Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

SAS hjärtar SJ i stirrframkallande banner

Det är minsann inte varje dag jag blir uppriktigt glad av att stirra på en banner. Men så hände det.

Ärkerivalerna SJ och SAS har bestämt att gräva ner krigsyxorna och istället göra det lättare för sina resenärer att kombinera tåget och flyget. Samarbetet inleddes den 15 april. Om tåget eller flyget blir försenat bokas resan om, och den gemensamma Komma-fram-garantin lovar att du är i tid – på alla resor inom hela Europa. Dessutom har de båda transportjättarna infört gemensamma årskort. Inte illa. Daddy – som har Scandinavian Airlines som uppdragsgivare – har gjort en banner som förklarar hur det funkar när SJ och SAS (försöker) göra gemensam sak.

Kolla på bannern här. (Engelska varianten här).


Copyn
Vi gillar egentligen inte varandra.
Men för din skull startar vi tågflyget.
Läs mer om vår gemensamma komma-fram-garanti och årskort här >

Vi gillar verkligen inte varandra.
Men för din skull startar vi tyvärr flygtåget.
Läs mer om vår gemensamma komma-fram-garanti och årskort här >

Korta reflektioner
+ Först och främst: ärligheten. De där två är inte som ler och långhalm, men kommunicerar att de har konsumenternas bästa för ögonen. Man vågar säga ungefär som det är.
+ Ett nytt grepp som fångar ögat, en banner som "tar för sig".
– Lång – men man fattar grejen snabbt.
– På gränsen till för reklamig och intern – "nä, min logotyp ska vara störst och längst till vänster"

Vad tycker du?

Läs också
Pers värld: Daddy får SJ och SAS att glänsa

***

Jag skulle tro att det finns ungefär två miljarder webbplatser och bloggar som skriver om webb. Bland dem tycker jag att Webbsverige gör ett enastående jobb. Och att det är kul att hålla kolla på Månadens webb i Resumé. Dessutom har Farfar nyligen börjat blogga – kolla!



18 svar till “SAS hjärtar SJ i stirrframkallande banner”

  1. Anna Scherp skriver:

    Den här är verkligen galet bra. Men tycker man det bara för att man håller på med reklam hela dagarna? Jag hoppas inte det.

  2. Kristoffer Triumf skriver:

    Fin!

    Glädjande också att de lyckats bättre med att skriva komma fram-garanti i bannern än i dagspressannonserna (där det står (sic) "komma fram garanti").

  3. uki skriver:

    Reklamig och lite små intern, men så in i h-vete bra. En av de bästa banners jag sett på mycket mycket länge.

  4. 1 skriver:

    En fis i rymden.

  5. Per T skriver:

    Jäkligt bra! Kommunicerar med känsla och berättar mer än nyheten: gillar skarpt!

  6. Chris skriver:

    Svinbra banner. (Gillar mest när SJ-handen ritar en prick över "A"-t i SAS-loggan).

  7. Niklas skriver:

    Helt lysande.

  8. Anjo skriver:

    Word up!

  9. Janne skriver:

    Lysande!

    Enkelt och idéstarkt. Mer sånt.

  10. Eric Lindesvärd skriver:

    Förbannat kul att dom vågade. Tummen upp.

  11. Per T skriver:

    Men vaf … ”krigsyxor”? Stridsyxor, heter det ju.

    Småaktigt, jag vet. Men blicken fastnade. Och du ska ju dessutom formulera för vetenskapen :)

  12. Mattias skriver:

    Per T: Jag känner till att det heter stridsyxor, men gjorde uppenbarligen ett missuppfattat försök att utveckla språket. Om det är någonting som ögat hakar upp sig på är det såklart mindre lyckat.

  13. Jimmy skriver:

    Det är den bästa nätreklamen jag sett på länge. Den är sjukt meta, kanske lite för mycket så för sitt eget bästa. Den utnyttjar mediet och kontexten förträffligt.

  14. Jimmy skriver:

    En kul detalj är att Daddy också gjort en engelsk version av den. Då skriver de inte SÅS utan ändrar ordningen till ASS.

  15. Jimmy skriver:

    På tal om webb-reklam. Varför inte skriva något, förslagsvis en sågning, om den urusla "Dawn till Dusk"-reklamen som helt och hållet fumlar bort både målgrupp och budskap.

  16. johannes skriver:

    Skön webbannons.

    Det är denna typ av ärlighet som uppskattas.

    I ärlighetens namn är det den första ad-banner jag medvetet klickat på i år!

  17. Sanna skriver:

    Jag gillar den verkligen. Den är humoristisk,informativ, spännande och ärlig.

    Det går hem hos mig!

Kommentera