Pricka äggen: Guldskrift

Tävlingen Pricka äggen går ut på att pricka vilka bland de 109 nominerade bidragen som förvandlas till ett gyllene ägg den 2 april. Den som lyckas bäst vinner Guldäggsboken 2009 (värde 595 kronor) och en helårsprenumeration på Dagens Media (värde 2 495 kronor). Varje dag under veckan kommer två kategorier i stöten att presenteras här på Please copy me. Lämna din röst som en kommentar under respektive inlägg. Tänk på att rösta utifrån hur du tror att juryn har röstat, inte nödvändigtvis på den du själv tycker förtjänar att belönas. Rösta under riktigt namn eller känd pseudonym och att ALLTID ange en korrekt e-postadress (den kommer inte att visas på bloggen). Tävlingen avslutas den 1 april klockan 23.59. Fullständiga tävlingsregler hittar du här.


Se där! 11/12 Guldskrift

Guldskrift ska att uppmuntra det skrivna ordet och inspirera till högre stilistisk kvalitet och språklig kreativitet i svensk kommunikation. Det årligen återkommande priset för bästa reklamtext är instiftat av Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten och Sydsvenska Dagbladet. Det utdelas år 2009 för fjortonde gången. Guldskrift utses i samarbete med Sveriges Reklamförbund med samma krav på idéhöjd, tydlighet, relevans, hantverk och omdöme som gäller för Guldägget. Tävlingsbidrag är kampanjer som producerats i Sverige under 2008. Texten ska vara på svenska. Nytt för i år är att man inte behöver anmäla sig till Guldskrift genom att skicka in ett tävlingsbidrag utan från och med nu är det juryn i samtliga Guldäggskategorier som utser årets bästa copytext. Med andra ord: ingen är nominerad, alla kan vinna.

Tidigare vinnare av Guldskrift
2007: Staffan Rydberg
2006: Johan Olivero
2005: Jacob Nelson och Anna Qvennerstedt
2004: Olle Nordell
2003: Kalle Widgren
2002: Anna Qvennerstedt och Johan Holmström
2001: Totte Stub och Stefan Pagreus
2000: Romson
1999: Carl Lewenhaupt
1998: Johan Olivero
1997: Ulf Adamsson / Jens Englund
1996: Peter Fjäll
1995: Lars Forsberg, Pia Hall, Andreas Hellström och Mattias Jersild / Lars Falk och Johan Nilsson / Björn Hjalmar
1994: Lars Forsberg

– Se tidigare vinnarbidrag på Citypaketets webbplats.

***

Vem tror du att juryn har valt att belöna med Guldskrift?
Lämna din röst som en kommentar. Tänk på att rösta under riktigt namn eller känd pseudonym och att ALLTID ange en korrekt e-postadress (den kommer inte att visas på bloggen). Du får bara rösta på ETT av bidragen i varje kategori.

***

Rösta också på
Pricka äggen: Tidningsannonsering
Pricka äggen: Media
Pricka äggen: Integrerat
Pricka äggen: Radio
Pricka äggen: Interaktivt
Pricka äggen: Reklamfilm
Pricka äggen: Utomhus
Pricka äggen: Design
Pricka äggen: PR
Pricka äggen: Direktreklam