Rum för reklam ställer ut Per-Henry Richter

 

Bara du som (också) är reklamskadad kommer att förstå:

Ibland när jag står och diskar kommer jag att tänka på en annons som Per-Henry Richter skrev en gång. Den liksom ploppar upp i huvudet, jag kan texten nästan utantill. Den handlar om en banan. Eller nje, egentligen handlar den om återförslutningsbara förpackningar. Från Åkerlund & Rausing. Men den föreställer en banan. En öppnad. Anders Österlin har formgivit den.Vid den här tiden – i slutet av 1960-talet – jobbade han och Richter på Arbmans i Malmö.

Copyn
Rubrik: En förpackning skall vara lätt att öppna.

Naturen är den store mästaren på att konstruera förpackningar. Men på en punkt har vi kommit längre än naturen. Våra förpackningar är lätta att återförsluta också.

***

Varför berättar jag det här? Förutom att det är en fantastisk liten annons – här är varför: nu på lördag – den 15 februari – öppnar Rum för reklam i Landskrona en utställning om just Per-Henry Richter – en av vår tids mest tongivande copywriter och reklamman. Den heter Copy: Richter och pågår till och med den 10 maj. Här kan du se och läsa hans annonser för Emmaboda Glasverk, Semper, Felix, Facit och Dux. Se till att pallra dig dit.

***

Per-Henry Richter är också mannen som uttalade orden som borde rinna i blodomloppet hos varje copywriter: Mina annonser ser alltid läsaren i ögonen.  

Läs också
Please copy me: Reklamhistoriskt (1960-talet): När kungen hette Leon
Please copy me: Reklamhistoriskt (1950-talet): Då svensk reklam ännu gick i sina barnskor
Please copy me: Rum för reklam laddar om i nya lokaler



2 svar till “Rum för reklam ställer ut Per-Henry Richter”

  1. Linn skriver:

    Bananer är smarta saker. Nu måste jag åka till Landskrona.

  2. Bra att du tar upp Per-Henry. Han tillhör utan tviel en av de stora giganterna i den svenksa reklamhistorien. Jag har funderat länge över att skriva ett inlägg om honom och berätta att han var branschens första copy som också var en slags förhistorisk planner. Hans berättade ofta om sina nedslag i de svenska hushållen och sina samtal med konsumenterna – i deras egna kök och hem. Därifrån drog han insikter som ofta låg till grund för hans reklam. Jag känner mig också besmittad av hans enorma glöd för reklam, nästan i klass med Sam Katz. Idag är jag glad över att jag fick tid att umgås med dessa herrar. De fick mig att förstå att det finns saker i reklam (och den mänskliga naturen) som aldrig förändras.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *