Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Tele2: Död åt telefonväxeln! Leve Direct!

Tele2 och Forsman & Bodenfors presenterade i veckan en ny sorts telefonväxel för sin företagskunder. De kallar den Direct och använder webben, dagspress och Twitter för att förklara fördelarna med den. 

Copyn
Rubrik: Två pionjärer inom telefonväxlar. Båda har päls. En jobbar på Tele2.

Telefonväxeln lanserades redan 1878. Sedan dess har den automatiserats och förbättrats, men dagens växlar bygger fortfarande på samma gamla idé. Så det var på tiden att det hände något. Tele2 Direct är en ny sorts växel. Till skillnad från de traditionella plåtskåpen är den billig, smidig och enkel. Tanken är att den ska passa alla företag, stora som små. På tele2.se/direct kan du läsa mer, och titta på filmer som illustrerar vad växeln kan göra för ditt företag. Tele2 Business – Born to be cheap.

Framtidens växel. Premiär idag.

Kampanjsajten www.tele2.se/direct

Arbetsgruppen
Reklambyrå: Forsman & Bodenfors
Art director: Adam Ulvegärde
Copywriter: Marcus Hägglöf
Web director: Mathias Appelblad
Webbkreatör: Anton Robsarve
Formgivare: Magnus Almberg
Kundansvarig: Hans Andersson
Produktionsledare: Cilla Glenberg

Korta reflektioner
Jag är absolut inte målgruppen för den här kampanjen. Jag kan inte mycket om telefonväxlar, och förstår än mindre vad skalbarhet handlar om. Sanningen att säga har jag aldrig funderat mer ingående på det är. Därför avundas jag inte den som får på sitt bord att göra reklam för en telefonväxel. Och det skulle garanterat kunna gå att lösa uppdraget på ett snarktråkigt sätt. Men folket på Forsman lyckas göra det någorlunda sexigt (nu tog jag i såklart, det förstår du som förstår, och då fattar du också hur jag menar). Dessvärre tar det ett tag innan jag greppar vad grejen är; annonsen säger bara att Direct är billig, smidig och enkel, resten får jag koppla på kampanjsajten. 

Men: jag blir glad över att annonsen har begåvats med en rubrik som faktiskt fångar mig, bjuder på ett leende (båda har päls!) och visar att en riktigt bra rubrik också kan vara riktigt lång. Tonaliten är sympastisk och tilltalande, och produkten förmedlar enkelhet och smartness. Inte illa. Inte illa alls.         

Vad tycker du?

***

Varför pratar fåret Frank amerikanska? Det känns skumt när allting annat är på svenska. Men, okej, det är en petitess. Vi släpper det, okej? Men varför?



6 svar till “Tele2: Död åt telefonväxeln! Leve Direct!”

  1. Uki skriver:

    "Båda har päls", var skoj.

  2. Desiré skriver:

    Ett litet sidospår men som jag ändå måste dela med mig av: jag har varit kund hos Tele 2 ganska länge nu och fortsätter att bli besviken. Gång på gång. De påstår sig vara billigast på helt falska grunder (min telefonräkning ligger på 1400 kr i månaden och då ringer jag aldrig betalnummer eller utomlands) och häromdagen blev jag dessutom grundlurad av en av deras telefonförsäljare vilket nu kommer att resultera i en måndag av jobbiga telefonsamtal för att reda ut situationen. Trots bra kommunikation har jag inget förtroende för Tele 2. Vilket är illa.

  3. Eric Lindesvärd skriver:

    Jag har dubbla känslor inför den där annonsen.

    Å enda sidan är dom "wankers" eftersom rubriken inte innehåller något som helst kundlöfte. Utan en darling som dom själva tycker är kul. Det är allvarligt, särskilt när det kommer från en byrå som många ser upp till.

    Å andra sidan tycker jag att pälsgrejen är rätt kul. Men det får mig ju inte att fatta ett dugg om nyttan.

    Å tredje sidan är det en viss nytta med att förstärka Tele 2 som pionjär. Hm, jag tror att dom brottats länge med den här uppgiften.

  4. Mats skriver:

    Jag kan bara hålla med Eric Lindesvärd, rubriken är kul, men den har egentligen bara med kampanjkonceptet att göra, inte med produkten eller kundnyttan.

    Anledningen till det är nog att den här produkten inte har något som helst nyhetsvärde. Samma pryl har funnits på marknaden en längre tid i bl a Telias sortiment. I den här annonsen tycker jag dessutom det är svårt att uppfatta att produkten riktar sig till företag. Det är en svaghet som inte kan uppvägas av en rolig rubrik.

    Jag tycker den aktuella Telenor-kampanjen om det nya mobilnätet är mycket mer intressant, eftersom den förmedlar ett nyhetsvärde på ett bra sätt.

  5. ANDY skriver:

    För mig är detta i första hand en varumärkesbyggande kampanj. Tycker inte att det handlar så mycket om tjänsten. Till mig säger den mer att Tele 2 gör en hel del saker vid sidan om att erbjuda världens billigaste telefoni. Och jag fortsätter att le åt deras kommunikation. Jag fortsätter att gilla Tele 2.

  6. Kattis skriver:

    Men han pratar väl amerikanska för att han är ett "Sheep"? Hade han bara varit ett får hade hela grejen med att Tele2 är billigt fallerat. :)

Kommentera