Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

En rubrik så bra att den gör mig avundsjuk

Sommaren 2008 började iPhone att säljas i Sverige. Glädjen konkurrerade med irritationenen och förvåningen över att Telia fick ensam rätt till försäljning. Men nu är monopolet brutet, och Telenor och Halebop kunde den 20 mars 2009 erbjuda mobil-med-mera-mobilen till sina kunder. Reklambyrån Garbergs fick uppdraget att berätta för folket att iPhone nu finns i Telenor-butikerna. 

Copyn
Äntligen vår! Snart din.

Korta reflektioner
Ibland behöver det inte vara så svårt, så smart, så tillkrånglat. Det är det inte här, och det är därför jag gillar det. En kollega till mig skulle möjligen ha klyschbenämnt det här som "i gränslandet mellan simpelt och genialt" (det ligger nära sanningen, men som sagt mellan raderna: uttrycket får stå för henne). Jag tycker att tvetydigheten är skönt subtil och jag hyllar det halvt-om-halvt påtvingande "Snart din.". Det är snyggt jobbat att förmedla stolthet och köpsug i en-två-tre-FYRA ord. Och en rubrik som folk faktiskt snackar om. Heja!

Och självklart: Vad tycker du?      



15 svar till “En rubrik så bra att den gör mig avundsjuk”

  1. O skriver:

    Alltså.

    Du menar att det är tvetydigheten mellan VÅR (årstiden) och VÅR som i ägandet som är bra? Jag tror att det kan vara en för smart tolkning. Det har man inte ens haft med i beräkningen när man har skrivit den. Ring dom och kolla.

  2. deeped skriver:

    Mmm… jag är också svag för såna där. Frågan är dock om de alltid är effektiva: finurliga ja, roliga ja och självklart lateralt kreativa men effektiva?

  3. A skriver:

    Det är så in i helvete bra.

    Just därför att hypen kring iPhone alltid har legat kring; Vem får den? När kommer den? När köper du den?

    Genialt.

  4. Karin skriver:

    Även bra för att den även säger det som alla går och tänker på just nu. Äntligen Vår!

    Skrev också om denna kampanj:

    http://karinafmalmoe.se/2009/04/varmande-copy/

  5. jacob skriver:

    hahaha… typ så dum så den funkar. man ler överseende åt den (vår= ägande/ årstid) ungefär som med en viss typ av släktingar.

  6. birk claesson skriver:

    det enda detta kommer resultera i är att telia kommer sälja en massa fler iphones. för övrigt kan man ju undra över nivån på denna bloggs läsekrets när ni gör vågen över en sliten ordvits.

  7. Fredrik R skriver:

    O: Förmodligen är Tele2:s cheap/sheep också en helt oavsiktlig ordlek.

  8. Mattias skriver:

    birk claesson: Det där var just en sådan där surmagad kommentar som jag och min läsekrets betackar oss för. Och kom ihåg att du skjuter dig själv i foten om du ifrågasätter nivån på min läsekrets; du är ju själv en del av den. Och varför skulle kampanjen från Telenor få fler att köpa telefoner från Telia?

  9. Magnus skriver:

    Snygg rubrik, men personligen tycker jag att det är otydlig annons.

    (Är ej verksam i reklambranschen, dock intresserad reklamköpare.)

    Jag gick förbi annonsen flera gånger innan jag fattade att den var för Telenor.

    Är den inte extremt lik Telia annonserna, dvs en enda stor iPhone?

    Dock snygg ordlek, men den fattade jag inte förrän jag läste det här inlägget. 😉

    Till sist, tack för en bra blogg.

  10. Fredric skriver:

    deeped, och en bunt till. Det råder inga tvivel om att den är effektiv. Hela fenomenet iPhone bygger på förväntan och är den produkt som är starkast där. Det hade kanske kunnat stå vad som helst. Men det hade varit taskigt mot rubriken, som är en essens av genialitet.

  11. Fredric skriver:

    Oavsett surmage eller inte har Birk troligen rätt i att Telia kommer att sälja iPhone tack vare denna annons. Det handlar om upprepad exponering och då är avsändaren inte lika viktig som produkten. Jag sätter gärna en summa på att så är fallet.

  12. Eric Lindesvärd skriver:

    Det är väl helt ok. Men det hade behövts en bra AD som bytt plats på rubrik och produktnamn, och även tagit bort utropstecknet. Har man en sådan rubrik kan annonsen t o m tjäna på att den blir skitstor i relation till produktbilden. Så hade iaf jag gjort.

    Birk och Fredric: Det som bestämmer om Telia säljer med hjälp av en Telenor-annons är marknadsandelen. Läs Kotler. Det är därför Wasabröd kan säga "byt bröd", bl a. Det är strategi, det.

  13. MJ skriver:

    Jag håller med Eric.

    Helt ok, varken mer eller mindre.

    Ett säljmaterial med lite kräm. En broschyr framsida återanvänd som annons. Och jag vet inte, men jag kan nästan garantera att denna rubrik inte var copyns stoltaste ögonblick när den skrevs, men den verkar ha fått luft under vingarna by accident, så att säga. Och då är det ju bara att gratulera.

    MJ

  14. Per T skriver:

    Okej, småbarnsfar, men jag kopplade inte alls när jag såg annonsen. Tänkte "Åh så trist, vad vill de egentligen säga?". "De" som i Telia, som ju säljer iphonear.

    Ack så fel jag hade. Men för all del, det funkar ju på andra.

  15. Gustav skriver:

    Tycker Rubrikcopyn är alldeles utmärkt. Trevligt tvetydlig och lättsmält för vårglada människor.

    Vet flera personer (som inte diskuterar reklam i vanliga fall) som pratat gott om annonsen.

    Bra reklam görs ofta utan några stora pretentioner.

Kommentera