Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Volvia marscherar baklänges för barnen

Var fjärde föräldrar sätter sitt barn felvänt i bilstolen. Och att sitta framåtvänd istället för tvärtom gör att barnet löper fem gånger större risk att skadas allvarligt vid en olycka. Nu vill försäkringsbolaget Volvia och NTF få småbarnsföräldrar att tänka ‘baklänges’. I kampanjen, signerad reklambyrån Jerlov, är annonser och reklamfilmer som bortblåsta. Istället väljer Volvia att sprida budskapet om säker barnplacering genom Facebook, en kampanjsajt, direktutskick till landets förskolor och med en baklängesmarsch för förskolebarn i landets tre storstäder.

Korta reflektioner
+ Många reklambyråer bara snackar – om sociala medier och webbens möjligheter (vissa har inte ens kommit dit). Skönt därför med någon som faktiskt gör (trots att andra redan gjort det både bättre och med mer kraft)
+ Jag gillar tanken med en baklängesmarsch – den är både rolig och relevant
– Jag är övertygad om att Volvia och Jerlov skulle kunna pressat mer ur sociala medier (en blogg och en Facebook-grupp känns som hygienfaktorer)
– Jag är skeptisk till hur klockren träff kampanjen kommer få i målgruppen. Kryllar det av småbarnsföräldrar i de sociala medierna? Och what’s in it for the förskolelärare?

Vad tycker och tänker du?

Läs också
Resumé: Volvia storsatsar på sociala medier
Resumé: Jerlov får 48 711 barn att backa



7 svar till “Volvia marscherar baklänges för barnen”

  1. Merkaptan skriver:

    Jag håller med dig helt om att Facebook och blogg är hygienfaktorer som måste tas med om något. Däremot inte sagt att det inte är bra. Man har ju trots all gått från 0 till 100. Men är det bra nog?

    Resumés artikel berättar om ett lite större engagemang genom scanning av bloggar och dialog genom expertkommentatorer.

    Hoppas det lyfter kampanjen. Många andra företag behöver klara "case" innan de vill pröva på att kasta sig ut i den sociala medievärlden själva. Svenska sådana "case" vimlar det inte av just nu. Detta kanske kan bli något. Man får väl hoppas!

  2. Pontus skriver:

    Jag tror starkt på sociala medier till småbarnsföräldrar.

    Mamma/pappa-ledighetsbloggar verkar ploppa upp överallt nu. Nästan alla jag känner som har skaffat barn har en blogg eller något liknande. Och att visa upp sin unge på Facebook verkar ju vara hur hett som helst.

    Även ett stort plus från mig till baklängesommarschen.

  3. Henrik @ Pool skriver:

    Jag tror greppet är rätt, men det känns lite tamt. Kul ändå att någon gör något så att det så småningom kan komma fram lite case. Oavsett om de är bra eller mindre bra.

  4. Per T skriver:

    Jag tycker att det är bra, trots det ganska lilla formatet. Facebook är trots allt störst och räcker långt. Däremot kan jag hålla med om att det är lite korttänkt, liiite roligare kunde det ha fått vara.

    Och ja, småbarnsföräldrarna är där: i mikrobloggarna är det faktiskt just de som är där. Fast det kan jag inte bevisa med en vetenskaplig undersökning.

    Men vilka kampanjer tänker du på när du skriver "bättre och med mer kraft"? Svenskt?

  5. Mattias skriver:

    Per T: Utan att ha gjort någon omfattande genomgång av sociala-medier-kampanjer tänker jag främst givetvis på Obama-kampanjen och den sönderdiskuterade Skittlers-kampanjen. I USA har bland andra FedEx och New Balance gjort framgångsrika (allt är relativt) kampanjer med tillhörande applikationer för Facebook. (Ingen grupp när är som sagt bara grunden, vi vet ju själva hur gå grupper som är 'levande'). IKEA Fans är ett annat exempel – de har en omfattande webbplats med bloggar, IKEApedia och Twitter-närvaro. Ett svenskt exempel som jag kommer att tänka på är Eon young heroes. Min poäng: Volvia är inte först eller bäst, men det är grymt bra att de är ur startblocket (många, många har inte ens intagit startpositionen). Fler borde ta efter. Var det svar på din fråga?

    (kul att du är på bloggbanan igen förresten)

  6. Per T skriver:

    Hej igen, ja, det var ett lysande svar! :) Även om du inte menat att vara heltäckande, så finns det väl inte så många exempel på svenska kampanjer i soc. medier: en mängd bloggar och Facebook-grupper, visst, men inte mycket annat. Väl?

    Däremot finns det en del sociala kampanjer (tex absolut visionaries, heinz tomatplantor m. fl.).

    Så visst, i detta fall kanske tanken är viktigare än genomförandet, men jag tycker inte heller att det är så pjåkigt.

  7. Mattias skriver:

    Per T: Jag håller med dig: det vimlar då rakt inte om svenska sociala-medier-kampanjer, den här inte så pjåkig, men jag hade gärna sett mer bredd.

    Tack för tipsen om Visionaires och Talk to the plant. Den nyfikne kollar in:

    http://www.vsgroup.com/en/Press/Press-releases/Brands/Absolut/4842/

    och

    http://www.talktotheplant.com/

Kommentera