Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Guldnycklar till DDB och Försvarsmakten (och årets copywriter bor i Göteborg)


Du är utvald. Ring det här numret för vidare instruktioner. 0200-12 50 75.

I veckan som gick avgjordes Guldnyckeln – Sveriges största tävling för direktmarknadsföring som "åstadkommer respons som är mätbar på individnivå". De belönade byråerna gick (nästan) att räkna på ena handens fingrar. Bäst gick det för DDB Rapp Collins, som med sina närmast genanta sju priser gjorde mos av konkurrenterna. Sex av priserna fick man för Försvarsmakten-kampanjen "Har du det som krävs?". Det vinnande dr:et innehåller ett brev som enbart kan läsas om du håller det framför en spegel, och ett pussel som du har 40 sekunder på sig att klara. Om du – mot förmodan – klarar uppdraget ska du ta med dig pusslet in i ett mörklagt rum, där den självlysande texten skickar dig till kampanjsajten www.officer.se

I april 2008 knep rekryteringskampanjen för Försvarsmakten dessutom ett Guldägg i kategorin Intregrerad kampanj (och ett diplom i Direktreklam). Hatten av!

Juryns motivering
Ett till synes enkelt brev som rymmer så mycket smartness att det kan förändra mottagarens karriärval – det är sådant som förtjänar en gyllene nyckel.

***

Guldnyckeln utser också Årets copywriter. Utmärkelsen går till den eller de som "presterat en text som höjer sig över mängden." I år gick priset till Johan Nerman, Elisabeth Berlander, Michael Schultz och Ulrika GoodGoss för deras "Kalender för Framtiden" för Tekniska Högskolan i Jönköping. Grattis till ett gediget jobb! Min gissning är att vi snart ser det här dr:et belönat på nytt

För att locka kvinnliga studenter till högskolan skickade man ett personligt brev och en kalender till utvalda tjejer i naturvetenskapliga avgångsklasser. Varje kalender är personligt anpassad och handlar om henne själv. Allt i kalendern beskriver hur hennes kommande år på JTH kommer att vara; till och med hennes födelsedag är noterad i kalendern. Målet är att kalendern ska bli en "snackis" bland kompisarna och bana väg för den kommande utbildningskatalogen.
     
Juryns motivering
Vad kan vara svårare för en teknisk högskola än att hamna på agendan hos en kvinnlig gymnasieelev? Jo, nämligen att hamna i agendan. Och inte nog med det. Att bli agendan. Många små texter som tillsammans blir fantastisk, sprudlande och personlig kommunikation som hamnar innanför skinnet – på flera sätt.

***

Alla vinnare hittar du på webbplatsen för Guldnyckeln. Grattis till alla vinnarna!

(Och skärpning till Guldnyckeln, som saknar ambition att visa och presentera de vinnande bidragen.)



3 svar till “Guldnycklar till DDB och Försvarsmakten (och årets copywriter bor i Göteborg)”

  1. Uki skriver:

    Årets copywriter är fyra!

  2. Glenn skriver:

    DDBs kampanj som du visar och beskriver är den som de vann med förra året. Det var uppföljningskampanjen, aspirant.nu, som tävlade och vann denna gången.

  3. Mattias skriver:

    Glenn: Tack för att du uppmärksammade mig på detta. Jag jobbar på att få det rätt.

Kommentera