Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Plötsligt händer det: Båtmässan har öppnat

Efter spänd förväntan om när öppnade Båtmässan i lördags (31 januari). Kampanjen innefattar utomhusreklam, dagspress, radioreklam och webb. Stort för i år är 50-årsfirandet, tre världspremiärer, jubileumshall och fler tillbehör än någonsin. I rådande konjunktur lanserade vi tävlingen "Ät-en-tårta-vinn-en-båt", där den som hittar en nyckel i sin tårta har en chans på nio att vinna en båt värd över hundratusenlappen – detta för att väcka uppmärksamhet och locka "nja"-arna. När arbetsgruppen besökte Båtmässan häromdagen meddelade mässgeneralen Bengt Wallin att antalet besökare som väntat minskat något, men att utställarna var lyriska och gjorde goda affärer i hallarna.       

  

Reklambyrå Valentin&Byhr Copywriter Mattias Åkerberg Art director Peter Holmberg Creative director Christer Byhr Operativ projektledare Renée Lundbäck

Vad tycker du?

***

Läs också
100 000 väntar på att Båtmässan ska öppna



13 svar till “Plötsligt händer det: Båtmässan har öppnat”

  1. Stefan skriver:

    Jag tycker att copyn på stortavlan är lite märklig. Jag saknar både verb och subjekt i första satesen. I andra satsen kommer ett verb, men den är fortfarande subjektslös. Meningen blir märklig i sin imperativa from, utan att definiera vem den uppmanar och vad denne ska göra. Jag förstår självklart, men den blir mårklig och då retar jag mig på det istället för att ta åt mig budskapet.

  2. Olof skriver:

    Ha, ha, skojig kommentar från Stefan!

    Informativ och rolig rubrik, tycker jag.

    Variant: ”Ät tårta, vinn båt.”

  3. niklas skriver:

    jag gillar den där rubriken, men samtidigt faller jag lätt för det, vad ska vi kalla det, annorlunda i sådana rubriker. jag är också helt övertygad att det inte är speciellt många som resonerar likt Stefan kring detta.

    en stortavla ska ju väcka stor uppmärksamhet på kortast möjliga tid. vilket jag tycker denna tavla gör.

    sen kanske det inte är någon jätte-wow-faktor på det hela, kan jag tycka. men jag tror det funkar.

  4. Ida skriver:

    Instämmer med Olof: märklig kommentar från Stefan. En imperativ mening är ju inte sällan indirekt i fråga om subjekt. Men verb finns det ju i nämnda fallet massor av: äta och vinn… Vad skulle alternativet ha varit: "Om du äter tårta kan du vinna en båt." Tråkigt. Jag såg den lajv på stan och jag gillade den med en gång. Skulle kunna varit ett urdrag ur nån slag-dänga. :)

  5. Fredrik R skriver:

    Stefan: Nu har jag läst igenom din kommentar flera gånger utan att förstå vad du menar. Syftar du på rubriken, brödtexten eller både och? Eller driver du helt enkelt med oss? :-)

  6. Fredrik R skriver:

    Möjligen hade jag velat ändra brödtexten lite. Eftersom det står en fullständig sats efter "eller", så hade jag gärna velat ha en före också. Exempelvis hade man kunnat lägga in ett "se" i början:

    "Se tävlingsinfo på http://www.batmassan.se eller skicka ett SMS med texten RYDS till 72454."

    Det flyter lite bättre.

  7. Åsa skriver:

    Jag tycker den är bra, även om jag gillar det ännu kortare förslaget Ät tårta, vinn båt ännu bättre. Dock är den rörig och intetsägande rent grafiskt. Varför inte en tårtbit, ett likamedtecken och en båt?

  8. Magnus Jakobsson skriver:

    Stabilt.

    Även om jag personligen nog hade skrivit Ät båt, vinn båt.

    I kombination med en tävling där den som äter en riktig modell av båten får ta med sig originalet hem. Sponsor? Samarin.

  9. K Martin Dahl skriver:

    Ja, he he. Denna reklam har jag hört blivit omtalad många gånger av många. På det sättet kanske den är bra? Jag är dock fortfarande nyfiken på vad uppmaningen innebär och vad som krävs av mig för att vinna. Är det på snabbast tid? Största biten? Bara småäta i ren allmänhet? Jag känner att jag vill veta detta utan att behöva SMS:a för jag tror inte att jag kommer att lägga ner den tiden på det. Sen är jag nyfiken på vad entrébiljetten kostar? Jag skulle nog gärna vilja veta hur mycket jag skall punga ut med innan jag skickar iväg ett mess. :)

    Keep up the good work and enjoy!

  10. Mattias skriver:

    Stefan: Synd att du retar dig på instruktionsmeningen. Jag ska bättra mig.

    Olof och Åsa: Jag tycker att "Ät tårta, vinn båt" låter mycket hårdare än "Ät en tårta, vinn en båt" – den senare har en mjukare framtoning helt enkelt.

    Fredrik R: Du har som alltid rätt/en poäng.

    Ida: Tack!

    Åsa: Jag tar med mig din kritik om "rörigheten".

    Magnus Jakobsson: Haha. Ja, det hade sett ut det…

    K Martin Dahl: Omtalad av många? Kul! Ursprungstanken var att de nio som hittade en nyckel i sin tårtbit på den sista mässdagen skulle samlas och under högtidliga former och en i taget prova vems nyckel som faktiskt passade i båtens lås. I sista stund drog arrangören i nödbromsen, och förvandlade tävlingen till en slogankamp. Vi gjorde bedömningen att det vore otympligt att förklara tävlingsreglerna i detalj på abribusen, och valde därför att hänvisa till webbplats och sms. Det fanns flera varianter på biljetter; just denna löser vuxenbiljett och kostar 120 pix. Kul att läsa dina synpunkter!

  11. K Martin Dahl skriver:

    Så det blev ingen tårta? Slogankamp låter ju så gjort, synd att de drog i bromsen.

    /KMD

  12. Anonym skriver:

    Varför måste allt vara så jävla mjukt och trevligt jämt? Jag tycker också att "Ät tårta, vinn båt" är den överlägsna formen. Även om "Ät båt, vinn båt" har en helt egen botten. Men då förutsätter det ju att tårtan ser ut som en båt.

  13. Mattias skriver:

    K Martin Dahl: Jodå, det blev tårtätande, och slogankamp mellan de nio som hittade en nyckel i sin tårta.

    Kontaktmannen: Det måste det inte. Men ibland vet både du och jag att det passar sig bättre med mys än med gestapo-ton. Som här. Men det är såklart kul att du tycker annorlunda.

Kommentera