Det här är Please copy me – en blogg om konsten att skriva reklam. Eller snarare, det var en blogg. Jag startade den i augusti 2006. Sex år senare valde jag att lägga ner den. Det hann bli över 1 300 inlägg, och vartenda ett finns kvar här. Eftersom vi nu har stöpt om den i en annan form kan det hända att bilder, filmer och texter ser något annorlunda ut. Hoppas att det är lugnt.

Carlsberg knockar Spendrups i sommar

Carlsberg och Spendrups är landets ölgiganter. Nu är det tid att avgöra vem som är starkast. Och tro inte att slaget står i butiken. Nä, den verkliga fighten om konsumenterna utspelar sig i sociala medier. I ena ringhörnan: Carlsberg och Great Works. I den andra: Norrlands Guld (Spendrups) och Digitas. In med tandskydden, på med handskarna. Gong-gong!

Carlsberg går tufft ut med Where’s the party? – en positioneringstjänst som ger dig järnkoll på varenda fest och klubb på stan. Du kan dessutom se exakt var dina vänner befinner sig, och lättare möta upp med dem. Tjänsten är integrerad med Facebook och Twitter, och finns som iPhone-applikation. Kort sagt är Where’s the party? en tjänst som kombinerar kraften i sociala medier med din önskan att umgås med dina vänner utomhus under sommaren.

Norrlands Guld väljer en annan, men liknande, slagserie för att vinna kampen om kunderna. Med Ölråd – en röstningsapplikation för iPhone och Facebook – ska det bli ännu skönare att ta en öl med sina polare. En i gänget blir immun, medan de andra röstar på vem som ska bjuda på nästa runda.
– När andra ölmärken riktar in sig på att man ska hitta en rolig fest, satsar vi på att förstärka gemenskapen när man väl har träffats, säger Henrik Åström, varumärkesansvarig på Norrlands Guld. Vi vill helt enkelt göra det lite skönare att hänga tillsammans.
Samtidigt passar Norrlands Guld nu på att lansera en kortare reklamfilm med brutal manlig ärlighet. Du ser den först här på Please copy me.

Reklamfilmen

Korta reflektioner
Gong-gong! Det är såklart svårt att leka domare i en match som till viss del befinner sig på utvecklingsstadiet (Where’s the party? lanseras först i slutet av juni), men men. Jag skickar trots det Carlsbergs hand i luften. De levererar en lösning som känns både mastig och relevant. Ett verktyg snarare än leksak. Med den slår man både hårdare och mer träffsäkert än konkurrenten. Det tycker jag. Vad tycker du?

***

Läs också
Webbsverige: Where’s the Party? (Carlsberg)
Resumé: Great Works leder törstiga män till rätt bar
Dagens Media: Carlsberg bygger mediekanal
Pers Värld: Carlsberg glänser med varumärkt nytta
Dagens Media: Norrlands Guld lanserar ölråd



3 svar till “Carlsberg knockar Spendrups i sommar”

  1. Micke skriver:

    Jag tror på Ölrådet. Enkel kul sak. Carsberg är också bra men jag tror inte att den får tillräckligt med användare för att bli bra för användarna.

  2. Omer Rosenbaum skriver:

    Bra att varumärke blir media sitt själv och inte köpa för media.

  3. deeped skriver:

    Carlsberg möjligen. Det har någon sorts social aspekt. Det andra är ett spel, en lattjo pryl som knappast har något med sociala medier att göra. Båda är kampanjer vilket jag tycker är rätt meningslöst när det kommer till sociala medier.

Kommentera