Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Fransmannen som älskar nya idéer (och jagar fatt på de redan gjorda)

Joe la Pompe är reklamjägare. I över tio år har han under pseduonym jagar fatt på vad han kallar twin-advertising concepts – och samlat sina jakttrofér på bloggen med samma namn. Mannen bakom Joe la Pompe har arbetat som copywriter en rad framstående reklambyråer i Paris. Tanken med webbplatsen är att hylla nya idéer och förhindra att plagierade reklamalster hyllas och belönas. Och visst är det intressant det där hur idéer sprider sig och hamnar både här och där. Många lösningar som la Pompe visar är skrämmande lika. Om det rör sig om en olycklig slump eller ren stöld kan vi aldrig så noga veta. Men värd ett besök är reklamarkivet alla gånger.

Det bästa från bloggen finns samlat i boken Nouveau? (Télémaque, 2008). Boken är på franska och kostar 250 svenska kronor på Amazon.

De internationella nätverken är de största syndarna, enligt Joe la Pompe, men många av våra svenska reklambyråer får sig också en släng av sleven. Som Forsman & Bodenfors till exempel. Den här annonsen för Volvo V70 vann guld i Cannes Lions 2005, trots att Goodby, Silverstein & Partners skapat en närmast identisk annons för Isuzu Trooper tio år tidigare.

Lowe Brindfors vann också guld i Cannes Lions 2005. Annonsen för Nintendo Game Boy Advance SP (till höger) är dock påtagligt lik den som norska McCann gjorde 2002 för Nintendo Game Boy Advance.

DDB Stockholm kommer inte heller undan. Deras första-april-annons för McDonald’s har visst en tvilling i Eram-annonsen som den franska reklambyrån DevarrieuxVillaret gjorde redan 2004. Dessutom …

… påminner deras utomhuslösning för samma uppdragsgivare en del om Sony PS2-annonsen från spanska TBWA (skapad 2007).

Fler svenska exempel


Publicis Zurich vann brons i NY Festivals 2004. Året därefter tävlade Volt i Cannes Lions med utomhusreklamen för Metropolis Gym Sports Club.


Ungefär samma reklamlösning för en japansk restaurang. Till vänster: år 2000 från Argentina-byrån Lautrec Euro RSCG. Till höger: två år senare från svenska McCann.


Vem kom först? Jämnt skägg mellan JWT Brasilien (till vänster) och Forsman & Bodenfors. Avsändarna är Halls Fresh Mints och Arla med sin islatte. Båda tävlade i Cannes Lions 2004.

Gjort! eller Skit samma? Vad tänker du?

***

Jag vill betona att poängen med det här inlägget aldrig varit att hänga ut enskilda reklambyråer eller kreatörer och anklaga dem för idéstöld. Det här med liknande reklamlösningar är ett minfält, och det är värt att ha i åtanke att det mycket väl kan röra sig om rena tillfälligheter. I min värld är en idé inte nödvändigtvis dålig för att den redan är gjord. För en annan uppdragsgivare och med ett bättre hantverk kan den helt enkelt vara… bättre.      



15 svar till “Fransmannen som älskar nya idéer (och jagar fatt på de redan gjorda)”

  1. MJ skriver:

    Jag har aldrig sett den där skoannonsen förut..Men det är inte konstigt, en så enkel idé kan säkert vara gjord förut. Däremot tycker jag att vår är mycket bättre, då det inte alls är ett lika överdrivet pris. Skoannonsen är direkt uppenbar. Vår annons skulle kunna vara på riktigt och kräver lite mer av mottagaren. Jag kan tänka mig att det har gjorts ett hundratal annonser på temat, faktiskt.

  2. * skriver:

    Mattias, du glömde ta exempel som Valentin Byhr råkat göra om i ny tappning. Varför? Det finns ett tiotal på sajten.

  3. Mattias skriver:

    MJ: Lugn och fin. Jag tror inte att ni har skott idén. Dessutom är skillnaden i produkt rätt stor. Och i ärlighetens namn var det ett öppet-mål-exempel eftersom den är publicerad helt nyligen. Att det finns en lösning som är liknande bör väl ses som en slump. Eller, som du säger, en självklarhet.

    Minns detta: http://pleasecopyme.blogg.se/2009/april/mcdonalds-chockhojer-priserna.html

    * (Stjärnan!): Jag har givetvis inte medvetet underhållit några exempel från den byrå där jag jobbar. Jag avstår från att sätta min hatt på att det inte hänt, men var på sajten har du hittat de där tiotalet du pratar om?

  4. MJ skriver:

    Jag räknar med att det finns ett antal första april annonser liksom. Ingen big deal.

    Personligen tycker jag att den där killen spelar i lilla ligan jämfört med den enormt välsorterade "gjort-förut-sajten" Admirror. Här hittar man verkligen exploaterade idéer i mängder. Värt att notera är väl att det mesta är gjort 10-20-30 ggr. Ibland 70 ggr! hahaha…då kan vi börja snacka om gjort.

    http://www.coloribus.com/admirror

  5. Mattias skriver:

    MJ: Tack för tipset. Jag har missat den delen av Coloribus (som ju tyvärr kostar skjortan att få fullständig tillgång till).

  6. Uki skriver:

    Jaså var det den Volvo-annonsen. Jag som trodde att det var cab-annonsen med solbrännan.

  7. Gustav skriver:

    Jag tycker fenomenet med likartade annonser känns mer eller mindre självklart. Med tanke på hur designutbildningar lärt ut samma saker i 30 år, är det inte konstigt att utseendet på annonser blir lika.

    Det är dock trist när riktigt smarta idéer blir stulna. Det håller jag med om.

  8. A skriver:

    cab annonsen med solbränna har 30 "kopior".

  9. rikard skriver:

    Jag tror helt ärligt inte att det finns någon som stjäl någon annans idé inom reklam, däremot är det nog ganska lätt att ha samma idé som någon annan. jag tycker att det ofta kan vara fråga om utveckling av en annons det alla kalla stöld. om "kopian" är bättre än "originalet" så är det en bättre annons.

  10. Peter skriver:

    Det viktiga är att sälja, inte att ha en originell idé. Konsumenten ger fan i om "det gjorts förut". Så, om vi fokuserar på vad reklam egentligen är till för, är detta en ickefråga. Kopiera på bara, bara ni gör det bra så folk köper skiten.

  11. Pär skriver:

    Reklambranschen är väldigt speciell. Säg den reporter som tar reda på om samma uppslag till artikel redan är skriven av Le Monde eller Der Berliner.

  12. Olle skriver:

    It´s not where you take things from. It´s where you take them to.

    Godard.

  13. Per T skriver:

    Håller helt med Pär. Det blir lite töntigt allt det här med ”du har plagierat mig” bla bla bla.

    Fokusera på likriktningen i organisationer, utbildningar, åldersfördelningar och annat (som du Mattias tog upp i en Resumé-krönika tror jag?) istället och fundera på varför. DET är intressant …

  14. joelapompe skriver:

    thanks for the post! But I don't understand a word of swedish :-( could you translate it for me inenglish?

    cheers

    Joe

    http://www.joelapompe.net

  15. I skriver:

    Joelapompe-guy!

    You should point out wich of the supposedly "copied" ads is the best one too, on your site. Some "originals" are not even close to the originality of the "copy". Could be an interesting thing.

    I

Kommentera