Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Breaking news! Berghs sänder live

Reklamskolestudenter är hungriga  själar som vill visa upp sig och sina arbeten för folk i branschen. Men reklamarbetarna är upptagna, hinner inte, har en snorviktig presentation imorgon, hinner verkligen inte, sorry. Den ekvationen har studenterna på Berghs School of Communication fått ihop genom att starta en nyhetskanal – Berghs Live – som sänder direkt från skolan under fyra med start idag (28 maj). Kanalen kablas ut till de mest självklara ställen av alla: på webben och på den digitala jätteskärmen vid Stureplan. På skolan presenteras alla studentprojekt i montrar. I studion bjuder man in branschfolk och studenter till diskussion om framtidens kommunikation.

Hela tanken är intelligent, och jag kan lova att många med mig kommer att följa årets slututställning med stort intresse. I ett manifest skildrar studenterna skickligt de hinder och oändliga möjligheter som det omritade kommunikationslandskapet för med sig. Läs. Och kika in på Berghs Live.

Manifestet
Vi kommunikatörer är överens om väldigt många saker. Till exempel att det hänt en hel del med vår värld de senaste åren. Ett nytt medielandskap gör att vi håller på att förlora en massa saker vi tycker om. Det första är kontrollen. För visst är vi alla överens om att konsumenten har mer makt än någonsin. T.om. större makt än vad vi själva har.

En annan sak vi förlorat är våra vanor och mönster. De kommunikationsmodeller vi så länge förlitat oss till fungerar inte längre. De medier vi behärskade är plötsligt hotade och ifrågasatta. Vi kan inte göra som vi alltid har gjort.

Vi är överens om att lågkonjunkturen är smärtsam och att vi inte längre har chansen att ta några kreativa risker. Men framförallt har vi förlorat vår trygghet. Och det sprider förvirring och rädsla. Vi är överens om att allt är “svårare nu”.

Men.

Vad har vi egentligen vunnit?

På den frågan har vi inga och tusen svar. Det är det som Berghs Live handlar om. Vi har vunnit en helt ny värld av mediekanaler. Vi har vunnit oändliga möjligheter att engagera konsumenter. Att prata med dem och få ett svar. Vi har faktiskt vunnit en helt ny konsument som är smartare och mer påläst än någonsin.

Allt det har vi vunnit. men det är bara en bråkdel av det. På Berghs Live försöker vi hitta så många av dessa bråkdelar vi bara kan. Nya möjligheter, nya vägar och nya utmaningar.

Under Berghs Live struntar vi i det vi har att förlora. Vi lägger problemen åt sidan och koncentrerar oss på lösningarna, med den återkommande frågan “Vad har vi vunnit?”. Och kanske kan vi tillsammans komma överens om nya och bättre saker.

För det är vad Berghs handlar om. Möjligheter.

***

För sändningstider och öppettider, kolla in skolans webbplats. Eller följ studenterna på Twitter och på YouTube.



Kommentera