Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Ester visar en annan sida av Alex Schulman

Vem är han Alex Schulman – egentligen? Jag har ingen aning. Men han är tydligen känd. För vad vet jag inte. Journalist sägs det. Och Sveriges mest lästa bloggare 2007. Nu driver han en humorsajt tillsammans med sin bror. Om du frågar mig ingår Alex Schulman i den växande skara människor som blivit kända och hajpade för mest ingenting. Som får oproportionerlig rätt att tycka, på tok för mycket uppmärksamhet i medierna och galet med makt att styra och ställa. Och som allt som oftast använder den där rätten, uppmärksamheten och makten till flams och elakheta påhopp.


Men som sagt: jag känner inte Alex Schulman och vet inte vem han egentlgen är. Därför ska det bli spännande att läsa hans kommande debutbok Skynda att älska. Den beskrivs som ett "kärleksfullt porträtt av hans far", tv-producenten Allan Schulman, som gick bort 2003. För att marknadsföra boken har Ester Stockholm gjort ett riktat dr, som uppmanar mottagaren att upptäcka en annan sida av författaren. Men man har inte gjort det lätt för sig; dr:et skickas till 150 journalister, bloggare och personer som Alex Schulman lyckats bli ordentligt osams med (läs: bland andra Marcus Birro och Janne Josefsson).   

En närmare titt på dr:et

Genom utskurna hål i ett anonymt kuvert får mottagaren ett till synes bitskt budskap som känns typiskt Alex Schulman.

Era jävla idioter
Ni
är för fan inte riktigt kloka

Dr:et skickas till 150 journalister, bloggare och personer som Alex Schulman lyckats bli ordentligt osams med, däribland Marcus Birro.

När man öppnar kuvertet finner man en utriven sida från den nya boken, och när man läser mellan raderna framträder en annan bild av författaren.

Den valda boksidan återberättar ett känslosamt barndomsminne av en familjebiltur som slutar med att Alex pappa felaktigt blir stoppad av polisen. På en röd etikett fäst på boksidans baksida uppmanas mottagaren att upptäcka en annan sida av Alex Schulman.

Boken Skynda att älska släpps på Bokförlaget Forum i mitten av april.

Arbetsgruppen
Reklambyrå: Ester Stockholm
Projektledare: Roger Kempe
Creative director: Lotta Mellgren
Art director: Emil Jonsson
Copywriter: Emma Zetterholm, Daniel Vaccino
Grafisk formgivare: Dennis Hankvist
Produktionsledare: Emil Couch

Vad tycker du?

***

Läs också
Resumé: Schulmans påhopp fortsätter



Ett svar till “Ester visar en annan sida av Alex Schulman”

  1. Merkaptan skriver:

    Vad är då syftet med detta? Om Schulman byggt upp sin image kring att vara elak och uppkäftig och helt plötsligt ska visa upp sin mjuka sida blir det ju en identitetskrock som man som läsare inte riktgt vet hur man ska ställa sig till.

    Vore intressant om de Schulmanutsatta bloggarna nappar på PR-tricket och skriver om det eller om det istället blir platt fall.

Kommentera