Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

I kväll blir det natten i en timme


Klockan 20.30 i kväll, den 28 mars, håller världen sitt första gemensamma val. Det är Earth Hour. Det är Jorden versus global uppvärmning. Och en släckt lampa är en röst på Jorden. För att belysa sitt samarbete med arrangerande WWF har Arla låtit reklambyrån Milk formge ett svart-grått mjölkpaket med strömbrytare. De senaste två veckorna har två miljoner sådana paket funnits att köpa i kyldiskarna, och Arlas tydliga stöd till klimatmanifestationen har uppmärksammats i tv, press, radio och i mängder av bloggar. Den kommunikativa insatsen vinner på sin enkelhet. Och i kombination med det genomslag mediet ‘mjölkpaket’ naturligt har och i sammanhanget skapat blir det lätt hatten av för Arla och Milk.

Note to self: Släck ikväll!



2 svar till “I kväll blir det natten i en timme”

  1. Fredrik R skriver:

    Jag gillar det här. Ett problem bara: När jag handlade häromdagen, så trodde jag först att mellanmjölken var slut. Man tittar ju inte efter ett svart paket.

  2. lejnox skriver:

    haha lite komiskt är det allt att reklambyrån milk fick formge just mjölkpaketet!

Kommentera