Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Folksam får mig att knipa i 45 sekunder

Idag är solsken, piglördag och löning. Då kan man vara glad att man är man. För det är allt som oftast kvinnorna som förlorar på den skeva ekvationen ”lika arbete – olika lön”. Följaktligen får de också en lägre pension. Folksam lyfter fram den orättvisa fördelningen i reklamfilmen där kontorslandskapet förvandlas till en savann med revirpinkande flockdjur. Bakom filmen, som vill få kvinnor att börja pensionsspara tidigt, står ANR BBDO.

Filmen

Copyn
Dagen gryr. Det är en hård miljö att överleva i. Det gäller att visa sig stark, och att passa in i flocken.

En ensam hona har tagit sig in bland de dominanta hannarna, men den äldre hannen markerar snabbt vem som bestämmer.

Det blir oroligt. En hona närmar sig några hannar, och flocken sluter upp bakom ledaren, som visar honan sin praktfulla buk.

När bytet delas så får hannarna mer än honorna, trots att de utför samma arbete. Ingen vet varför.

Text: Lägre lön ger lägre pension
SMS:a ”spara” till 72100 så ringer vi dig

Folksam – spelar roll

Korta reflektioner
Jag är obegripligt svag för den här reklamfilmen. Metaforen, Arne Weise-rösten, bakgrundsljuden och den förlamande träffande slutklämmen ”Ingen vet varför” gör detta till en riktigt bra reklamfilm. Ja, för mig är den är så bra att jag bruka hålla mig 45 sekunder och sedan springa för att pinka när den dyker upp i reklamblocket. I vilken värld som helst är det att betrakta som ett extremt gott betyg. Att filmen inte ens är nominerad till Guldägget är för mig en gåta lika stor som den sneda lönefördelningen. Ingen vet varför, helt enkelt.

Vad tycker du?

***

Läs också
Resumé: Folksam jämför män med djur



7 svar till “Folksam får mig att knipa i 45 sekunder”

  1. MJ skriver:

    Jag har alltid gillat den här filmen. Oerhört underskattad.

  2. Therese skriver:

    Håller med på alla punkter. Vi var också flera som ställde oss frågande till varför denna film inte fanns med.

  3. F skriver:

    Håller absolut med. Helt underbar :)

  4. Anonym skriver:

    Håller absolut med. Den är verkligen bra.

    Tack för igår, du. Trevligt att ses – som alltid.

  5. Fredric skriver:

    Det kan möjligen bero på att den bara bekräftar verkligheten, vilket gör den passiv i kommunikationen. Att man anammat naturfilmsgreppet gör visserligen att man uppmärksammar och kommer ihåg den. Men man kommer inte ihåg vad de vill att man ska göra.

  6. ANDY skriver:

    Jag tycker inte att den är direkt. Det tror jag är problemet med denna film. Det borde vara reklam för Lika Lön istället. Nu tvingas man som tittare gå två vändor.

    Om någon fattar vad jag tycker?

  7. Aludd skriver:

    Jag är också förvånad att den inte är nominerad, idé och genomförande är riktigt bra. Tyvärr funkar det inte trovärdighetsmässigt för mig. Folksam tar på sig en allt för stor hatt som inte känns ärlig. För folk i allmänhet är Försäkringsbolag inte världsförbättrare utan snarare en till som snor pengar på något nödvändigt ont.

Kommentera