Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Nu vet jag hur det känns att ta droger

Uteseksjonen i Oslo arbetar uppsökande för att få stans unga att hålla sig borta från droger. Trots det kopplar man in reklambyråerna Kitchen och Mediafront för att fram kampanjsajten Try Drugs. Där är det fritt fram att prova marijuana, kokain och heroin. Tanken med sajten är att du 1) ska få känna på hur det är vara påverkad av narkotikum, och 2) ska bestämma dig vad du tänker svara om du får frågan om att prova på.

Korta reflektioner
+ Här lyckas webben med det webben är bäst på: att förmedla en upplevelse. Bra där!
+ Och det bästa av allt: jag kan sluta närsomhelst

Kan du?

***

Trängtar du efter fantastisk webb i överflöd? Kolla in FWA eller Webbsverige.



7 svar till “Nu vet jag hur det känns att ta droger”

  1. Kristoffer Triumf skriver:

    Bra skit! Lite snålt utförande, men ansatsen är så god att man köper det ändå.

  2. Berg skriver:

    Kan inte alls hålla med. Jag tror att man stänger ute tittaren från budskapet genom att presentera allting så svart och vitt. Bättre då att göra som Ig i Sverige. För detta känns mest som Reefer madness för 2000-talet. Eller har jag helt missat någonting?

  3. Annika Mayer skriver:

    Jag skickade vidare den här sidan till en kompis för ett par år sedan som ett exempel på en galet bra sajt. För en vecka sen pratade vi om den igen. Som "fortfarande ett jäkligt bra exempel". Man blir sjukt osugen på droger, det känns så himla verkligt/olustigt.

  4. M.J skriver:

    Vi höll på att göra just den här prylen för ett par år sedan faktiskt. Men det visade sig att Norge redan hade gjort den, så vi la ner. Kul, men fan, utförandet? Varför så svagt?

  5. Jakob skriver:

    Den är h e l t ok. Hur resonerar ni när ni säger att utförandet är snålt/svagt? Jag kan tycka att det är just det som är bra med this l'il piece. Att med små medel – formmässigt och med all säkerhet ekonomiskt – uppnå såpass stor effekt. Eller missuppfattar jag er?

  6. Sand skriver:

    Håller med Nielsen faktiskt.

  7. Fredric skriver:

    MJ, jag tycker att minimalismen i utförandet är utmärkt. Sen kan man naturligtvis göra olika lösningar. Men det är genialt att utnyttja musen och texten. Utveckla gärna dina tankar.

Kommentera