den tiden, däremot målade jag, i olja. Hade fått ärva staffli, färger och en konstnärlig ådra av farfar. Så jag målade, i hemlighet. Hade mina dåvarande vänner vetat, hade jag nog blivit kallad bög.
– Men så kom pappa med en annons om en informationskväll på IHM. Kvällen skulle handla om något som hette copywriter. Reklamskribent, sa pappa, ingenjören, det är något för dig som målar och så. Jag gick dit. Pang! Bom! Sedan visste jag vad jag skulle göra med resten av mitt liv. Faktiskt.

Helt ärligt – vad är det som får dig att dag ut och dag in fortsätta jobba som copywriter?
– Det har jag funderat mycket på. Drivkraften. Jag och Elisabeth Berlander (på Goss) pratade ofta om det när vi satt på kvällarna och försökte bli bättre. Det populära svaret är väl att det är ett varierat yrke, med nya utmaningar hela tiden. Men om man går in i sig själv och kikar på bråtet som ligger där inser man att det finns olika sorters drivkrafter. Min är att jag är livrädd för att vara dålig. Ett lungsjukt syskon till drivkraften att vilja vara bäst. Det är det som får upp mig på morgonen, varje dag. Och det hade nog varit så oavsett vad jag hade jobbat med. 


Vad skulle du ha jobbat med om du inte vore copywriter?

Ambulansförare är fortfarande ett alternativ. Men på senare år har matlagningsintresset tagit en allt större plats i mitt liv. Drömmen är en liten sylta, med några få bord. Dagsfärsk meny. 


Vilka är dina tre råd till den som vill bli copywriter?
– Titta inte på belönad reklam som du gillar. Titta på belönad reklam som du inte gillar. Det är då du lär dig, annars är risken att du bara kopierar.
– Skriv, skriv och skriv. Läs, läs och läs.
– Skaffa dig en mentor, tidigt. Inte en som tycker att du är bra, vad du än gör. Utan en som vågar kritisera dig. Och när du har växt ifrån din mentor – skaffa en ny. Du måste nämligen alltid prata med någon som är bättre och smartare för att komma vidare. Tycker du inte att det finns det, då ska du nog lägga av.

Läs också
Resumé: Patrik Spång riskerar att bli utfryst ur branschen

***

Några frågor på det?

***

Please copy me
är nominerad i Yet Another Blog Award, som belönar Sveriges bästa blogg om reklam och marknadsföring. Din röst kan bli avgörande på daytona.se/yaba.