Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Volvo V50 låter mottagaren tänka själv

Med Volvo V50 kan du köra 116 mil på en tank; den drar i bästa fall bara 0,45 liter milen. Det är bra såklart. Forsman & Bodenfors har uppdraget att förklara att det är bra. Och hur bra det är. Det gör man i en omfattande kampanj i tv, utomhus och i dagspress.

Utomhus

Copyn
116 mil på en tank.
Nya Volvo V50 DRIVe. 0,45 liter/mil.

Reklamfilmen

Korta reflektioner
Det här tycker jag är riktigt bra kommunikation. Den är snabb, enkel och låter mottagaren sluta cirkeln. Det viktiga går fram på ett fullständigt tydligt sätt. Mer finns inte att säga.

Jo, förresten. Här på jobbet har vi diskuterat själva hantverket. Många tycker att den är för snygg, för tillrättalagd och retuscherad. Några skulle hellre sett ett mer fotorealistiskt manér som påminner om det i filmen. Mer äkta. Jag vet inte jag. Reklam handlar ju allt som oftast om en förhöjd verklighet där både folk och fordon är ett par snäpp vackrare än på riktigt. Så för mig funkar det här.

Vad tycker du?

***

Läs också
Resumé: Volvos nya långkörare
Pers värld: Snäpp upp för Volvo
Aftonbladet: Succé för frusna modeller



18 svar till “Volvo V50 låter mottagaren tänka själv”

  1. Mathias Lövström skriver:

    Jag reagerade över stortavlan när jag såg den. Jag tycker att idén är bra, men är bilden ett fotografi? Jag tyckte att det såg ut som en 3d-rendering, och det är ju inte bra.

  2. Andy skriver:

    Forsman Bodenfors när de bevisar att de är Sveriges bästa byrå. Hur många gånger har inte en bil sagt att den drar mindre bensin? Jag tycker detta är så bra och jag älskar Volvo för det. Och så är produktionen super. Tycker jag, alltså.

  3. M skriver:

    Men? Annonserna är ju sjukt fula? extremt konstigt att det är forsman.

  4. Elon P skriver:

    Utmärkt bra kommunikation och snyggt gjort. Fast jag stör mig lite på att killen smiter från betalningen.

  5. Jan skriver:

    Dåliga modeller och haltaskigt hantverk. Lämna mer åt mottagaren. Copy och bild säger lite samma sak?

  6. Fredrik R skriver:

    Jan: Var ser du rubriken "Sommarklädd tjej tankar bilen i snön"?

  7. Florida skriver:

    Håller med om att den är lite för perfekt. Annars hur bra som helst i sin enkelhet.

  8. Uki skriver:

    Tummen upp.

  9. Bob Dobalina skriver:

    Bra kampanj. Synd bara att den är gjord förut.

  10. Mattias skriver:

    @Bob Dobalina Jag har hört att Saab/Brindfors gjorde någonting liknande för en cab-modell för ungefär fem år sedan. Jobbar på att få fram bildbevis. Är det den kampanjen du tänker på?

  11. ANDY skriver:

    Jan! "Ta dig lite längre" hade varit onödigt. Copyn är perfekt i mina ögon. Men säg gärna ett bättre alternativ

  12. Hank skriver:

    Tänka själv är stort. Tanka själv är större… Host, host…

  13. Eric Lindesvärd skriver:

    Tycker det är ett bra exempel på dramatisering, dvs när man drar nånting rätt långt.

    Tänker på det där som Paul Arden uttryckte så bra. Om hästen kan hoppa över diket så kan du lika gärna visa att den hoppar över Grand Canyon. Då går poängen fram.

    F&B är över huvudtaget bra på bildkonflikter. Att sammanföra två element som inte normalt hör samman. Apotekskvinnan i nätstrumpor är bara ett av många fler exempel.

  14. Hans Danielsson skriver:

    Gillar idén, men är tveksam till om konsumenten tar till sig budskapet. Hade tyckt att en rubrik i stil med "Riktigt låg förbrukning för resor i alla väderstreck" hade varit starkare (och mer spännande).

  15. Ola Obrant Andreasson skriver:

    Jag gillar kampanjen.

  16. samuel skriver:

    Jag tänkte mest på att det är olika manér på annonserna och filmen, annonserna är ju crisp och filmen är mer naturlig/soft, varför olika? Annars tycker jag den är rätt skön, kanske inte supernytänkande men ändå skön.

  17. lord Fredruk skriver:

    Helt ok för att vara en annonskampanj.

  18. Davve skriver:

    nån som vet vad regae låten heter

Kommentera