Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Hallpressen leker med tabloidformatet

När Sveriges alla dagstidningar minskar till tabloid väljer Hallpressen, som med sina nio tidningar täcker stora delar Småland och Västergötland, att gå mot strömmen: broadsheet ska det vara och förbli. Jönköpings-byrån Bolt har fått i uppdrag att förklara fördelarna. Det gör de i en kampanj riktad till mediebyråer och större medieköpare. Mediet är Dagens Media. Kampanjen är en lek med formaten, där fullformatet förgäves försöker få plats i det mindre formatet.

Copyn
Rubrik: Riktiga helsidor syns bättre. Eller hur?
Vänd dig till oss och boka riktiga helsidor, med fullvuxen räckvidd. Undersökningar visar dessutom att obs-värdet är högre för en stor helsida än en liten. Vill du synas i stora delar av Småland och Västergötland är valet enkelt. Här har Hallpressen mer än 70 procents räckvidd, 323 000 läsare och 9 prenumererade morgontidningar. Läs mer på: www.hallpressen.se

Arbetsgruppen
Reklambyrå: Bolt
Art director: Pelle Dahlin
Copywriter: Nicke Hallgren
Projektledare: Chrille Peterson

Korta reflektioner
Det är inte första gången vi ser en annons för ett annonspaket. De flesta är rätt tröttsamma i sitt prat om räckvidd och kontaktkostnad. Här handlar det istället om formatet – bara där en viss och viktig skillnad. Vad den här annonsen vidare gör bra är att den väcker uppmärksamhet. Vad den gör mindre bra är att hålla mig kvar och få mig att köpa argumenten. Jag blir inte övertygad om att större är bättre, att större tar för sig mer eller att större väcker den önskvärda uppmärksamheten. För den här halvsidan verkar ju göra jobbet lika bra som en helsida skulle ha gjort, och i det tycker jag att budskapet lägger fällben för sig själv. Jag hade ju önskat att Hallpressen haft någonting spännande och övertygande att berätta, nu när de väl fångat min uppmärksamhet.

Istället kommer jag att tänka på ett dr signerat Impact och Åkestam Holst, som skickades ut för knappt två år sedan och som fortfarande får mig att le. Här:


Klicka på bilden för ökad effekt.

Men viktigast av allt: vad tycker du?



2 svar till “Hallpressen leker med tabloidformatet”

  1. Nicke skriver:

    Bra lösning Bolt! Sedan är det ju lite som Mattias säger om argumentationen.

  2. panso skriver:

    Både Impact/Åkestam Holst och Bolt levererar skittrista lösningar. Reklamvärlden är så insnöad att dom missar det vanliga människor ser.

Kommentera