Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Systembolaget visar hur det inte går till

De senaste åren har Systembolaget och Forsman & Bodenfors radat upp kampanjer som ger föräldrar hjälp att stå emot när deras tonåringar ber om alkohol. Nu kommer en till. I den senaste kampanjen får vi se hur det INTE går till på en hemmafest. Tv-reklam och webben är de viktigaste kanaler för att nå ut med budskapet.  

Filmen
Reklamfilmen i den senaste kampanjen heter Festen. Du hittar den under ‘Se TV-filmerna’ på www.systembolagetkampanj.se/tonaringar (dessutom finns där sju korta episoder). Kolla in.

Copyn
Nä, så går det nog inte till.
Vill du ha hjälp att stå emot när din tonåring ber om alkohol, gå in på systembolaget.se

Korta reflektioner
Här har Systembolaget lyckats sjunga samma gamla visa på ett sätt som känns nytt. Bara det är förmodligen att betrakta som en bravad. Att se dessa fumliga, fulla, men ändock så insiktsfulla och snusförnuftiga unga lockar både fram ett (o)igenkännande leende – och den givna motfrågan: Nä, hur går det till då? Svaret kan varenda förälder som varit tonåring själv minnas eller räkna ut. Och med det svaret inse det rent osmarta i att förse sin tonåring med alkohol.

Vad tycker du?     

Tidigare kampanjsajter från Systembolaget

www.systembolagetkampanj.se/antilangning

www.systembolagetkampanj.se/argument/

***

Steget efter
Dagens Media: Så festar ungdomar – inte



9 svar till “Systembolaget visar hur det inte går till”

  1. Typen skriver:

    "nä, jag har lovat mamma att bara dricka två bärs, och jag vill inte bryta det förtroendet…"

    Stor humor!

  2. kajsa skriver:

    Det här har ingenting med systembolaget att göra men jag måste veta vad du tycker om uppenbart snodd reklam-musik. Exempel: 118 800 och senaste Magnusreklamen (http://www.youtube.com/watch?v=WsAySgovhnM?)

  3. Dan skriver:

    Helt fantastisk film!

    Klättra ner du är ju alkoholpåverkad!

  4. mattias, det är kul att du tar upp aktuella reklamkampanjer och skriver om dessa men de exempel du tar upp får mig att undra lite. skrollar man ner på sidan handlar fyra olika inlägg om F&B och deras kunder; Systembolaget, Tele2, Volvo och Coop. det är väldigt mycket forsman. tycker inte heller att just de olika reklamerna utmärker sig med någon speciell copy som ju din blogg ska handla om. annars får du döpa om bloggen till pleasecopyforsmanandbodenfors… soliga hälsningar!

  5. Mattias skriver:

    @gustaf från miami: faktum är att jag sett det som en tidsfråga innan någon skulle anklaga mig för att ta upp för många Forsman & Bodenfors-kampanjer. Och visst, de senaste veckorna har jag skrivit om Volvo, Tele2, Coop och Systembolaget. Anledningen är att jag bedömer att dessa är genomtänkta kommunikationslösningar (med eller utan tydligt och briljant copylösning). Jag lyfter fram det som inspirerar och imponerar en smula, för att det förhoppningsvis ska göra samma sak med dig som läser. Och egentligen tycker jag inte att det är överdrivet intressant vilken byrå som gjort vilken kampanj; om det är bra kommunikation är det värt att skriva om (i den utsträckning jag hinner såklart). Stort tack för dina synpunkter.

    Vad tycker ni andra? Favoriserar jag vissa byråer? Vad missar jag?

  6. Jag jobbar på F&B och tycker såklart att det är himla roligt att läsa om folks tankar om våra kampanjer.

    Kan väl hålla med om att du har skämt bort oss det sista med mycket inlägg. Men det ser jag inte som någon nackdel såklart. Vi hinner knappt hålla samma tempo på vår egen nyhetsblogg :)

  7. &så Mattias skriver:

    Denna kampanjen för systemet tycker jag är göörbra. De låter mig slutföra budskapet själv i min egna hjärna, och kommunikation som gör det är lysande. Det gör mig på något sätt delaktig utan att jag kan rå för det.

    Ang. ämnet med vilka byråer som råkar stå för granskade kampanjer- Tycker jag du får själv fritt bestämma vad du väljer att ta upp i din blogg. Du behöver absolut inte motivera eller ens argumentera för vad du väljer att publicera här. (inte för mig iaf).

  8. Therese skriver:

    Tummen upp! Däremot måste man ju se hela reklamfilmen för att budskapet ska gå fram i sin helhet, vilket skulle kunna ses som en halv tumme ner.

  9. Elin skriver:

    Jag tycker att reklamfilmen är rolig, smart och att själva budskapet är klockrent!

Kommentera