Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

KFC väljer vägarbete framför annonser

Det här kommer inte handla ett skvatt om att skriva reklamtexter. Istället blir det ett stycke smart marknadsföring skapad av en vass ide, bitumen och krossad sten.

Det är Kentucky Fried Chicken i USA som bestämt sig för att laga mer än bara snabbmat. Nu erbjuder kedjan att laga väghålen i fem amerikanska städer. Först ut är 350 gropar i hemstaden Louisville i delstaten Kentucky. Kostnaden? Ynka 25 000 kronor. Insatsen hänger ihop med deras pågående tv-kampanj Fresh Tastes Best. När en Colonel-Sanders-look-a-like och hans team har fixat hålet skapar en stencilmall budskapet Re-Freshed by KFC (färgen försvinner vid nästa regnskur).

Tanken – att genom samhälleligt ansvarstagande skapa sympati för varumärket – är såklart ingenting nytt, men inte heller hälften så vanligt som man önskar att den vore. Många företag har förbaskat svårt att släppa sitt vi-vi-vi! och istället tänka oss. Få tar ansvar på riktigt. Därför känns det vägunderhållsarbete som KFC utför uppfriskande och sympatiskt. Och jag vågar sätta både händer och fötter på att det här är mer effektivt än ännu en prålig utomhus- och annonskampanj hade varit. En sådan hade på ingen planet fått 55 000 träffar på Google. Än mindre väckt den sympati som den här insatsen har lyckats med.

Vad tycker du?

Har du fler aktuella exempel på företag som tar ansvar?     



5 svar till “KFC väljer vägarbete framför annonser”

  1. Per T skriver:

    Det är så bra, så tydligt, så konkret.

    Det finns ju mängder med företag som skänker pengar till välgörenhet, unicef, Rädda barnen med flera. Det är väldigt bra.

    Ur marknadsföringssynpunkt är det här dock mycket bättre, eftersom det syns mer och ger en direkt nytta till potentiella kunder.

    Frågan är väl om det ena utesluter det andra, och om det i så fall blir frågan om vad som verkligen gör mest nytta på ett större plan.

  2. MJ skriver:

    Som jag har sagt förut, detta är det bästa som har gjorts på länge. När reklamen hjälper och bygger landet. Det är då man kan börja snacka om bra reklam. Att det är för friterad kyckling är sekundärt. Tack för gatan, KFC.

  3. Eric Lindesvärd skriver:

    Kommunikation betyder ju "göra gemensam". Så det är egentligen enbart de som släpper vi-vi-vi-tänkandet som kan kommunicera.

    Det som gör Stefan the swopper så bra är den tydliga kopplingen till produkten. Här är kopplingen kanske inte riktigt lika tydlig. Men hey, vem kan tycka illa om en samhällstjänst av denna magnitud?

    Kopplingen till produkten är svag, men kopplingen till varumärkets nationella och kanske t o m patriotiska värderingar är stark. (Colonel-grejen är lite patriotism redan från början.)

    Jag tror att det är en bra investering.

  4. Jag är partisk, men ändå måste jag passa på att lyfta fram våra svenska sparbanker. Det är många sparbanker som inte nöjer sig med att "skänka pengar till välgörande ändamål", utan engagerar sig aktivt i byggdens utveckling.

    Exempelvis har vi i Roslagens Sparbank nyligen färdigställt ett hus med ungdomsbostäder i Norrtälje. Syftet är långsiktig för att möjliggöra för ungdomar att bo kvar i Roslagen:

    <a title="Stiftelsen Ungdomsboendet" href="/sst/inf/out/infOutWww1/0,,220170,00.html">Stiftelsen Ungdomsboendet</a>

    Och det är bara ett exempel på allt vi gör.

    Många andra sparbanker agerar på samma sätt. Kan man inte sprida sig geografiskt för att växa, får man se till att den marknad man verkar på växer…

  5. Thomas skriver:

    Ett bra exempel där ett företag faktiskt väljer att profilera sig och stärka sitt varumärke lite oväntat. Genomslaget genom i sociala medier såväl som i traditionella.

    Att de väljer att "satsa" lokalt stärker varumärket ytterligare, eftersom de skapar en tydligare förankring och relation med den lokala befolkningen. Det är väldigt viktigt att skapa en relation med sina konsumenter, och här tror jag att KFC når fram.

    Väljer invånarna KFC eller McDonalds nästa gång när de ska frossa i snabbmat?

Kommentera