Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Alla Ute-bidragen 2009 – vem vinner då?

Knappt är den ena reklamtävlingen förbi innan nästa tar vid. Nu är det tid för Ute 2009 – en tävling i utomhusreklam, där 20 av landets reklambyråer deltar. Under hela veckan är det vernissage på varje gata och torg; då går alla tävlingsbidrag utomhus. Uppdraget var att kommunicera Looftlighter, som tänder grillen snabbt och utan tändvätska. Alla reklambyråer fick samma brief och samma format. Den vinnande arbetsgruppen – som utses av en jury – får packa väskorna och sticka till reklam-VM i franska Cannes i sommar. Den 12 maj får vi veta vem det blir.

Jag vet att du älskar att tycka. Vilken tycker du är bäst?

Alla bidragen i Ute 2009
(nej, du får inte veta vilken byrå som har står bakom vilket bidrag)
Klicka på bilden för att se att alla i .pdf-format.

Läs också
Resumé: Vilken byrå borde skämmas?



20 svar till “Alla Ute-bidragen 2009 – vem vinner då?”

  1. daniel vaccino skriver:

    jag tycker att den med flaskan ska vinna. helt enkelt för att den är rak, enkel och relevant. som outsider korar jag "Ta vara på den svenska sommaren" som är skönt insiktsfull.

  2. Fredrik R skriver:

    Vet inte om jag är ovanligt negativ idag, men jag tycker att den här tävlingen höll betydligt högre klass förra året. Men jag instämmer med föregående talare om vilka bidrag som är bäst. Sedan tycker jag att de korslagda tändstickorna är bra i teorin, men i praktiken blir det bara tråkigt. Att två byråer kom på precis samma idé visar väl också att den kanske var aningen för självklar.

  3. Orion skriver:

    Har inget med artikeln att göra, men tänkte tipsa dig om en lite lustig reklam, eller rättare sagt reklamsvar från en annan reklam. :]

    fa8f403233b.jpg” rel=”nofollow”>http://www.bmwblog.com/wp-content/uploads/3427670079fa8f403233b.jpg

  4. Eric Lindesvärd skriver:

    10-an är den bästa annonsen, tycker jag. Det är en bra ide (min apostrof har ballat ur) och dessutom är det relevant. Alla kan känna igen bilden av den svenska sommaren. Vi hade i alla fall tur med vädret och allt det där. Undrar bara varför dom lade rubriken sådär.

    Men som utomhus funkar antagligen 12-an bäst. Fast den är illa skriven. Nej, greppet är inte heller nytt, men om den kommer upp som Adshels över hela stan, så märks den mest. Temat kan ju varieras, dvs det utbrända behöver se exakt likadant ut överallt.

    "Grillklar glöd på 5 min" tycker jag är bäst skrivet. Det är vad det handlar om. (Det handlar inte om vätska egentligen.) Jag gillar copyn på 16 också, men utan bestämd artikel. "Nya sättet att få fart på grillen" hade varit bättre. Eller "Nya sättet att tända grillen". Den lösningen är dock inte så tilltalande.

    13 med flaskan är ok, klassisk anti-tes, men inte färdig. Sätt ett fett kryss över hela flaskan rakt över diagonalerna så den tar för sig på 50 meters håll.

    10-an bäst totalt. 12-an bäst utomhus.

  5. MJ skriver:

    Jag gillar också den där TA VARA PÅ DEN SVENSKA SOMMAREN.

    Den utmärker sig genom en helt annan insikt, som dessutom är högrelevant.

    Möjligen kan man ge något pris till de båda (!) tändsticksidéerna.

  6. Hanna skriver:

    Hmm… Blott är jag en enkel reklamstudent men måste säga att nummer 9 fixar biffen för min del. Inte för pretentiös och inte för tråkig.

  7. Mattias skriver:

    För att du ska slippa ligga sömnlös och undra vilka mina favoriter är: 17 och 10!

  8. Pontus skriver:

    10:an är min favorit. Snabb och enkel idé som man känner igen sig i.

  9. Per T skriver:

    Ja, flaskan är min vinnare också. Rak, intressant.

    Stark tvåa är grillspettet med förpackningarna. Snabb, smart, kul.

    Och det ÄR väldigt intressant hur liten spridningen på idéerna är.

  10. Anjo skriver:

    Gillar grillspettet bäst.

    Fast, vargen var lite rolig också.

  11. Typen skriver:

    Familjen utan ögonbryn är klockren…

    I övrigt andas bidragen spex. Känns som något man har svängt ihop efter några öl på fredagseftermiddagen.

  12. Aludd skriver:

    Jag tror att flaskan med tändvätska vinner.Jag tycker dock inte att den skulle blivit bättre med ett kryss över hela flaskan, för nu går man in och kollar varje del som är överkryssad vilket gör att man får reda på att den inte är tex. miljöfarlig.

    Grillspettet är också bra.

    Men min favorit, OBS den kommer inte att vinna, är åsnorna. Om man tänker lite fördomsfullt om den svenska mannen:

    1 Det är mannen som grillar.

    2 Männen samlas vid grillen.

    3 Män gillar nya prylar.

    4 Och vem vill vara en åsna?

    Jag myser igenkännande och blir lite glad.

  13. Uki skriver:

    Men herregud, vad var detta? Förra årets tävling var 100 ggr bättre. Bäst i år är den ouppackade maten på spett.

  14. Per T skriver:

    Aludd: Ja, åsnorna är bra, håller med om det. Den gör att man får tänka två gånger (det gäller också ögonbrynen). Men kanske är det en gång för mycket?

  15. Pensionären skriver:

    Kan någon förklara nummer 15 för mig? Obegripligt kass.

  16. Bob Dobalina skriver:

    Nr 9 (grillspettet med förpackningar) är överlägsen!

    Vill dock även lyfta fram enkelheten i nr 19.

  17. Uki skriver:

    Per T: Håller med. Ögonbrynen tar för lång tid. Annars finns det något intressant med den idén.

  18. Jonas Lindblad skriver:

    Oerhört svaga bidrag detta år. Förra året med Karlssons Klister fanns det många guldkorn där emot.

    Tre hyfsade bidrag dock.

    1) Flaskan med tändvätska. (Egentligen en rätt tråkig annons, men den är tydlig och produkten positionerar sig på marknaden som ett bättre alternativ än tändvätska.)

    2) Ta vara på den svenska sommaren. (Idén är gjord flera gånger, t ex Abba Sill, men igenkänningen finns ändå där.)

    3) Fårskallarna. (Bra med uppmärksamhet.)

  19. lindab skriver:

    ögonbrynen! ahahhahaha. jag dör.

  20. Mikael Carlsson skriver:

    Vargen är bäst, som idé betraktat. Den är rolig och ser inte ut som annan utomhusreklam (=man hajar till och kollar). Kan tänka mig att kunden tycker att produkten inte framstäls tillräckligt tydligt dock.

    9, 10, 13 och 17 är också bra.

Kommentera