Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Gazette: När orden spelar huvudrollen

Det finns många kampanjer med bokstäver, men få som verkligen hyllar orden. En av de få är den prisbelönta kampanjen som kanadensiska Bleu Blanc Rouge de senaste åren har gjort för Montreal-tidningen The Gazette. Alltihop började 2006. Det visade sig att läsarna uppfattade dagstidningen som konservativ, gammal och trött. Förändringsklockan stod på fem i tolv. Och istället för att ändra innehållet först, och sedan kör en omkullkastande kampanj, valde Bleu Blanc Rouge att börja med förändra läsarnas inställning till tidningen. En säkert rätt vanlig augustidag 2006 mötte den här förstasidan läsarna:

Kampanjen Words Matter blev under de närmaste två åren annonser, utomhusreklam, radiospottar, tv-reklam och gudvetvad. Parallellt förändrade man innehållet i tidningen och stärkte sin närvaro på webben. Och satsningen har gått hem; The Gazette har behållit, förstärkt och förflyttat sin position som den ledande engelskspråkiga dagstidningen i Montreal. Tänk vad ord kan göra.

Annonser


Till vänster: Won, too, tree, for, fire, sex, heaven, hate, shine, then.
Den andra: I ______ you

Utomhusreklam


I läsriktningen: Elvis, Lives, Veils.

Från marginalen: Arts, Rats, Star

Tv-reklam

Läs också
Please copy me: Annonsen om drömmen som blev sann



2 svar till “Gazette: När orden spelar huvudrollen”

  1. åke. skriver:

    Word up!

    p.s. din krönika i dagens pappersresumé var, som väntat, alldeles lysande.

    å.

  2. Frida skriver:

    Grattis, grattis, grattis!!!

Kommentera