KFC väljer vägarbete framför annonser

Det här kommer inte handla ett skvatt om att skriva reklamtexter. Istället blir det ett stycke smart marknadsföring skapad av en vass ide, bitumen och krossad sten.

Det är Kentucky Fried Chicken i USA som bestämt sig för att laga mer än bara snabbmat. Nu erbjuder kedjan att laga väghålen i fem amerikanska städer. Först ut är 350 gropar i hemstaden Louisville i delstaten Kentucky. Kostnaden? Ynka 25 000 kronor. Insatsen hänger ihop med deras pågående tv-kampanj Fresh Tastes Best. När en Colonel-Sanders-look-a-like och hans team har fixat hålet skapar en stencilmall budskapet Re-Freshed by KFC (färgen försvinner vid nästa regnskur).

Tanken – att genom samhälleligt ansvarstagande skapa sympati för varumärket – är såklart ingenting nytt, men inte heller hälften så vanligt som man önskar att den vore. Många företag har förbaskat svårt att släppa sitt vi-vi-vi! och istället tänka oss. Få tar ansvar på riktigt. Därför känns det vägunderhållsarbete som KFC utför uppfriskande och sympatiskt. Och jag vågar sätta både händer och fötter på att det här är mer effektivt än ännu en prålig utomhus- och annonskampanj hade varit. En sådan hade på ingen planet fått 55 000 träffar på Google. Än mindre väckt den sympati som den här insatsen har lyckats med.

Vad tycker du?

Har du fler aktuella exempel på företag som tar ansvar?