Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Ikano Bank manifesterar utan knorr

Ikano Bank är "Ikea-banken", Ingvar Kamrads bank, och en bank för alla som känner sig som smålänningar. En bank som är som folk i mest. Det vill man, tillsammans med Stockholms-reklambyrån Svensson, säga i sin senaste kampanj, som går i dagspress, utomhus, på radio och webben.

Copyn
Rubrik: Välkommen till världens småländskaste bank!

I varje svensk bor en smålänning. Ja, i varje människa faktiskt, även om många aldrig skulle erkänna det. Alla människor är av naturen trygghetssökande och framåtsträvande. Dessa egenskaper är nedärvda och är en del av förklaringen till varför människan är människa.

Om vi tolkar det här som tecken på sparsamhet och nyfikenhet så börjar bilden av smålänningen ta form. Smålänningen, liksom du, gillar att ha en peng på banken för den där dagen då solen inte skiner. Eller kanske för att köpa en resa dit solen verkligen gör det.

Smålänningen är bondförnuftig och klok, jordnära och omtänksam. I smålänningen finns en entreprenör som vill gå sin
egen väg, inte vara beroende av andra.
Börjar du känna igen dig?
Ikano Bank är en småländsk bank för alla smålänningar där ute. Vi har från början gått vår egen väg, tänkt och gjort annorlunda och utmanat etablissemanget. En jordnära och trygg bank utan divalater, dyra kostymer och palatsliknande direktörsrum. En bank som erbjuder spar- och låneprodukter för de många människorna som vill förverkliga sina drömmar. Vi finns bara på ett ställe, i Småland, men ändå är vi överallt. Det blir lätt så med internet. Du hittar oss på www.ikanobank.se.
Alla bra historier brukar ha en knorr på slutet. Vi nöjer oss med en spargriseknoe.
Välkommen till världens småländskaste bank.

Arbetsgruppen
Reklambyrå: Svensson
Copywriter: Mikael Ahlsén
Art director: Filip Lindquist

Korta reflektioner
+ Formen fångar, grisen gör att jag hajar till, och texten får mig att tro att de har någonting riktigt intressant att säga. Attention – check!
+ I texten lyckas man förmedla att Ikano Bank är en annorlunda bank. Lite mer jordnära, lite av en utmanare. Tonaliteten stämmer med min bild av varumärket. Men:
– Rubriken är ju trevlig, men knappast magnetisk. ‘Välkommen’ känns för snällt, för platt, för trubbigt.
– Texten blir väl filosofisk. Den rör sig långsamt mot den oklara poängen. Och:
– Ge mig bevis! Mer än att ni skippat divalaterna, kostymerna och direktörsrummen. What’s in it för mig?
– Och vad vill ni att jag ska göra? Okej, gå in på webbplatsen, men väl där – vad? Med andra ord: jag saknar en tydlig uppmaning. Action – nope.

Vad tycker du?

Och vilken bank gör den bästa reklamen?

***

Det känns inte helt modernt att 2009 byta namn från Ikanobanken till Ikano Bank.

***

Läs mer om kampanjen
Dagens Media: Ikano Bank använder ekonomiminister i reklam



5 svar till “Ikano Bank manifesterar utan knorr”

  1. Eric Lindesvärd skriver:

    Man kanske kan vända på det. "Välkommen till Smålands världsbank." Men det skulle ju inte förändra löftet. Nej, det skulle nog inte förändra nånting. Glöm det.

    Jag tycker annonsen är trevlig, men saknar också konkretion. Exempel på hur man gått sin egen väg. Exempel på egna spar- och låneprodukter. Eller kanske på en människa som haft nytta av dessa produkter.

    En av de bästa reklamkampanjerna jag minns från en utmanare inom kategorin finans tycker jag är SPAB som utmanade konkurrenterna på fotbollsmatch. VD-n skulle äta upp sin hatt, eller om det var sin kofta, om de förlorade. Men ingen dök upp!

    De kommunicerade inte sina finansprodukter så starkt kanske, men uppstickarmentaliteten gick verkligen fram. Sånt är lätt att gilla.

    Nu när jag tänker efter så kommer jag på en ännu bättre. Minns du JP Bank? Dom kommunicerade ett koncept som hette "Världens fegaste bank". Det var under förra finanskrisen. Konceptet var helt nytt då, ingen hade vågat säga tvärtom som dom gjorde. Byrån hette The Agency, sedermera Söderbergs, sedermera Euro RSCG.

    Jag tycker för övrigt att Svensson gör flera bra grejer för Ikano Bank.

  2. Fredric skriver:

    Utan att kommentera innehållet tycker jag att de inte riktigt har lyckats med affischerna jag sett på stan. Många sitter vid vägkanten där bilar och cyklar swischar förbi. Inte en chans att man hinner uppfatta det långa brödet. Hade velat se en renodlad variant där.

  3. Eric Lindesvärd skriver:

    Jag var nog lite för snäll, trevlig och trött igår.

    Och ganska otydlig med analysmodellen som jag själv tjatar om hela tiden.

    1. Man kan börja med att fråga sig vilket problem annonsen vill lösa?

    Det skulle kunna vara detta: Problemet är att folk fortfarande blir styvmoderligt behandlade av sina banker. Bankdirektörerna har förlorat kontakten med vanligt hederligt folk. Kunderna behöver någon att vända sig till på finansmarknaden.

    2. Annonsen saknar en idé. Det där med griseknoen räcker inte. Det beror nog på att researcharbetet gått lite för snabbt.

    Personligen är jag svag för bra stories, men det kräver ett omfattande researcharbete och en väldig massa intervjuer. Då kommer rubriker och idéer nästan av sig själva.

    3. Förmedlar annonsen ett tydligt, utmanande och realistiskt löfte? Nja.

    Jag gissar att den här annonsen gjorts från ena dagen till den andra.

  4. Mats skriver:

    I en tid när alla banker har imageproblem som egentligen hänger ihop med att de är just banker, är väl det här ett trevligt sätt att söka sympati.

    Den bästa bankreklamen just nu är Citibanks. Budskapet "byt inte bank, skaffa en till" är klockrent eftersom bankkunder är dokumenterat ovilliga att byta bank, när de egentligen borde göra det oftare.

  5. Niklas skriver:

    Tycker dom krånglar till det. Var man tvungen att säga det lilla på så många rader?

    Och småländskaste går ju knappt att uttala. Hade det inte funkat med "snålaste"? Det hade nog utmanat målgruppen lite mer. Vilken målgruppen nu är…

Kommentera