Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Pricka äggen: Direktreklam

Tävlingen Pricka äggen går ut på att pricka vilka bland de 109 nominerade bidragen som förvandlas till ett gyllene ägg den 2 april. Den som lyckas bäst vinner Guldäggsboken 2009 (värde 595 kronor) och en helårsprenumeration på Dagens Media (värde 2 495 kronor). Varje dag under veckan kommer två kategorier i stöten att presenteras här på Please copy me. Lämna din röst som en kommentar under respektive inlägg. Tänk på att rösta utifrån hur du tror att juryn har röstat, inte nödvändigtvis på den du själv tycker förtjänar att belönas. Rösta under riktigt namn eller känd pseudonym och att ALLTID ange en korrekt e-postadress (den kommer inte att visas på bloggen). Tävlingen avslutas den 1 april klockan 23.59. Fullständiga tävlingsregler hittar du här.


Först ut: 1/16 Direkt

4 italienska ord / Dixikon / Sturm & Drang / Läs mer >>

Ett spännande kvarter / Papercut / DDB Stockholm / Läs mer >>



Har du det som krävs?
/ Försvarsmakten / DDB Stockholm / Läs mer >>

Personlig inbjudan / Elmsta 3000 Horror Fest / Saatchi & Saatchi / Läs mer >>



Prova vår nya kniv
/ J A Sundqvist AB / ANR.BBDO / Läs mer >>

Uteliggarkuvertet / Göteborgs Räddningsmission / GOSS Reklambyrå / Läs mer >>
weedo
Weed-o-Grammet / TV6 / Le Bureau / Läs mer >>

***

Vilket av bidragen ovan tror du att juryn har valt att belöna med Guldägget?
Lämna din röst som en kommentar. Tänk på att rösta under riktigt namn eller känd pseudonym och att ALLTID ange en korrekt e-postadress (den kommer inte att visas på bloggen). Du får bara rösta på ETT av bidragen i varje kategori.

***

Rösta också på
Pricka äggen: Tidningsannonsering
Pricka äggen: Media
Pricka äggen: Integrerat
Pricka äggen: Radio
Pricka äggen: Interaktivt
Pricka äggen: Reklamfilm
Pricka äggen: Utomhus
Pricka äggen: Design
Pricka äggen: PR




45 svar till “Pricka äggen: Direktreklam”

  1. Therese skriver:

    Weed-o-grammet får min röst. Enkelt, kaxigt, snyggt.

  2. M.J skriver:

    Jag tror att GOss vinner guld här.

  3. daniel vaccino skriver:

    Ett knippe bra bidrag, tycker personligen att Elmsta och Göteborgs Räddningsmission är de 2 lysande stjärnorna rent idémässigt. Guldet bör hamna hos en av dessa.

  4. Desiré skriver:

    Svårt…men uteliggarkuvertet får min röst.

  5. Fredric skriver:

    Personlig inbjudan. Outstanding.

  6. Mattias skriver:

    Namn: Det stämmer att bidraget kom trea i Månadens design augusti-oktober 2007. Jag har varit i kontakt med Joseph Engman på Sturm und Drang, som säger att bidraget är publicerat både 2007 och 2008. Han hänvisar till Guldäggets regler, som säger att "även arbeten som produceras tidigare år men som också publicerats under året kan tävla."

    daniel vaccino: Bestäm dig! :-)

  7. Jakob skriver:

    Uteliggarkuvertet. Skoj Xzibit-style tävling!

  8. Emanuel Mankert skriver:

    Jag lägger min röst på: Har du det som krävs? / Försvarsmakten / DDB Stockholm.

  9. daniel vaccino skriver:

    Åh, beslutsångest. Okej jag lägger min röst på Uteliggarkuvertet. Sagt och gjort.

  10. Hans Danielsson/ANR skriver:

    Jag lägger min röst på Mekonomen. Riktigt bra!

  11. Mattias skriver:

    Hans Danielsson/ANR: Mekonomen? Något jag missat?

  12. Björn Rydholm skriver:

    Elmsta 3000 bidraget verkar fräckt men bilden är för liten för att jag ska kunna se vad det handlar om. Så det vore en dum chansning. Tror juryn kommer välja Uteliggarkuvertet.

  13. Aludd skriver:

    Weed-o-grammet vinner!

  14. Mattias skriver:

    Björn Rydholm: Håller med om att presentationen av Elmsta 3000-kampanjen är under all kritik. På http://tinyurl.com/bjeukm kan den intresserade läsa mer. Din röst till Uteliggarkuvertet?

  15. Anjo skriver:

    Goss – som jag gillar den lösningen. Word up!

  16. Josefine Thronell skriver:

    Elmsta 3000 Horror Fest.

