Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Sociala medier är det nya. När kommer det nya om sociala medier?


Foto: Claes Carlsson Klauzner

Den som hävdar att det går skyhög inflation i seminarier och föreläsningar om sociala medier underdriver knappast. På betydligt fler ställen än ett kan du, när helst du vill, lära dig mer om det förändrande kommunikationssamhället – och det ultimata sättet att möta det. Och visst är utmärkt att många – både på byrå- och köparsidan – fattar och förstår de nya förutsättningarna och verktygen. Problemet blir när budskapet börjar gå på repeat.

För kanske är det många redan frälsta som kommit till Club Social i Göteborg denna tisdagskväll. Annika Lidne, senior advisor på Disruptive Media, ger en kortföreläsning om du vet vad. Ingen skugga ska falla över henne; hon gör det förbaskat bra. På den korta tiden hinner hon med en hel del – och lite till. Hon pratar om hur reklamen avbryter, hur printdöden breder ut sig och om hur uppmärksamhet och relevans blir våra viktigaste kommunikationsvalutor. Det som händer nu är att verktygen för kommunikation blir vassare i takt med att världen blir snabbare och mer global. Med dessa verktyg – de är legio – kan vi skapa långsiktiga relationer med våra vänner och kunder. Nyckelordet här är långsiktigt. ”Sociala medier är som bra sex”, säger Annika Lidne. ”One-night-stands kan möjligtvis vara bra för stunden, men är inte särskilt lyckade i längden. Istället bör företag satsa på att bygga upp långvariga relationer med sina kunder. Det gör de genom att ständigt vara relevanta – och bibehålla dialogen.”


Klicka på bilden för att se lite bättre.

Sociala medier är inget kampanjverktyg
Åtminstone inte först och främst. Det är – som sagt – verktyg för att skapa långsiktiga relationer. Och den som tror att sociala medier är vägen att gå för att snabbt skapa försäljning tror fel. Att bygga upp ett omfattande nätverk för en enskild kampanj och sedan överge kunderna är ingen särskilt smart metod. Igen handlar det om långsiktighet och relevans. Och just därför, menar Annika Lidne, fungerar annonsering skapligt dåligt på mötesplatser som Facebook. ”Vi är inte där för att konsumera, vi är där för att umgås med våra vänner.” Rosa bandetCancerfondens kampanj mot bröstcancer – är ett lysande exempel på motsatsen; de har lyckats väl på Facebook, mycket eftersom kampanjens tema i förlängningen handlar om relationer med människor omkring oss.

What you pay or what you pray for?
Att ta till sig och börja använda sociala medier är enklare för pr-byråer än för reklambyråer, menar Annika Lidne. Förklaringen: sociala medier påminner starkt om pr-verktyg som bygger på kommunikation i icke-köpta medier och mindre möjlighet att garantera resultat. Jag ser det inte för otroligt att hon har rätt, och det enda som kan vända på kuttingen är att landets reklambyråer ser till att vara mer på tårna.
Överhuvudtaget har kartan för kommunikationsbranschen ritats om rejält under de senaste åren; den är nu betydligt mer komplex och innefattar en mängd specialistkompetenser. Det betyder ökad konkurrens inom kommunikationsbranschen, säger Annika Lidne.

Från ord till handling
Annika Lidne avrundar med att visa en rad framgångsrika satsningar inom sociala medier. Först ut är Dell, som vänt fiaskohanteringen av en missnöjd bloggare för ett par år sedan (Dell Hell!) till att bli ett av världens bästa företag på att möta sina kunder med hjälp av sociala verktyg på nätet. Idag driver de IdeaStorm, där kunderna får service och kan lämna förslag till förbättringar.

Mer: På Threadless får besökarna rösta på de t-shirtmotiv som de gillar bäst. De motiv som är mest omtyckta går vidare till produktion. Snacka om sann konsumentmakt.

Den amerikanska butikskedjan Target arbetar konsekvent med att skapa relationer med sina kunder. Det arbetet har lett till att man nu har över en kvarts miljon fans på Facebook.

ICA använder sin grupp på Facebook för att bygga ett internt nätverk för sina medarbetare i Sverige, Norge och Baltikum. Ett smart sätt att bygga samhörighet och lojalitet.

Konfektions- och skoföretaget Zappos bygger framgångsrikt sin webbnärvaro kring egna bloggare, som bevakar det senaste inom bland annat mode, ridsport, löpning, hälsa och fitness.

Livsmedelsbutiken Daglivs, som finns vid Fridhemsplan i Stockholm, använder Twitter för att kommunicera nyinkomna produkter och ge sina trogna kunder service på nätet.

Nästa steg för sociala medier
För att undvika att spela sönder sociala medier behöver vi komma vidare. Många är vi som fattat grejen, som tröttnat på upprepningen, och som nu på allvar vill förstå hur sociala medier effektivt kan användas för att skapa enastående resultat för våra uppdragsgivare. Då räcker inte baskunskaperna. Då måste vi ha mer. Då måste vi ta höjd mot det nya inom sociala medier. Det bara måste vara möjligt.

Vad tänker du?

