Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Plötsligt behövs inte copy writers

En gång på bortåt tusen år landar en inbjudan som får kreatörer att springa benen av sig till postfacken, för att sedan omsorgsfullt läsa under fniss och förtjusning. Det hände idag. Sveriges Reklamförbund och Citypaketet bjuder in till Guldskriftseminariet – i år med den lika satiriske som kanadensiske bloggaren Christian Lander. Bakom det smått geniala brevet står Åkestam Holst och deras copywriter Hanna Björk.



Copyn

Rubrik: Hejdå copy writers!
Dem behövs inte längre.

Eftersom det finns rätt stavning i datorn. Och ord böcker och lexikon med rim också. På nätet och så…

Därför kan AD:sar skriva reklam texter nu.
Minst lika bra som copywriters. Eller ännu bättre!

Så därför kom och säg hej då till en massa av dina kollegor etc.

Onsdagen den 1 april kl 15.00 är det Guld skrifts seminariet då vi firar copy writers för sista gången. Eftersom dem inte behövs längre. Kanske är det dig vi säger ”hejdå” till?!

Citypaketet och Reklamförbundet är det som arrangerar hela grejen. Du har värsta chansen: att höra Christian Lander, en kanadensare! Som skriver bloggen stuffwhitepeoplelike.com. Han snackar om hur man går från okänd till webb fenomen över typ en natt. Sweet.

OSA eller svara på guldagget.se/guldaggsveckan senast fredagen den 27 Mars. Vi ses! 😉

mvh
art director
Lars Holthe

art director
Fredrik Josefsson

PS. Det är ju gratis och många vill komma så hör av dig om du svarat ja men får för hinder. DS.

Korta reflektioner
Vad kan vara svårare än att göra reklam för reklamare? Förmodligen att göra reklam för reklamare – och lyckas. Det har man gjort här. Den roliga rubriken fångar och sätter standarden. Och för sin enkelhet, fingertoppskänsla och träffsäkerhet förtjänar den här inbjudan en guldstjärna i kanten.

Har du fått den här inbjudan? Vad tycker du?

***

Läs också
As Good as it gets: Rakt in i ett copywriterhjärta.
Åkestam Holst: Inbjudan
Karin af Malmoe: Copywritern är död. Länge leve copywritern.
Resumé: Åkestam Holst tar farväl till copywritern
Resumé: Bloggfenomenet Christian Lander till Guldägget



14 svar till “Plötsligt behövs inte copy writers”

  1. Anonym skriver:

    Kul! Men greppet är inget nytt i sig..

  2. Kontaktmannen skriver:

    Jag blev riktigt glad av brevet och det blir jag jävligt sällan av något som kommer med posten.

  3. Anjo skriver:

    Gillar särskilt "hejdå" – som jag flippar ur på alla som använder citationstecken i tid och otid.

  4. Uki skriver:

    Man har ju sett AD-copy-löningen förut. Men den var himla relevant och kul att för en gång skull få något i posten. Välskriven.

  5. Annika Mayer skriver:

    Skit kul. Saknar bara copywrighter. Eller förlåt, jag menar "copy wrighter". (och ler.)

  6. Ulrika Good skriver:

    Eller copyrighter.

  7. Anonym skriver:

    Ironi är knepigt. Förvisso är den rätt tydlig här, men kisar man lite med ena ögat så är det ju en idiotförklaring av hela AD-kåren.

  8. åke. skriver:

    Och?

  9. Per T skriver:

    Strålande! Skit samma om det är använt, det är helt rätt till falle;)!

  10. Anonym skriver:

    Svårt att skriva så bra/dåligt. Klockrent.

  11. Anjo. Du måste "hata" mig.

  12. Anjo skriver:

    Nej, absolut inte, Ganslandt. Du är "helt" "okej".

  13. Jojjo skriver:

    Haha, det gjorde nästan ont att läsa…

Kommentera