Fransmannen som älskar nya idéer (och jagar fatt på de redan gjorda)

Joe la Pompe är reklamjägare. I över tio år har han under pseduonym jagar fatt på vad han kallar twin-advertising concepts – och samlat sina jakttrofér på bloggen med samma namn. Mannen bakom Joe la Pompe har arbetat som copywriter en rad framstående reklambyråer i Paris. Tanken med webbplatsen är att hylla nya idéer och förhindra att plagierade reklamalster hyllas och belönas. Och visst är det intressant det där hur idéer sprider sig och hamnar både här och där. Många lösningar som la Pompe visar är skrämmande lika. Om det rör sig om en olycklig slump eller ren stöld kan vi aldrig så noga veta. Men värd ett besök är reklamarkivet alla gånger.

Det bästa från bloggen finns samlat i boken Nouveau? (Télémaque, 2008). Boken är på franska och kostar 250 svenska kronor på Amazon.

De internationella nätverken är de största syndarna, enligt Joe la Pompe, men många av våra svenska reklambyråer får sig också en släng av sleven. Som Forsman & Bodenfors till exempel. Den här annonsen för Volvo V70 vann guld i Cannes Lions 2005, trots att Goodby, Silverstein & Partners skapat en närmast identisk annons för Isuzu Trooper tio år tidigare.

Lowe Brindfors vann också guld i Cannes Lions 2005. Annonsen för Nintendo Game Boy Advance SP (till höger) är dock påtagligt lik den som norska McCann gjorde 2002 för Nintendo Game Boy Advance.

DDB Stockholm kommer inte heller undan. Deras första-april-annons för McDonald’s har visst en tvilling i Eram-annonsen som den franska reklambyrån DevarrieuxVillaret gjorde redan 2004. Dessutom …

… påminner deras utomhuslösning för samma uppdragsgivare en del om Sony PS2-annonsen från spanska TBWA (skapad 2007).

Fler svenska exempel


Publicis Zurich vann brons i NY Festivals 2004. Året därefter tävlade Volt i Cannes Lions med utomhusreklamen för Metropolis Gym Sports Club.


Ungefär samma reklamlösning för en japansk restaurang. Till vänster: år 2000 från Argentina-byrån Lautrec Euro RSCG. Till höger: två år senare från svenska McCann.


Vem kom först? Jämnt skägg mellan JWT Brasilien (till vänster) och Forsman & Bodenfors. Avsändarna är Halls Fresh Mints och Arla med sin islatte. Båda tävlade i Cannes Lions 2004.

Gjort! eller Skit samma? Vad tänker du?

***

Jag vill betona att poängen med det här inlägget aldrig varit att hänga ut enskilda reklambyråer eller kreatörer och anklaga dem för idéstöld. Det här med liknande reklamlösningar är ett minfält, och det är värt att ha i åtanke att det mycket väl kan röra sig om rena tillfälligheter. I min värld är en idé inte nödvändigtvis dålig för att den redan är gjord. För en annan uppdragsgivare och med ett bättre hantverk kan den helt enkelt vara… bättre.