***

Läs också
Please copy me: Varsågod! Ett smörgåsbord med sociala webbmöjligheter
Pers Värld: Så marknadsför du via sociala medier
Not another planning blog: Mitt första inlägg om sociala medier

Följ Please copy me på Twitter.



10 svar till “Sociala medier är det nya. När kommer det nya om sociala medier?”

  1. Eric Lindesvärd skriver:

    Vissa är så upptagna av tanken på kortsiktigt säljdriv i dessa dagar att de lägger långsiktigt relationsbyggande åt sidan.

    Andra är det inte och då blir det spännande. Kanske blir det köpdriv istället.

    En reflexion som gäller produktlanseringar. Vissa har fattat det här med pre-launching. Dvs, om man släpper info om en kommande lansering tre månader före lanseringen så uppstår en större kommunikationseffekt. Man får helt enkelt längre tid på sig att kommunicera nyheten och låta andra delta.

    Såna förlanseringar passar sig inte direkt i breda medier. Det skulle bli lite konstigt. Men här är sociala medier skitbra. Tror jag.

  2. Therese skriver:

    Visst gjorde Annika ett okej jobb, men gick från stället med en känsla av bortkastad tid. Dessutom borde arrangörerna skämmas ordentligt för förseningen på grund av en sladd. Håller med dig Mattias om att för att intresset för att lyssna på ännu en dragning om ämnet så behöver vi matas med mer inspiration och nyheter. Känns som om det redan börjat bubbla igång…

  3. Helt rätt tänkt! många drivs aav panik att visa upp sig i dessa turbulenta tider?

    Mycket information upprepas och den upprepas inför de redan frälsta i branchen. Varför inte i stället gå ut till kund och faktiskt komma igång med kvalitativ kommunikation och varumärkeshantering på webben?

  4. Rasmus skriver:

    Ja Thererese, vi skäms. Men vi ska se till att det inte händer igen.

  5. Mattias skriver:

    @Eric Lindesvärd: Du är en klok man.

    Ja, köpdriv är minsann bra mycket bättre än säljdriv. Annika Lidne pratade igår om att bygga upp ett långsiktigt förtroende i relationen för att sedan kunna göra effektiva och lönsamma affärer. Ting tar tid, med andra ord. Vinnaren är den som är uthållig.

    Sant det där om förlanseringar. Nextopia är urstark kraft i en värld där "allt" går att få ta på eller få reda på.

    @Therese: Det är säkert svårt att tillfredsställa en publik som består av både nya nyfikna och insatta konsulter. För övrigt tycker att ADA ska ha en eloge för att de anordnat föreläsningen. Förseningen var olycklig, men gav också tillfälle till mingel.

    @Sofia Björsander: Helt rätt. Komma igång är ledorden här.

    @Rasmus: Tack för att ni fixade en inspirerande föreläsning.

  6. Rasmus skriver:

    Det har varit svårt att försöka ge något relevant till både de mest och de minst insatta på en gång.

    Vi funderar på att följa upp med ett tillfälle med mer avancerad nivå. Tipsa oss gärna om vilka som borde tala.

  7. vorpommern skriver:

    Hmm.

    "Mer: På Threadless får besökarna rösta på de t-shirtmotiv som de gillar bäst. De motiv som är mest omtyckta går vidare till produktion. Snacka om sann konsumentmakt."

    Sann konsumentmakt är ju ett VÄLDIGT tveeggat svärd… när konsumenten bestämmer över t.ex. produktutvecklingar, design och annat, finns ju risken för slätstrukenhet, fegissatsningar och jante-produkter.

    Tanken är ju god, men innovationer kommer sällan från ett brett konsumenttyckande, utan snarare från drivna persioner med visioner och tro på egna idéer.

    Men intressant är det.

  8. Mattias skriver:

    @Rasmus: Ser fram emot det. Jag – och många fler – grunnar på lämpliga talare.

    @vonpommern: Det där med konsumentinflytande är knivigt såklart. Sony har ju till exempel haft en uttalad strategi att inte fråga sina kunder vad de vill ha med motiveringen att "de vet inte vad de vill ha, det är vår uppgift att ge dem vad de inte vet att de vill ha" (typ). I fallet Threadless, som grundat hela sin affärsidé på konsumentinflytande, tror jag att det funkar alldeles utmärkt. Bra mycket bättre än om fem pers hade stängt in sig i ett rum och försökt att designa motiv som alla utanför skulle köpa. Däremot tror inte att företag med höginvolveringsprodukter (till exempel bilar) ska lämna allt i kundernas händer.

  9. Anonym skriver:

    Jag håller med.

  10. vorpommern skriver:

    Men… det som är framgång och smart i ena fallet, kan framstå som löljligt och desperat i ett annat. Och vice versa.

    Helt enkelt bra att respektera att nya sätt att förhålla sig till sina konsumenter inte självklart är av goda. För alla varumärken.

    (Rent personligen kan jag ibland få en desperat känsla av hela "vad-tycker-ni"-tanken. Om ett företag helt transparent inte lyckas sälja sina produkter och inser att det kanske är själva produkten det är fel på, och DÅ frågar konsumenten hur de kan förbättra/innovera sitt utbud… då gillar jag det!"

Kommentera