  17. Eric Lindesvärd skriver:

    Den där Elmsta 3000-kampanjen begriper inte jag heller riktigt. Men jag gillar verkligen idé och genomförande bakom Uteliggarkuvertet och hoppas det vinner.

  18. Helge skriver:

    Weed-o-grammet

  19. Björn Rydholm skriver:

    Mattias: Uteliggarkuvertet it is!

    Jag gillar oxå prova vår nya kniv men tror att den är lite för enkel för att falla juryn i smaken. Oops! Här sitter jag och läcker tips till mina konkurrenter! :)

  20. Niklas Anker/Garbergs skriver:

    Kan nån förklara uteliggarkuvertet? Fattar inte idén.

  21. Mattias skriver:

    @Niklas Anker/Garbergs: Så här förklarar Goss lösningen:

    "Vi gjorde ett helt vanligt brev. Fast vi lät det ligga ute en natt, innan vi skickade iväg det för att illustrera hur tuff bara en natt på gatan kan vara. Brevet skickades ut till 1 500 hushåll i Göteborg dagarna före och efter jul." Svar på din fråga?

  22. Niklas Anker skriver:

    Ok, det är riktigt bra om man får förklaringen. Mycket tveksam till om mottagaren förstår humorn i det dock.

  23. Kalle skriver:

    Weed-o-grammet lätt. Det knäcker och står verkligen ut. Uteliggarbrevet är faktiskt bara tråkigt och… platt? Prova vår nya kniv känns som en ruggigt reklamig 1a idé, konstigt att den är nominerad.

  24. deeped skriver:

    Uteliggarbrevet. Den som inte förstår det har nog andra problem.

  25. Niklas Anker skriver:

    Deeped: Tycker helt ärligt att idén är väl långsökt. Plus att jag tycker det är lite osmakligt att använda ironi riktat mot hemlösa. Men klart att det finns en spets i tanken när man får den förklarad försig.

  26. Anonym skriver:

    Har du det som krävs? / Försvarsmakten / DDB Stockholm

  27. M.J skriver:

    Jag tycker att vårt utskick för Papercut borde vinna. Det är ofattbart bra. Än idag kan jag inte förstå hur bra det är. . . haha. Nej, men jag tror Goss vinner det där. Om inte vårt Försvaret DR gör det. Det är perfekt.

  28. Rille skriver:

    Uteliggarkuvertet

  29. Lisa skriver:

    Uteliggarbrevet…eller försvarsmakten…men jag tar uteliggarkuvertet.

  30. Mats Loman skriver:

    Håller med om att Uteliggarbrevet har ett väldigt märkligt tonläge med tanke på vilket ämne det handlar om. Det är bra rent kreativt men ironi och välgörenhet hänger inte ihop i min värld. Lägger min röst på Försvarmakten.

  31. L.E.J skriver:

    Uteliggarkuvertet

  32. Omer Rosenbaum skriver:

    Needless to say… Weed-o-Grammet

  33. Carina Lindström skriver:

    Heja Gossarna!

  34. Micke Hansson skriver:

    Gillar Papercut, men tycker texterna är för långa. Det hade varit snyggare att ta hand om idén i en enkel bildlösning. Då hade den fått min röst. Nu hamnar den på Weedogrammet istället. Synd, hade gärna lyft fram Papercut här, men utförandet måste vägas in.

  35. Nicke skriver:

    Juryn är svag för Goss och DDB, men väljer till slut Weedogramet.

  36. Hanna skriver:

    Försvarsmakten blir det.

  37. M skriver:

    Weedogrammet får inget. Det är en serie som heter weeds. man skickar ut weeds. det är som att skicka ut en traktor för Ivar Los klassiska roman. eller vänta, det är ju fan grymt!

  38. Lindlund skriver:

    Jag tror på Försvarsmakten i klassen DR.

  39. K Martin Dahl skriver:

    Tror på Uteliggarkuvert. Gör egentligen det som kreativ reklam innebär enligt många; alltid ökad försäljning med mindre ekonomisk insats.

  40. Dan skriver:

    "Det är tanken bakom Saatchi & Saatchis dr-utskick för skräckfilmsfestivalen Elmsta 3000 Horror Fest. De cirka trettio medlemmarna fick en inbjudan med sitt ansikte tryckt på kuvertet. De öppnade kuvertet genom att skära halsen av sig själva."

    Är det inte något konstigt med att Saatchi gör en DR-kampanj men en målgrupp på 30 pers?

    Min röst går till Uteliggarkuvertet

  41. Jonas Lindblad skriver:

    Jag tror Weed-o-Grammet vinner, men jag håller en tumme för Sturn & Drang för de är mina vänner.

Kommentera