Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Arnet och Santo blir kompisar med Pelle


Illustration: Daniel Mencák

Redan under första reklamlektionen får du lära dig att inte låta bild och text säga samma sak. Inte ha en bild på Pelle som metar, och under bilden skriva Pelle metar. Big no no no. Kreatörerna på Buenos Aires-byrån Santo sov nog på den lektionen. Och det kan vi vara glada för; annars hade vi inte fått se den här reklamfilmen för det argentinska telekomföretaget Arnet. Och de i sin tur hade inte vunnit brons i One Show 2009.

Jag tycker den är grym. Vad tycker du?

Läs också
Please copy me: Killen som sätter skräck i branschen
Ulrika Good: Vem är det egentligen som metar?



8 svar till “Arnet och Santo blir kompisar med Pelle”

  1. Helt underbart! Detta följer verkligen inte många konventionella "regler" (tvärtom driver det med dem) vilket förklarar varför det är så bra.

    Fast det är klart … man skulle kunna argumentera att den uppfyller en annan fundamental regel: "Ta reda på vad alla andra gör och gör någonting helt annat".

    Reklamutbildningar … hm??

  2. Viktor skriver:

    Jag måste nog ha missat något – begriper inte storheten. Vad säger denna film? Tycker man ser liknande klipp lite varstans på youtube, men då gjorda i paint och moviemaker av average Joe med snarlikt resultat.

    Tycker det var en smula för dåligt producerat, kändes som avkomman från en polsk dolda kameranklon parat med studentteve.

    Njäe, detta var inte riktigt min kopp te.

  3. Mattias skriver:

    fredrik särnblad och Viktor: Kul att läsa era synpunkter. Skönt att ni tycker så olika. Själv tycker att filmen lyckas säga det den vill säga (att de har en miljon kunder, ett aktuellt erbjudande och dessutom lottar ut en dator varje vecka) på ett sätt som går fram med tydlighet. Eftersom den är så övertydlig tar jag in budskapet. Dessutom är den rolig och driver med reklamens knep och konventioner. Av dessa skäl gillar jag den.

    Vad tycker ni andra?

  4. Fredrik R skriver:

    Jag vill hävda att texten "Pelle metar" ändå tillför något. Annars vet man ju inte vad pojken heter. 😉

  5. Hans Danielsson skriver:

    Kul, men kanske lite för reklamintern. Tror inte att den vanlig konsument mest ser det som ännu en lökig film som passerar förbi.

  6. Viktor igen skriver:

    Med överhängande risk att avslöja min tröghet: jag förstod faktiskt aldrig huruvida tävlingen var på riktigt eller inte. Jag vågade inte lita på vad berättarrösten sa mellan allt annat som hände, så jag stängde nog av innehållet. Kanske säger mer om mig än om reklamfilmen i och för sig :]

  7. Per T skriver:

    ”Spend it all on pretzels” – obetalbart!

    Nej, jag gillar skarpt. Men kanske delvis för att det är tre i rad, det är bäst sista varvet. Men ändå.

    Rösten är klockren med den accenten och positiva attityden.

Kommentera