Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Pricka äggen: Tidningsannonsering

Tävlingen Pricka äggen går ut på att pricka vilka bland de 109 nominerade bidragen som förvandlas till ett gyllene ägg den 2 april. Den som lyckas bäst vinner Guldäggsboken 2009 (värde 595 kronor) och en helårsprenumeration på Dagens Media (värde 2 495 kronor). Varje dag under veckan kommer två kategorier i stöten att presenteras här på Please copy me. Lämna din röst som en kommentar under respektive inlägg. Tänk på att rösta utifrån hur du tror att juryn har röstat, inte nödvändigtvis på den du själv tycker förtjänar att belönas. Rösta under riktigt namn eller känd pseudonym och att ALLTID ange en korrekt e-postadress (den kommer inte att visas på bloggen). Tävlingen avslutas den 1 april klockan 23.59. Fullständiga tävlingsregler hittar du här.


Se där! 10/12 Tidningsannonsering

Bananen / Moderna Museet / Storåkers McCann / Läs mer >>
 

Dåliga förlorare / Riksgälden / Storåkers McCann / Läs mer >>
 

Extra bra glid / RFSU/Klick / Åkestam Holst / Läs mer >>



Från singel till familj
/ Skoda Sverige / DDB Stockholm / Läs mer >>

Fyllelogik / Systembolaget / Forsman & Bodenfors / Läs mer >>

Kånken 30 år / Fjällräven / Röjning / Läs mer >>

Kina på NK / Nordiska Kompaniet / Lowe Brindfors / Läs mer >>

Kreativt mode / Åhléns / King / Läs mer >>

Lansering av SEX-produkter / Apoteket / Forsman & Bodenfors / Läs mer >>

Olika kön, olika värde / Miljöpartiet / Svensson JFM AB / Läs mer >>



Ovanligt stora filmupplevelser
/ Pause Ljud & Bild / Åkestam Holst / Läs mer >>

Paper Cut / J. A. Sundqvist AB / ANR.BBDO / Läs mer >>



Rewrite the future
/ Rädda barnen / Lowe Brindfors / Läs mer >>



Sommarresor
/ Langley Travel / GOSS Reklambyrå / Läs mer >>

Sömnhjälpen / Apoteket / Forsman & Bodenfors / Läs mer >>

Stockholmarnas Jaktbutik / HUNT / Jung von Matt / Läs mer >>

Vi knarkar… / SJ Service Academy / King / Läs mer >>

***

Vilket av bidragen ovan tror du att juryn har valt att belöna med Guldägget?
Lämna din röst som en kommentar. Tänk på att rösta under riktigt namn eller känd pseudonym och att ALLTID ange en korrekt e-postadress (den kommer inte att visas på bloggen). Du får bara rösta på ETT av bidragen i varje kategori.

***

Rösta också på
Pricka äggen: Media
Pricka äggen: Integrerat
Pricka äggen: Radio
Pricka äggen: Interaktivt
Pricka äggen: Reklamfilm
Pricka äggen: Utomhus
Pricka äggen: Design
Pricka äggen: PR
Pricka äggen: Direktreklam




32 svar till “Pricka äggen: Tidningsannonsering”

  1. d skriver:

    moderna.

  2. Omer Rosenbaum skriver:

    Olika kön, olika värde

  3. Nicke skriver:

    Skoda

  4. Nicke skriver:

    Skoda

  5. Therese skriver:

    Extra bra glid

  6. Emanuel Mankert skriver:

    Jag röstar på: Från singel till familj / Skoda Sverige / DDB Stockholm /

  7. Jakob skriver:

    Moderna Museet

  8. Aludd skriver:

    Olika kön, olika värde tror jag vinner. Men bananen är ju grymt skön.

  9. Anjo skriver:

    Fjällräven

  10. Hanna skriver:

    RFSU

  11. Josefine skriver:

    Bananen

  12. Skoda eller Bananen… svårt. Bananen! Nä, Skoda förresten. Eller Bananen? Ja, Bananen får det bli. Alla gånger. Eller Skoda? Skoda! Det blir Skoda!

    Klart det blir Skoda.

  13. Magnus Jakobsson skriver:

    Jag vill att Skoda ska vinna, men tror att en outsider är GOSS kampanj för Langley.

  14. VAD I ? skriver:

    xxxx%%&€/€#=? gör Åhléns bland de nominerade?

  15. Tord skriver:

    Moderna Museet

  16. Dan skriver:

    Bananen / Moderna Museet / Storåkers McCann

  17. CH skriver:

    RFSU. Den kommer att glida rakt in i mål.

  18. Jimmy Håkansson skriver:

    Dåliga förlorare är riktigt läcker.

    Warhols VU-banan är också rätt snygg men samtidigt tänker jag på det uppenbara dubbla värdet i en gammal äcklig banan.

    Skoda-reklamen är också väldigt fin.

    Nu kan jag inte läsa SJ-reklamens copy, men rubriken. Nä, jag tycker inte att den knappt täcker A:et i AIDA-formulan.

  19. Aludd skriver:

    Måste bara uttrycka en förvåning. Varför är Mc Donalds extra stora hamburgare med i utomhuskategorin men inte här i print där den är grymt bra?

  20. Mattias skriver:

    Aludd: Jag instämmer i din förvåning. Jag tycker Skoda gör sig bra mycket bättre som annonser också.

    (Vi har haft guldäggsomröstning här på jobbet idag. F&B:s Apoteketannons för sexleksaker fick överlägset fler guld- och silverägg. I utomhus vann NK – Begränsad upplaga.)

  21. Lindlund skriver:

    Ajdå, nu har jag ju redan tippat Skoda i utomhuskategorin. Får väl tro på Apoteket, då, sexleksaker.

  22. Jonas Lindblad skriver:

    Jag tror och hoppas på Moderna Museet. Jag älskar konst och har dessutom pluggat med Jonas Frank.

  23. Under All Kritik skriver:

    att inte McDonald´s är vi framme snart-annons är med. En av årets bästa annonser. Istället åhléns?

  24. Eva skriver:

    Jag röstar på Bananen.

  25. Mikael Carlsson skriver:

    Olika kön, olika värde.

  26. Sofie skriver:

    Rewrite the future / Rädda barnen / Lowe Brindfors

  27. K Martin Dahl skriver:

    Sömnhjälpen

  28. Björn Rydholm skriver:

    moderna

  29. Alexander T skriver:

    Olika kön, olika värde

Kommentera