Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Därför våras det för minimänniskorna


Utomhus för Telia. Aftonbladet i mobilen.

Höstens reklamtrend nummer ett var popp-upp-böcker. Vårens hetaste trend ser ut att bli minimänniskor. Just nu kör Telia, Campus Härnösand och Högskolan i Borås kampanjer – både utomhus och webbviralt – med folk som är ungefär ett kärnhus höga. Jag utesluter att byråerna medveten hämnat varandra, men tror inte heller att det handlar om en slump. Istället säger det någonting viktigt om idéer.


Annons för Högskolan i Borås. Lärare direkt från yrkeslivet.

Annons för Campus Härnösand/Mittuniversitetet.
Hallå där. Vi är från det jättelilla Campus Härnösand.
Det tar bara 48 minuter att lära känna de andra studenterna.
jättelitetcampus.se

Idéer är små fjärilar som flyger omkring. Det är väl därför vi säger att vi får en idé – vi lyckas se och fånga den. Det kan vara en snilleblixt från klar himmel. Eller den åtråvärda frukten är tårar, svett och svinsena nätter. Medvetet och omedveten tar vi in vår omvärld, och använder det som hamnat på hjärncentralen i de stunder som tillsammans skapar den kreativa processen. Samma fjärilar flyger in och ut genom fönstret på våra reklamiga kontor, cirkulerar retfullt runt våra skallar. Därför är det inte tokkonstigt att fjärilen ’minimänniskor’ har hamnat på presentationspannåerna i Härnösand, Borås och Stockholm ungefär samtidigt. Det är bara väldigt intressant; vi tänker nytt, men vi tänker också ofta lika. Och det är kanske inte hela världen att det är så. Lika kanske är botemedlet mot sådana här krockar att hitta inspirationen där få andra letar, och hitta tankegångar få andra listar ut vägen till. Svårt? Ja, har jag sagt att det skulle vara enkelt? Att skapa bra reklam är ju svårt. Och ibland: busenkelt.

***

I de här tre fallen är det en lågoddsare att kreatörerna kan ha hämtat inspirationen från den engelske konstnären Slinkachu och hans pyttelilla gatukonstprojekt Little People. Och fotograferingstekniken tilt/shift.  

***

I sammanhanget vore det tjänstefel att inte ta upp den klassiska filmen där Derren Brown telepatilurar reklamare. Kolla!

Vad tänker du? Var får du allt ifrån?

***

Läs mer
Resumé: Små små människor gör reklamfilm
Dagens Media: Konsult mosar studenter i Meckas kampanj



2 svar till “Därför våras det för minimänniskorna”

  1. Joel Bergqvist skriver:

    Ja, eller så är inspirationen hämtad från den japansk/franska duon Pierre Javelle och Akiko Ida som vars Minimiam har några år på nacken?

    (http://www.minimiam.com/en/goen.html) Kanske har dessa konstnärer kommit på sina idéer samtidigt? Även konstvärlden är påtagligt likriktad/globaliserad.

    Problemet med att "alla kör samma stil" är att konsumenterna i mätningarna i mycket lägre grad förknippar annoserna med de varumärken som betalat för annonsen (eftersom ingenting sticker ut). Detta är ingenting att vifta bort. Det är kasst av oss som skapar reklam att vi inte kan göra företags identiteter och deras produkters dito, mer tydliga.

    Jag tror problemet ligger i (den svenska) kreatörskommunens homogenitet. Alla köper samma limited edition märkeskläder, alla lyssnar på Lykke Li, alla har (snart) barn och alla drömmer om att få skapa en utomhusannons med mycket små inklippna människor som gör kul grejer.

    Det är för lätt att sälja in en pastisch! Money rules the world, oh yeah!

    Förövrigt 1

    ———–

    Pop-up-böckerna som största reklamstiltrend i höstas var också under hård konkurrens av clipart-mashupen (och ibland var de ihopsmälta).

    Förövrigt 2

    ———–

    Jag tycker Telia-annonsen är fin ur ett hantverksperspektiv, det är någon som kan sitt Photoshop som gjort den (till skillnad från de andra två). Och som pastisch på ovan nämnda tre konstnärer fungerar den. Men jag tycker att annonsformen och pastichvalet är till nackdel för vad den ska kommunicera.

    Varför väljer man utomhus när det är en så komplex sak som skall säljas? Nä, här krävs det att man visar hur det fungerar, vad nyttan är, och vad den mobila nyttan av webbtjänsterna man annonserar är (förutom att man kan sitta i en omstajlad tunnelbanevagn och läsa nyheter). Det krävs interaktivitet och social påverkan för att börja "surfa med mobilen". Det får du inte av en sponsrad busshållplats.

    Förövrigt 3

    ———–

    Vilken vacker dag! Jag tror jag ska vara på bra humör resten av dagen!

  2. Nina skriver:

    Läbbigt. Det är vad jag tycker om minimänniskorna. Jag tror dom är elaka, svinigt elaka.

    Håller med föregående talare om att Telia kan Photoshop, vilket räddar dom. Åtminstone på hantverksbiten.

    Men som sagt, det här är läbbigt och inte alls kul.

Kommentera