Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

100 000 kondomer ska få unga stockholmare att berätta om sommarsex

Alla vet att kondom är världens bästa smittskydd mot könssjukdomar. Men hur får man unga vuxna att tycka det är både rätt och kul att använda kondom? Fråga Lafa (Enheten för sexualitet och hälsa) och reklambyrån Ester Stockholm. Med start ikväll – den 12 juni – rullar man ut en sommarkampanj med annonser, webb, affischer – och 100 000 numrerade gratiskondomer. Dessa delas ut på stan, på reseterminaler, festivaler, kaféer och på krogar. De hundra första kondomerna skickas i personliga brev till kända stockholmare, däribland Calle Schulman, Ametist Azordegan och Adam Tensta. Målgruppen är stockholmare mellan 15 och 30 år.

I kondomförpackningen finns en uppmaning att via mejl eller sms berätta vart de tog vägen.
– Vi hoppas på en bred flora av historier, allt från snabbisar på picknikfilten till romantiska bortamatcher på Söder. Så länge man rullat på en kondom är man välkommen med sin story, säger Daniel Vaccino, copywriter på Ester Stockholm.

Sajten www.kondom08.nu är navet i kampanjen; här samlar besökarna kondomhistorierna, och röstar fram de bästa. Vinnaren får 3 000 kronor i resecheckar.

Annonser

Klicka på annonsen för större bild.

Copyn
I sommar delar vi ut 100 000 numrerade kondomer i Stockholm. Se vart de tar vägen på kondom08.nu.

Banner
Golfen / Fotboll

Kampanjsajten

www.kondom08.nu

Arbetsgruppen
Reklambyrå: Ester Stockholm
Creative director/Art director: Lotta Mellgren
Art director: Emil Jonsson, Ulrika Eriksson,
Copywriter: Emma Zetterholm, Daniel Vaccino
Grafisk formgivare, Dennis Hankvist
Produktionsledare: Anna Wennerström, Emil Couch
Projektledare: Roger Kempe

Korta reflektioner
+ Engagerande kampanjidé – typisk reklam som får ben och gör människor involverade.
+ Relevant distribution av de kampanjbärande kondomerna – man väljer platser där målgruppen finns och där produkten används.
+ Befriande att gömma undan pekpinnarna och skrämselpropagandan till förmån för lusten och kärleken.
+ Helt rätt av uppdragsgivaren att våga hålla logotypen borta och istället lyfta fram webbadressen.

– Annonserna är svårtolkade; till en början förstår jag inte, men långsamt fattar jag att numret här står för kärleksmötet och inte – som vore mer naturligt – för själva kondomen. Särskilt i strandannonsen blir vägen till lösningen väl lång.

Vad tycker du? Vad är plus och vad är minus med den här kampanjen?

***

Steget efter
Dagens Media: Adam Tensta är nummer ett i Lafas kondomkampanj
Resumé: Trä på en kådis och berätta för mig om det



9 svar till “100 000 kondomer ska få unga stockholmare att berätta om sommarsex”

  1. Magnus Jakobsson skriver:

    Detta var for javla bra. Hej da.

  2. Anonym skriver:

    "Rullar" ut en kampanj. Förlåt, men jag kunde inte hålla mig. Heja Ester!

  3. Pontus skriver:

    En riktigt bra kampanj, helt klart.

    Jag tänkte också först som du Mattias. Att numret först handlade om kondomen. Men efter att ha tittat en gång till så trillade polletten ner.

  4. John skriver:

    Jag tycker att det är just det som är styrkan i annonserna. Att man får tänka en gång till, vem som har legat med vem.

  5. Daniel skriver:

    Kul idé, men lite väl långsökta annonser tycker jag. Min första tanke var att de använt samma kondom.

  6. Uki skriver:

    Bloggen är det intressanta.

  7. Desiré skriver:

    Jag blir glad!

  8. Lantiscopyn skriver:

    Helt strålande!
    Bra ändamål och bra reklam!
    Heja Ester.
    /Li

Kommentera